"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Neuropsykiatriska svårigheter - förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogisk verksamhet

Mitt namn är Anneli Nielsen och jag är kursansvarig för denna kurs, som ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap och Umeå universitet. I det här brevet hittar du information om vad du behöver göra för att kunna börja kursen. Tillsammans med övriga undervisande lärare ser jag fram emot att träffa dig då vi ses på nätet. Vi hoppas på en lärorik och intressant vårtermin tillsammans med dig. Vi ses i januari!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • 3. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 8 januari till och med 15 januari. Om du inte har registrerat dig senast den 15 januari förlorar du din plats på kursen.

    Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.

    Du som blir antagen efter den 15 januari måste ta kontakt med institutionen om registrering snarast, senast fem (5) dagar efter antagningen för att inte förlora din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 4. Börja kursen

    Måndag den 15 januari

    Tid: Någon gång under dagen

    Kursen startar måndag den 15 januari. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten, som tex vid kursintroduktionen.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens sammankomster

    Den här kursen hålls på distans med frivilliga kursträffar via det digitala verktyget Zoom. Kursen startar den 15 januari med en kort, digital och frivillig kursintroduktion. Kommande digitala kursträffar består av två timmar långa diskussioner som hålls kvällstid. Mellan träffarna arbetar du själv genom att läsa kurslitteratur och ta del av inspelade föreläsningar samt i grupp genom diskussioner och gemensamt arbete med uppgifter. Datum och tider för de digitala kursträffarna kommer att framgå i schemat som publiceras senast en månad innan kursstart. Du når schemat via detta välkomstbrev, samt även via studentwebben i inloggat läge. Observera att det finns obligatoriska moment som kräver din fysiska närvaro via det digitala verktyget.

    Fäll ihop
  • Om kursen och kontaktuppgifter

    Den här kursen handlar om neuropsykiatriska svårigheter och förhållningsätt, bemötande och strategier i olika pedagogiska verksamheter. Vi kommer bland annat att fördjupa oss i olika diagnoser, utredningsförfarande och livsvillkors betydelse.

    Några av de frågeställningar som behandlas är till exempel: Vilka konsekvenser får neuropsykiatriska svårigheter för barn och elever i pedagogiska verksamheter? Vilka pedagogiska strategier är verkningsfulla? Vilken betydelse har vårt förhållningsätt och bemötande i arbete med barn och elever som har neuropsykiatriska svårigheter?

    Om du vill påbörja din läsning av kurslitteratur föreslår jag att du läser ”Inkluderingskompetens vid ADHD & autism” av Linda Jensen.

    Kontaktuppgifter:
    Frågor om kursens innehåll kan du ställa till mig som kursansvarig: Anneli Nielsen

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till studieadministrationen på studadm.edusci@umu.se

    Fäll ihop
  • Kursen består av två moduler

    1. Neuropsykiatriska svårigheter, 5 hp
    2. Förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter, 10 hp

    Den första modulen fördjupar kunskaper om faktorer av betydelse för området neuropsykiatriska svårigheter. Här får du till exempel lära dig mer om utredningsförfarande, diagnoser, medicinsk behandling och flerfunktionsnedsättning/komorbiditet. I modulen studeras även betydelsen av uppväxtmiljö och livsvillkor i relation till neuropsykiatriska svårigheter.

    I kursens andra modul problematiseras betydelsen av etiska aspekter, makt och identitet samt sociala kategorier såsom kön, etnicitet, social klass och ålder i en förståelse av det neuropsykiatriska forsknings- och verksamhetsområdet. Särskilt betonas konsekvenser av neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer och betydelsen av pedagogiska arbetssätt, strategier och hjälpmedel. Slutligen diskuteras och problematiseras betydelsen av förhållningsätt och bemötande i relation till elever som har neuropsykiatriska svårigheter och deras vårdnadshavare.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Anneli Nielsen

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Se på digitala studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar via Zoom den 27–30 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans

    Här ser du datum och tid för varje föreläsning

     

    Fäll ihop
  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

    Fäll ihop
  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)