Hoppa direkt till innehållet

Kakor

För att kunna chatta behöver du tillåta att Microsoft Dynamics använder kakor.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Civilekonomprogrammet

Jag heter Gisela Taube Lyxzén och är din programvägledare. På den här sidan hittar du viktig information som du behöver innan terminsstart, var god läs den noggrant. Om du har några frågor angående programmet kan du kontakta mig genom kontaktformuläret längst ner på sidan. Jag önskar dig varmt välkommen till Handelshögskolan vid Umeå universitet och till Civilekonomprogrammet - jag ser fram emot att träffa dig snart!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej till din studieplats

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    På det här programmet ska du registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med den 24/8 till och med den 31/8 kl. 24:00. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
    Registreringen är en registrering på programmets första termins kurs "Företagsekonomi A 30hp".

    1. Aktivera ditt Umu-id

    2. Logga in på Umeå universitets studentwebb och registrera dig (film om hur registreringsprocessen går till).

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    Upprop Ons. 26 Augusti. Terminen startar 31 aug.

    Tid: Se information nedan.

    Plats: Humanisthuset se information nedan.

    Upprop
    Med anledning av COVID-19 kommer ni att delas upp i fyra grupper och uppropet kommer att ske för
    Grupp 1: kl. 9.00 i hörsal E i Humanisthuset
    Grupp 2: kl. 9.40 i hörsal G i Humanisthuset
    Grupp 3: kl. 10.20 i hörsal E i Humanisthuset
    Grupp 4: kl. 11.00 i hörsal G i Humanisthuset

    Ett mail med information om vilken grupp du tillhör har nu skickats ut. Kontrollera både din e-mail in-korg och din trash-korg då stora utskick ibland hamnar i trash-korgen. Kontakta mig om du inte fått det.

    Första Schemat
    Kursen "Företagsekonomi A 30hp" består av fyra moment som vart och ett ges i 5 veckor i sekvens efter varandra. Första momentet heter "Marknadsföring 7,5hp" och schemat för momentet publiceras minst en månad innan momentet börjar d.v.s. senast 3:e augusti (se länken ovan).

    Inspark
    Efter uppropet den 26 augusti tar Handelshögskolans studentförening (HHUS) över för en inspark som kommer att ske under resten av veckan. Det är en utmärkt möjlighet för dig att lära känna andra och att lära dig allt om Umeå och universitetet. (Evenemanget är valfritt, inte obligatoriskt och inte studiemedelsberättigande).

    Med anledning av COVID-19 kommer insparken att vara uppdelad i grupper om mindre än 50 personer enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation.

    Schemat för veckan kommer att finnas tillgängligt på HHUS hemsida

    Fäll ihop

Om programmet

  • Programmets upplägg och var du kan hitta mer information

    Under programmets första termin läser du en 30hp kurs "Företagsekonomi A" som består av fyra efter varandra följande moment på 5 veckor vardera.
    Det första momentet heter "Marknadsföring".
    Kursplanen med lärandemål och litteraturlista är gemensam för hela kursen medan scheman alltid är momentvis.

    Kursplaner med litteratur för kurser du ska läsa hittar du alltid i Kursplanesök genom att ange kursens kurskod. För första terminen är kurskoden 2FE211.

    Umeå universitet studentwebb; Här hittar du generell information om allt möjligt som du behöver veta när du är student vid Umeå universitet.

    Handelshögskolans studentwebb; Handelshögskolan har samlat specifik information för er ekonomstudenter på vår egen studentwebb. Här hittar du information om schema, tentamen, praktik, uppsats, utlandsstudier, examen och karriär. Här hittar du även kontaktuppgifter till oss som arbetar med studentstöd och vägledning på Handelshögskolan så hör gärna av dig om du har några frågor.

    Kontaktinformation till mig, Gisela Taube Lyxzén, som är programvägledare är telefon: 090-786 77 26 och
    e-post: gisela.taube.lyxzen@umu.se

    Jag har semester fr.o.m. den 1 juli t.o.m. 5 Augusti och jag svarar på mail då och då under sommaren.

    Min kollega Rickard Lindberg kommer att finnas tillgänglig den 24 juli på telefon: 090-786 68 04 och på
    e-post: rickard.lindberg@umu.se

    Fäll ihop
  • Lärplattformen Cambro

    För samtliga moment på den här kursen använder vi lärplattformen Cambro. https://www.cambro.umu.se/

    Där hittar du allt du behöver för momentet, som till exempel schema, instruktioner för uppgifter och övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren.
    Du loggar in i Cambro med ditt aktiverade Umu-id på Umeå universitets studentwebb.
    Momentets hemsida publiceras i Cambro senast den dag då momentet startar.

    Civilekonomprogrammet har också en cambro-sida för hela programmet. På den sidan lägger jag ut viktigt information som berör hela programmet.

    Fäll ihop
  • Vi kontaktar dig under sommaren

    Under sommaren kommer två studenter på Civilekonomprogrammet (CEP) att ringa dig för att svara på dina eventuella frågor.
    De kommer att ringa mellan 13:e Juli - 24:e juli.
    De kommer att ringa och maila från följande adresser och du kan också själv kontakta dem: 
    Hjalmar Jonsson   E-mail  CEP.1@usbe.se  Tele  076-6953058
    Micaela Sandin   E-mail  CEP.2@usbe.se   Tele  076-6953151

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Fram till och med september kommer stora delar av undervisningen fortsatt att ske digitalt. Men biblioteket öppnar upp sina grupprum och studieytor redan från terminsstart. Här behöver vi förstås fortfarande hålla avstånd.

    Exakt hur resten av höstterminen kommer se ut är inte bestämt. Någon gång under hösten kan troligen alla samsas på campus igen, men vägen dit behöver ske i etapper. Universitetet planerar att fatta ett nytt beslut om höstterminen under andra halvan av augusti. Hur just din utbildning kommer att påverkas går tyvärr inte att ge tydliga besked om redan nu. Men håll dig uppdaterad genom Studentwebben. 

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Webbinarium: Studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)