TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till kursen Kroki 1, vårtermin 2022
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag den 17 januari till och med måndag 24 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 24 januari förlorar du din plats på kursen.
Vet du i förväg att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
För att kunna registrera dig på kursen behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
Tisdag 25 januari / Torsdag 27 januari
Tid: 16.30-18.00
OBS! Kursstart för Grupp 1 är tisdag 25 januari. Kurstart för Grupp 2 är torsdag 27 januari.
Schemat finns också i textformat.
Observera att vi fortfarande arbetar med schemat och det kommer att vara preliminärt fram till 1 månad före kursstart.
Kursen kommer att delas upp i två grupper där en grupp tar lektioner på tisdagar och en grupp tar lektioner på torsdagar. Det innebär att grupp 1 (tisdag) börjar tisdag 25 januari och grupp 2 (torsdag) börjar 27 januari. Vi kommer att skicka dig besked om vilken grupp du hamnar i under januari månad. Beskedet skickas till den e-postadress du uppgett på antagning.se. Har du frågor runt gruppindelning så skicka dem till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.
Första kurstillfället startar med allmän information, samt kursintroduktion av kursansvarig, Catharina Henje och krokilärare på kursen.
Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg! Skicka en mail till Catharina Henje.
Kursen är indelad i tre olika temaområden, s.k. moduler, som syftar till att öva på skissteknik för att återge kroppens helhet, proportioner och uppbyggnad utifrån balans, riktning och avstånd för att vidare utveckla förmågan att teckna, framhäva karaktär och uttryck. Vid frånvaro förväntas studenten lämna in kompletteringsuppgifter i form av hemuppgifter. Examinationen kommer att behandla de olika temaområdena.
Lektionerna sker på eftermiddag/kvällstid kl.16.30-18.30. Vi har ingen drop-in till lektionerna utan lektionssalens dörr stängs 16.30.
Nödvändigt material som måste införskaffas av student är:
Kol-kritor (ritkol) finns att handla på Clas Ohlson, Lloyds Konst & Ram eller på nätet
Skissblock i A2-storlek, alternativt lösa papper i storleken A2 eller papper på rulle som kan skäras till A2.
Pappersklämmor (att fästa papperet på befintliga masonitskivor).
Materialet behöver inte medtas till kursintroduktionen/första kursdagen vecka 4.
Kontakt med skolan
Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Catharina Henje.
Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.
Närvaro
Vissa undervisningstillfällen har obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.
Ingen akademisk kvart
På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart. Detta betyder att senast kl.16.30 ska man vara på plats, ha ställt iordning sitt material och vara beredd att starta skisslektionen. Kurstider är 16.30-18.30 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.
Schemaändringar
På grund av sjukdom eller andra anledningar kan det ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel meddelar vi detta via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.
Ytterdörrar
Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Övriga tider måste UmU kortet användas. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller måndag-fredag kl. 08.00-20.00. Kortet gäller för stor entrédörr inne på gården samt sidodörr Strandgatan. Mer information om UmU-kortet finns längre ner i texten.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.