"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Skolmusikal 2 - I praktiken

Välkommen! Här får du veta vad du måste göra, hur och när innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i augusti!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig på studentwebben innan kursstart. Det kan du göra mellan 24 - 31 augusti.

    Mer information om studentwebben hittar du här.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 31 augusti riskerar du att förlora din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering! Läs mer under "Ny vid Umeå universitet"

    Antagen med villkor 

    Observera att om du är antagen med "villkor" och inte kan registrera dig på studentwebben måste du kontakta studieadministratören för att få information om vad du saknar för att vara behörig (se kontaktinformation nedan).

    Lämna återbud

    Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    27/9

    Tid: 09:00

    Inom 24 timmar efter det att du har registrerat dig får du åtkomst till vår lärplattform. Ofta krävs även aktivitet under kursens första veckor för att du inte ska bli avregistrerad.

    Kom ihåg! För att komma åt kursen måste du först ha registrerat dig.

    • OBS! Vi reserverar oss för ev ändringar rörande kursstarten då universitetet följer folkhälsomyndighetens  rekommendationer rörande COVID-19.
      Mer information hittar du här.

    Kursstart

    Kursen startar upp den 31 augusti. Logga in och bekanta dig med kursens lärplattform.

    Tillsammans kommer ni att skriva och genomföra en musikalshow med ett jul tema. Två och två kommer ni att ansvara för en scen. Scenen ska innehålla sång, musik, dans, koreografi, kostym, ljud, ljus och berättande. Till er hjälp har ni erfarna lärare inom musikalfältet. Ni kommer själva att vara musikalartisterna, och vi vill att ni reflekterar över ert arbete utifrån ett didaktiskt perspektiv. Det vill säga att ni ska kunna lära ut det ni själva genomför.

    Den första träffen den 27/9 sker digitalt på ”Zoom”. Vi håller på 09.00 - 16.30. Vid denna uppstart kommer ni att introduceras i kursen och arbetet med showen, träffa lärare, delas in två och två (kanske tre i en grupp om ojämnt antal), och få föreläsning i aktuell skolmusikalforskning. Varje par får efter träffen möjlighet till handledning på ”Zoom” med kursens lärare under perioden fram till nästa träff.

    Viktigt att du som student installerar Zoom i god tid samt bekantar dig med verktyget.

    https://umu.zoom.us/

    Information om Zoom

    Den andra träffen äger rum lördag och söndag den 14 - 15/11, 09.00 – 16.30, med en timmes lunch och två raster, båda dagarna. Vi håller vi till i Ljusgården Lärarhuset Umeå universitet. Nu börjar repetitionerna av de olika scenerna och sammanställandet av musikalshowen.

    Den avslutande träffen sker lördag och söndag 28 - 29/11, 09.00 – 16.30 lördag och 09.00 – 21.00 söndag. Showtime! 18.30 på söndag den 29/11.  

    All litteratur tillhandahålls av institutionen för estetiska ämnen. Den pedagogiska grundtanken med kursen är att du från din egen nivå får prova på de olika uttrycken i musikal, till exempel sång, spel, dans, koreografi, drama, ljud och ljusdesign och kostym. I kursen ingår ledarskapsträning.

    Detaljerat schema och lärarlista skickas ut ca. en månad innan kursstart.

    Frågor? Kontaktuppgifter till kursansvarig hittar du under "Vem ska jag fråga?"

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen går på kvartsfart 25% studietakt). Att läsa en kurs med 25% studietakt innebär ca 10 timmars studier per vecka. Kursen går mestadels på distans men med ett antal fysiska träffar här på Umeå universitets campus. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand mellan träffarna och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på kursens lärplattform.

    Under träffarna kommer de praktiska moment samt redovisningar som ingår i kursen genomföras. Du måste ha genomfört dessa praktiska moment för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att det är obligatoriskt att delta i träffarna.

     

    Fäll ihop
  • Vem ska jag fråga?

    Frågor kring registrering?
    Kontakta studieadministratör

    Frågor kring studiestöd?
    Kontakta studierektor

    Frågor kring Litteratur och kursinnehåll?
    Ansvarig lärare: Lorentz Edberg

    Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord? Problem med aktivering?  inloggning?
    Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
    Telefonnummer: 090-786 63 00

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)