TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till Arkeologiprogrammet, men innan du kan börja måste du göra några saker före programstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Vi ses!
Registrering i studentwebben
Du registrerar dig på programmet genom att registrera dig på den inledande kursen. Detta gör du i studentwebben före kursstart. Det kan du göra från och med måndag veckan före kursstart till och med söndag den vecka kursen börjar (se punkt 3 "Börja kursen" för datum för kursstart). Om du inte har registrerat dig i tid kan du förlora din plats.
Observera att om du är antagen med "villkor" så granskas det ett par veckor innan kursstart och du kommer att kontaktas via epost om du då inte uppfyller behörighetskraven. Är villkoren uppfyllda innan kursstart kan du registrera dig själv enligt instruktionerna ovan.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id). Se information under rubriken "Ny vid Umeå Universitet" för instruktioner kring hur du aktiverar din användare.
Fäll ihop
Obs! Via länken "Schema för programstart" ovanför hittar du schema för programmets inledande kurs.
Pga coronasituationen kan vissa delar av kursen komma att ges över internet. Schema visar endast de träffar som är på campus medan mer information om internetundervisning kommer vid kursstart.
Som programstudent börjar du dina studier med kursen Arkeologi A1.
Mer information kursen Arkeologi A1 hittar du här
Programmet ges på campus i Umeå Universitets lokaler men för din första kurs kommer viktig information även att läggas upp på kurssajten i lärplattformen Canvas . Dagen efter att du har registrerat dig kan du se kurssajten där.
Om du avser att inte läsa programmet behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se
Fäll ihopFrågor kring registrering:
Studieadministratör för respektive ämne https://www.umu.se/student/ide-och-samhallsstudier/vem-ska-jag-fraga/
Frågor kring studievägledning och studiestöd:
Studievägledare för respektive ämne
https://www.umu.se/student/ide-och-samhallsstudier/vem-ska-jag-fraga/
Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord:
Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
Telefonnummer: 090-7866300
Tekniska frågor kring kursplattformen:
Systemadministratör Fredrik Lindborg: fredrik.lindborg@umu.se
Telefonnummer: 090-7865170 (telefontid mellan 11 och 16)
Litteratur och frågor om kursinnehåll:
Ansvarig lärare
Frågor om programmet:
Programföreståndare Peter Holmblad, peter.holmblad@umu.se
HumSek hälsar dig välkommen till dina studier!
HumSek är en sektion i Umeå studentkår, för dig som studerar humaniora vid Umeå universitet. Vi vet att det är mycket information att ta in i början av en ny termin och att många förväntningar sätts på dig som student, men glöm inte bort dig själv. Om du någonsin känner dig orättvist behandlad, eller att något under din utbildning hade kunnat vara bättre, kontakta oss eller vårt studentombud.
Det är vårt uppdrag att bevaka och medverka i utvecklingen av utbildningen och förutsättningarna för studier vid Umeå universitet. HumSek företräder dig som student och därför är dina åsikter viktiga för oss.
Vi på HumSek vill att din studietid ska bli så givande och lärorik som möjligt, och arbetar därför aktivt för att erbjuda alla våra medlemmar aktiviteter som kan tillföra något extra. Dessa kan vara allt från studiesociala arrangemang till föreläsningar.
Hoppas du kommer att trivas hos oss!
Ordförande Humsek: ordfhumsek@umeastudentkar.se
Studentombud Humsek: utbevhumsek@umeastudentkar.se
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Läs mer om varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop