Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kroki 1

Välkommen till kursen Kroki 1, vårtermin 2022

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag den 17 januari till och med måndag 24 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 24 januari förlorar du din plats på kursen.

    Vet du i förväg att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 25 januari / Torsdag 27 januari

    Tid: 16.30-18.00

    OBS! Kursstart för Grupp 1 är tisdag 25 januari. Kurstart för Grupp 2 är torsdag 27 januari.

    Schemat finns också i textformat.

    Observera att vi fortfarande arbetar med schemat och det kommer att vara preliminärt fram till 1 månad före kursstart.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen kommer att delas upp i två grupper där en grupp tar lektioner på tisdagar och en grupp tar lektioner på torsdagar. Det innebär att grupp 1 (tisdag) börjar tisdag 25 januari och grupp 2 (torsdag) börjar 27 januari. Vi kommer att skicka dig besked om vilken grupp du hamnar i under januari månad. Beskedet skickas till den e-postadress du uppgett på antagning.se. Har du frågor runt gruppindelning så skicka dem till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Första kurstillfället startar med allmän information, samt kursintroduktion av kursansvarig, Catharina Henje och krokilärare på kursen.
    Kan du inte vara med vid det här tillfället? Meddela oss i förväg! Skicka en mail till Catharina Henje.

    Kursen är indelad i tre olika temaområden, s.k. moduler, som syftar till att öva på skissteknik för att återge kroppens helhet, proportioner och uppbyggnad utifrån balans, riktning och avstånd för att vidare utveckla förmågan att teckna, framhäva karaktär och uttryck. Vid frånvaro förväntas studenten lämna in kompletteringsuppgifter i form av hemuppgifter. Examinationen kommer att behandla de olika temaområdena.

    Lektionerna sker på eftermiddag/kvällstid kl.16.30-18.30. Vi har ingen drop-in till lektionerna utan lektionssalens dörr stängs 16.30.

    Nödvändigt material som måste införskaffas av student är:

    Kol-kritor (ritkol) finns att handla på Clas Ohlson, Lloyds Konst & Ram eller på nätet
    Skissblock i A2-storlek, alternativt lösa papper i storleken A2 eller papper på rulle som kan skäras till A2.
    Pappersklämmor (att fästa papperet på befintliga masonitskivor).

    Materialet behöver inte medtas till kursintroduktionen/första kursdagen vecka 4.

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Kontakt med skolan
    Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Catharina Henje.
    Problem med registrering, kontakta utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.

    Närvaro
    Vissa undervisningstillfällen har obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar, seminarier eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter.

    Ingen akademisk kvart
    På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart. Detta betyder att senast kl.16.30 ska man vara på plats, ha ställt iordning sitt material och vara beredd att starta skisslektionen. Kurstider är 16.30-18.30 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.

    Schemaändringar
    På grund av sjukdom eller andra anledningar kan det ske ändringar av lokaler och tider i schemat. Är det på väldigt kort varsel meddelar vi detta via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.

    Ytterdörrar
    Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Övriga tider måste UmU kortet användas. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller måndag-fredag kl. 08.00-20.00. Kortet gäller för stor entrédörr inne på gården samt sidodörr Strandgatan. Mer information om UmU-kortet finns längre ner i texten.

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)