"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Magisteruppsats i Pedagogisk yrkesverksamhet

Jag som skriver detta heter Anders Råde och är kursansvarig för denna kurs på 30 hp som ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV). Här hittar du information om vad du behöver göra för att kunna börja kursen. Vi vill hälsa dig varmt välkommen och ser fram emot att träffa dig till hösten vid kursstarten den 28 augusti.

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 21 augusti till och med 28 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 28 augusti förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Du som blir antagen efter den 28 augusti måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag den 28 augusti

    Tid: Någon gång under dagen

    Kursen startar måndag den 28 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    Viktigt! Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg. Detsamma gäller om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens innehåll

    Kursen består av självständigt uppsatsskrivande vilket innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. I kursplanen kan du bland annat se mer om kursens innehåll, mål och litteratur.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg

    Kursen genomförs på halvfart under höstterminen 2023 och vårterminen 2024. Den innefattar kursintroduktion, tre obligatoriska seminarier, föreläsning/workshop samt individuell handledning. Kursintroduktion sker måndag 28/8 digitalt via zoomlänk som framgår av kurssajten.

    Följande seminarier och workshop/föreläsning erbjuds som digitala zoom-träffar.

    Preliminärt schema för kursen är enligt följande (kan justeras något utifrån handledarnas bemanningssituation)

    Kursintroduktion - via Zoom
    Måndag 28/8 kl. 15.00-16.30 

    Föreläsning/workshop, litteratursökning - via Zoom
    Fredag 8/9 kl. 13.00-15.00

    Seminarium 1 - via Zoom
    Onsdag 13/9 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt). 

    Inlämning av uppsats till mittseminarium
    Tisdag 23/1 2024. Lämnas in via Canvas senast kl. 23.55

    Mitt-seminarium - via Zoom
    Torsdag 30/1 2024 (obligatoriskt).

    Inlämning av uppsats till slutseminarium
    Onsdag 22/5 2024. Lämnas in via Canvas senast kl. 23.55

    Slutseminarium - via Zoom
    Onsdag 29/5 2024 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt). 

    Inlämning av uppsats till examinator 
    Söndag 2/6 2024. Lämnas in via Canvas senast kl. 23.55

    All kommunikation i kursen kommer att ske via lärplattformen Canvas.

    Fäll ihop
  • Inför kursstart

    Till den första träffen ska du ha förberett dig genom att göra två saker:

    1. Inför seminarium 1 ska du förbereda dig genom att börja fundera på vad det är du vill fördjupa dig i din uppsats. Om du har gjort en forskningsplan i en tidigare kurs kan du utgå från den. Ta också stöd i dokumentet Frågeställningar att utgå från inför seminarium 1 som finns på Canvas. Seminariet syftar till att formulera ditt forskningsproblem.

    2. Fredag den 9/9 kommer ni att få utbildning via zoom i litteratursökning av Helen Hed vid UB (universitetsbiblioteket). Till dess har du i uppgift att fundera över vilka sökord som kan vara relevanta för ditt arbete. Utgå från din eventuella forskningsplan (från tidigare kurs) och fyll i dokumentet Sökformulär som finns i Canvas inför workshopen på torsdag den 7/9 kl. 13.00.

    Tveka inte att höra av dig till mig som kursansvarig, om du har några funderingar kring kursens upplägg eller innehåll - Anders Råde

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se

    Återigen varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Anders Råde

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)