Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Små barns samspel och utveckling

Jag vill hälsa dig som sökt till kursen Små barns samspel och utveckling 7,5 hp varmt välkommen. Jag som skriver det här brevet heter Maria Lindahl och är kursansvarig för kursen och du kommer att träffa mig och Agneta Malmedal på kursens webbsida och via mail. Jag ser fram emot en intressant, givande och utvecklande kurs för er alla.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 10-19 januari.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 19 januari förlorar du din plats på kursen. 

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!

    1. Jag vill aktivera mitt Umu-id
    2. Jag har aktiverat mitt Umu-id och vill registrera mig

    Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
    Hjälp hittar du här.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    Kursen startar måndag den 17 januari med en kursintroduktion via Zoom mellan kl 17-18: https://umu.zoom.us/my/maria.lindahl

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursen läses med 50% studietakt och pågår mellan 17/1 – 23/3.

    Kursen innehåller inga fysiska träffar, däremot genomförs bland annat filmdiskussioner/seminarier i grupper via lärplattformen Canvas. Under kursens gång bedriver du det mesta av studierna på egen hand då du tar del av kurslitteratur, filmer och utför kursens uppgifter.

    Du medverkar i forumgrupper där du tar del av diskussioner och får feedback och ger feedback på medstudenters uppgifter. Kommunikationen mellan er studenter och oss lärare kommer att ske via Canvas. I Canvas kommer du att få tillgång till kursinformation med uppgifter, kurslitteratur och diskussionsforum.

    Att vara aktiv i diskussionsforum är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens gång kommer du säkert ha en hel del frågor och det blir ditt ansvar som student att våga fråga om hjälp. Detta bla genom att använda diskussionsforum där ni studenter ger varandra stöd och hjälpa varann när så är möjligt. Vi lärare tar del av vad som skrivs i diskussionsforum.

    Under fliken Uppgifter lämnas era inlämningsuppgifter in. Det kommer att vara preciserat när sista inlämningsdag är, dessa tider är rekommenderade för att uppgifterna ska bli lagom fördelade över kursens gång.

    Fäll ihop
  • Uppgift v 3-4

    Vecka 3 har du i uppgift att skriva en kort presentation av dig och dina förväntningar på kursen (500-700 ord). Berätta om dig själv och din yrkesbakgrund samt dina förväntningar på kursen. Beskriv också hur du uppfattar små barns samspel och utveckling.

    Lägg upp din presentation i Canvas under fliken uppgifter/presentation, så snart du registrerat dig. Du får då tillgång till en grupp i kursen. Presentationen sänder du därefter även till din grupps Forum i kurskonferensen.

    Under v 3 och 4 har du även i uppgift att lägga in ett digitalt foto av dig i din profil i Canvas.

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter

    Har du några frågor eller funderingar kring kursens innehåll kan du skicka e-post till mig som kursansvarig: Maria Lindahl.

    Frågor av administrativ karaktär kan du skicka till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen, varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Maria Lindahl

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti

    Det kan vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 23–26 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå.

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)