"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Medie- och kommunikationsanalys

Du är antagen till kursen Strategisk kommunikation, men innan kursstart måste du göra några saker. På denna sida får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndag den 26 augusti till och med tisdag den 3 september.

    Om du inte har registrerat dig senast den 3 september förlorar du din plats på kursen. Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).


    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Fredag 3/9

    Tid: 10.00

    Plats: Digitalt i Zoom, se länk i Canvas

    För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen ges med 100% studietakt på campus i Umeå och pågår 30 augusti till 16 januari 2022.

    Eftersom vi i dagsläget inte vet hur vaccinationsläget och eventuella bakslag i pandemin kommer att utveckla sig, måste vi vara förberedda på ändringar och också fortsätta vara försiktiga. Var och en har ett ansvar för att minimera risken för smittspridning. Du ska alltså inte vara med på föreläsningar eller annan undervisning om du har symptom på sjukdom.
    Följ informationen på: https://www.umu.se/covid-19/

    På grund av ovan nämnda förutsättningar kommer kursens moduler i år att ges i en annan ordning än den som står i kursplanen:

    Modul 1, Medie-, kultur- och samhällsteori (september)

    Modul 4: Vetenskaplig metod 2 (oktober)

    Modul 3: Text och form (november)

    Modul 2: Digitala medier (december-januari)

    Antagen med villkor
    Om det står i ditt antagningsbesked att du är antagen med villkor så beror det på att du blivit gruppanmäld innan några resultat var inrapporterade för vårterminen.

    Vi går igenom dessa och plockar bort villkoret för de studenter som är behöriga i tid innan självregistreringen öppnar.

    Behörighetskravet för den här kursen är:
    Godkända resultat från termin 1 till och termin 4 på HGSTR Programmet för strategisk kommunikation, eller motsvarande. Max 7,5 hp får saknas på termin 4.

     

    Ansvariga lärare
    Johan Jarlbrink (modul 1, period 1)
    Eric Carlsson    (modul 4, period 2)
    Erik Lindenius   (modul 3, period 3)
    André Baltz      (modul 2, period 4)

    Studieadministratör
    Margareta Lindblom   tel 090-786 5347

    Kursplan och Litteratur
    Kursplan och litteraturlista finner du på kursens hemsida i samband med detta välkomstbrev. Du skaffar själv litteraturen. Du förväntas under kursens gång läsa all litteratur som är angiven på listan.

    Fäll ihop
  • Studieavbrott

    Om du redan har registrerat dig på kursen och bestämmer dig för att göra avbrott så anmäler du ditt studieavbrott i studentwebben. Om studieavbrott anmäls inom tre veckor från kursstart så blir det ett så kallat "tidigt studieavbrott" och då är det möjligt att antas till kursen igen i framtiden.

    Institutionerna vid Umeå universitet har skyldighet att på samtliga kurser kontrollera vilka studenter som kvarstår på kursen tre veckor efter kursstart. Det innebär att institutionerna har rätt att registrera studieavbrott på inaktiva studenter som är registrerade på en kurs.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)