"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Läkemedelsbehandling hos äldre

Välkommen till kursen! I det här välkomstbrevet hittar du viktig information till dig som är antagen till vår valbara programkurs Läkemedelsbehandling hos äldre, HT-2024. Läs igenom informationen noga så får du svar på många frågor. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Kursansvarig är Helena Norberg. Studieadministratör är Nadia Ferry Yassin. Välkommen!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • 3. Registrera dig på kursen

    Vi använder oss av webbregistrering på kursen. Webbregistreringen är öppen en vecka före kursstart och stänger 1 vecka efter kursstart. Du registrerar dig via Ladok för studenter: https://www.student.ladok.se/student/app/studentwebb/

    Det är viktigt att du registrerar dig på kursen inom utsatt tid, annars kommer du att förlora din möjlighet att delta på kursen. Mer information om hur registreringen går till hittar du här:
    https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/

    Får du problem med registreringen ska du kontakta studieadministratör Nadia Ferry Yassin på nadia.ferry@umu.se . Ange alltid namn, personnummer och kurs i meddelandet om du skickar e-post. För att kunna registrera dig på kursen måste ditt Umu-id vara aktiverat:
    https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/ 

    Genom att registrera dig vid kursstart i Ladok kommer du med på kurslistor, får tillgång till kurssajter, du är försäkrad under kursens gång, dina betyg kan registreras och CSN kan se att du studerar.

    Fäll ihop
  • 4. Börja kursen

    2024-12-04

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Fäll ihop

Om kursen

  • Välkomstbrev från kursansvarig

    Jag vill med detta brev hälsa dig varmt välkommen till kursen Läkemedelsbehandling hos äldre 7,5 hp vid Umeå universitet samt passa på att skicka med en del viktig information. Jag som skriver det här brevet heter Helena Norberg och är kursansvarig.


    Du som är antagen med villkor har fram till kursstart på dig att visa att du är behörig att läsa kursen.

    Om du har kommit på andra tankar och inte längre vill läsa denna kurs så ber jag dig att lämna återbud på antagning.se snarast.

    Kursstart
    Den här kursen ges på distans och har inga fysiska träffar i Umeå. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand. Du har naturligtvis stöd från lärare och hittar kursmaterialet på lärplattformen Canvas (www.canvas.umu.se).

    Kursen startar den 4 december 2024. De första veckorna ägnas åt teori, rollspel med en kommunikationsuppgift, samt grupparbete där ni ska lösa patientfall.


    Rollspel och redovisning av patientfallsarbetet kommer att genomföras via Zoom, vilket är det program som vi använder för att ha distansmöten med headset och webbkamera. Ytterligare information om tekniska krav se nedan.

    Under den här kursen använder vi som tidigare nämnts lärplattformen Canvas. Via lärplattformen hittar du viktig information om kursen, exempelvis schema, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Där finns också allt kursmaterial i form av videoföreläsningar, övningsuppgifter, länkar, artiklar med mera. Canvas används även för informationsutbyte under kursen, till exempel möjligheten att ställa frågor till kursansvarig. För att komma in på lärplattformen loggar du in med ditt UmU-id (för mer information om det se nedan). Kurssidan i Canvas blir tillgänglig ca en vecka innan kursstart.

    Fäll ihop
  • Obligatoriska moment, hemtentamen, kurslitteratur och tekniska krav

    Obligatoriska moment
    Obligatoriska moment under kursen är rollspel (30 min per student), gruppövning med workshop (patientfall 1) samt skriftlig och muntlig redovisning (patientfall 2), samt ett quiz med flervalsfrågor i Centrala begrepp och läkemedelskunskap.

    Gruppövning: Workshop Patientfall 1: meddelas senare (heldag)

    Rollspel i Zoom med kommunikationsuppgift: meddelas senare
    (separat schema i Canvas, 30 min per student)

    Gruppövning: Patientfall 2: Start av grupparbete: meddelas senare
    Skriftlig sammanställning inlämnad senast: meddelas senare
    Muntlig redovisning av gruppövning (i Zoom): Meddelas senare

    Centrala begrepp och läkemedelskunskap
    (Quiz med flervalsfrågor via Canvas) meddelas senare

    Hemtentamen
    Tentamen på kursen kommer att hållas 2024-01-17 i form av en hemtentamen via Canvas. Den kommer att kunna laddas ner prel. kl 9.00 och ska inlämnas som Word-fil senast prel. kl 15.00 samma dag. Omtentamen kommer att erbjudas vid två tillfällen under vårterminen 2025.


    Kurslitteratur

    Kragh, A (red.). Äldres läkemedelsbehandling – orsaker och risker vid multimedicinering. Studentlitteratur, 2022, ISBN 9789144159232

    Även valda kapitel ur FAS UT (senaste utgåvan), vetenskapliga artiklar, länkar och annat material som finns tillgängligt via Canvas ingår som kurslitteratur.

    System och IT-tjänster för studenter
    Som student vid Umeå universitet får du tillgång till ett antal system och IT-tjänster. Ett system är studentwebben där du bland annat hittar din studentmail. För att få tillgång till tjänsterna som ny student ska du aktivera ditt användarkonto (UmU-id).

    Du bör ha fått uppgifter om tillfällig identitet från Umeå universitet, antingen i ett brev till din folkbokföringsadress eller på annat sätt. Den kan du använda för att aktivera ditt användarkonto. En annan möjlighet är att aktivera kontot genom ditt konto hos antagning.se. Båda sätten att aktivera ditt användarkonto når du via länken www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id.


    OBS! Det är viktigt att du har aktiverat ditt konto innan kursstart.

    Du som har läst vid Umeå universitet tidigare har redan ett användarkonto och behöver inte aktivera det igen (och får inte heller någon tillfällig identitet skickad till dig), utan kan nå våra system via www.student.umu.se. Har du glömt eller vill byta ditt lösenord hittar du information om hur du gör det via länken ”Glömt lösenordet eller användarnamn?”. Om du får problem med inloggning eller stöter på andra tekniska fel, skicka ett meddelande (ärende) till www.servicedesk.its.umu.se.

    Tekniska krav

    Det ställs krav på din tekniska utrustning för att du ska kunna tillgodogöra dig din utbildning på ett bra sätt. Informationen nedan visar de minimikrav som din dator måste uppfylla för att klara detta.

    SYSTEMKRAV
    o Internetanslutning – trådbundet, eller trådlöst bredband (3G eller 4G/LTE)
    o Högtalare och en mikrofon – inbyggd, med USB-anslutning eller trådlöst Bluetooth
    o En webbkamera, eller HD webbkamera – inbyggd, eller med USB-anslutning

    OPERATIVSYSTEM
    o macOS X med macOS 10.9 eller senare
    o Windows 11
    o Windows 10
    o Windows 8 eller 8.1
    o Windows 7

    WEBBLÄSARE SOM STÖDS
    o Windows: Internet Explorer 11+, Edge 12+, Firefox 27+, Chrome 30+
    o macOS: Safari 7+, Firefox 27+, Chrome 30+

    ÖVRIGT
    Du kommer att använda e-mötesprogrammet Zoom under din utbildning. Detta program gör att du kan samarbeta med andra studenter, få handledning av lärare samt delta i seminarier. Det inbyggda ljudet i datorn är INTE tillräckligt för denna typ av kommunikation. Därför uppmanas du att införskaffa ett headset med mikrofon och USB-kontakt för bästa prestanda.

    Mer information om prestanda och systemkrav för Windows, macOS och Linux finner du här:

    https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201362023-System-requirements-for-Windows-macOS-and-Linux 

    Fäll ihop
  • Kontakta oss

    Kontakta oss
    Hör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.

    Kursansvarig
    Helena Norberg
    Tel. 090-786 68 21
    E-post: helena.norberg@umu.se
    Institutionen för medicinsk och translationell biologi
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

    Studieadministratör
    Nadia Ferry Yassin
    Tel. 090-786 95 10
    E-post: nadia.ferry@umu.se
    Institutionen för medicinsk och translationell biologi
    Umeå universitet
    901 87 Umeå

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar via Zoom den 27–30 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Här ser du datum och tid för varje föreläsning

     

    Fäll ihop
  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

    Fäll ihop
  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)