TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till Tjänstedesign, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 21 juli 2023.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopNär du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med måndagen den 21 augusti till och med måndagen den 28 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 28 augusti förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
Måndag 28 augusti
Tid: Inläsning
Kursen startar med inläsning (Canvas) 28 augusti. För åtkomst till Canvas krävs det att du självregistrerat dig på kursen.
Första föreläsning sker tisdagen den 29 augusti 09.00. Se info under "Kursens upplägg".
Schemat finns också i textformat.
Kursen startar med egen inläsning (Canvas) den 28 augusti. Du behöver ha gjort självregistrering innan du får åtkomst till kursen på Canvas. Registreringen i Ladok öppnar 21 augusti.
Första föreläsning sker tisdagen den 29 augusti 09.00.
Det blir kursinformation och introduktion av ett miniprojekt. Under kursinformationen kommer Catharina Henje som är kursansvarig för kursen att berätta mera om Designhögskolans undervisningsformer, examination och studieteknik.
Kursbok är: Designing the invisible : an introduction to service design
London : Bloomsbury Publishing : 2018 : 342 s. :
ISBN: 9781472572585
Författare: Lara Penin
Övrig litteratur tillkommer (se kursplan), men fokus i kursen ligger inte på litteraturstudier utan på praktisk tillämning av kunskaper.
Förberedelser: Vi rekommenderar dig att innan kursstart bekanta dig med kursens upplägg på Canvas. Kursen går till största del ut på tillämpning av olika metoder och genomförande av ett projektarbete. Med anledning av det praktiska arbetet i kursen finns det mycket att vinna på att läsa kurslitteratur tidigt. På Canvas finns en sida som heter "inför kursstart" där ni hittar sidhänvisningar samt en bilaga (Design methods for developing services) som behandlar många av de metoder ni kommer att jobba med under kursen.
Fäll ihopKontakt med skolan
Frågor kan ställas till kursansvarig lärare Catharina Henje eller till utbildningssamordnare Birgitta Sundberg.
Närvaro
Vi har väldigt många undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter. Notera att många lärare är yrkesverksamma utanför universitetet vilket gör att de utanför deras lektioner inte finns på skolan utan endast kan nås via mail eller per telefon.
Ingen akademisk kvart
På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.
Schemaändringar
Schemaändringar med väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller sms. Annars uppdateras schemat online kontinuerligt. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.
Ytterdörrar
Designhögskolans stora entrédörr är öppen vardagar 08.00-17.00. Mellan 17.00-21.00 vardagar används Umu-kortet + kod.
Utskrifter
UmU kortet kan tyvärr inte användas för kopiering och utskrifter. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.
Generell information: Wozzop
Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare, i dagsläget sker detta digital. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.
Onsdagsföreläsningar
På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop. Onsdagsföreläsningar kan komma att påverkas av de riktlinjer som gäller under hösten.
Skolmöten
Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal. I dagsläget sker skolmöten digitalt.
Öppna projektpresentationer
Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga pga. patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.
Fika/Lunch
Konstnärligt Campus har i dagsläget ingen restaurang/café.
I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat.
Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Läs mer om varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop