"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kroki 1

Välkommen till kursen Kroki 1, vårtermin 2022

Så här börjar du

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen kommer att delas upp i två grupper där en grupp tar lektioner på tisdagar och en grupp tar lektioner på torsdagar. Det innebär att grupp 1 (tisdag) börjar tisdag 25 januari och grupp 2 (torsdag) börjar 27 januari. Vi kommer att skicka dig besked om vilken grupp du hamnar i under januari månad. Beskedet skickas till den e-postadress du uppgett på antagning.se. Har du frågor runt gruppindelning så skicka dem till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Första kurstillfället startar med allmän information, samt kursintroduktion av kursansvarig, Catharina Henje och krokilärare på kursen.
    Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg! Skicka en mail till Catharina Henje.

    Kursen är indelad i tre olika temaområden, s.k. moduler, som syftar till att öva på skissteknik för att återge kroppens helhet, proportioner och uppbyggnad utifrån balans, riktning och avstånd för att vidare utveckla förmågan att teckna, framhäva karaktär och uttryck. Vid frånvaro förväntas studenten lämna in kompletteringsuppgifter i form av hemuppgifter. Examinationen kommer att behandla de olika temaområdena.

    Lektionerna sker på eftermiddag/kvällstid kl.16.30-18.30. Vi har ingen drop-in till lektionerna utan lektionssalens dörr stängs 16.30.

    Nödvändigt material som måste införskaffas av student är:

    Kol-kritor (ritkol) finns att handla på Clas Ohlson, Lloyds Konst & Ram eller på nätet
    Skissblock i A2-storlek, alternativt lösa papper i storleken A2 eller papper på rulle som kan skäras till A2.
    Pappersklämmor (att fästa papperet på befintliga masonitskivor).

    Materialet behöver inte medtas till kursintroduktionen/första kursdagen vecka 4.

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Catharina Henje.
    Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Vissa undervisningstillfällen har obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart. Detta betyder att senast kl.16.30 ska man vara på plats, ha ställt iordning sitt material och vara beredd att starta skisslektionen. Kurstider är 16.30-18.30 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av sjukdom eller andra anledningar kan det ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel meddelar vi detta via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Övriga tider måste UmU kortet användas. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller måndag-fredag kl. 08.00-20.00. Kortet gäller för stor entrédörr inne på gården samt sidodörr Strandgatan. Mer information om UmU-kortet finns längre ner i texten.

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)