Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik/ medicinsk teknik

Hej! Du är antagen till Högskoleingenjörsprogrammet i Elektronik och datorteknik/Medicinsk teknik vid Umeå universitet. Jag som skriver detta heter Björne Lindberg och är ansvarig för programmet. Jag kommer att ha en liten del av undervisningen på första kursen - Inledande kurs i Elektronik och Datorteknik. Jag och övriga lärare på programmet hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid här i Umeå!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Första kursen på programmet heter Inledande kurs i elektronik och datorteknik och startar i samband med programstart.

    För att börja en kurs ska du registrera dig via studentwebben och för detta krävs att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto), se längre ned.
    Registreringen via studentwebben är öppen under den första veckan vid kursstart. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats. Länk till studentwebben: https://www.umu.se/student/

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    Den inledande kursen i elektronik och datorteknik är din ingång till studierna på högskoleingenjörsprogrammet i Elektronik och Datorteknik inklusive specialiseringen Medicinsk teknik.

    Kursens hemsida på lärplattformen Canvas

    Programmet startar med upprop och introduktion till den första kursen på måndagen den 30 augusti i sal TA305 I Teknikhuset på Umeå universitet. Här finns en karta över universitetet med en pekare till sal TA305. Har du inte möjlighet att närvara vid programstarten måste du meddela det i förväg till programansvarig, Björne Lindberg, bjorne.lindberg@umu.se.

    Kursmaterial och ytterligare information om kursen kommer att finnas på kurshemsidan.

    Fäll ihop

Om programmet

  • Programmets/kursens upplägg

    Efter Inledande kurs i elektronik och datorteknik följer två matematikkurser, en kurs i digital elektronik och en programmeringskurs. Därefter fortsätter vi med elektronikämnet, mer specifikt Analog elektronik.
    År 2 fortsätter sedan med Kommunikationens grunder, Mätsystem, Mikrodatorteknik och Elektronikkonstruktion. Under senare delen av årskurs 2 har man möjlighet att profilera sig mot till exempel elektronikkonstruktion eller medicinteknik.
    Under årskurs 3 fortsätter du att välja fördjupningskurser inom inbyggda system eller inom medicinteknik. Avslutningsvis genomför man ett examensarbete, ofta hos ett företag.
    Undervisningens upplägg varierar från kurs till kurs. Oftast består den av föreläsningar där teoriavsnitt behandlas, praktiska laborationer och övningar, samt större projektarbeten. I vissa projektarbeten arbetar man enligt en styrd projektmodell medan i andra använder man sig av problembaserat lärande. 

    Fäll ihop
  • Repetitionskurs i matematik

    Du är inbjuden till att läsa kursen Basfärdigheter i algebra (1.5hp). Kursen pågår under veckan före terminsstart, dvs datumen 23-27 augusti, och dess syfte är att ge dig en bra grund för matematikstudierna under höstterminen. Under kursen får du också delta i trevliga arrangemang och aktiviteter för att lära känna dina kurskamrater och finna dig tillrätta på universitetet och i staden Umeå. Observera att du måste söka kursen via www.antagning.se.
    Anmälan: https://www.antagning.se.  Anmälningskod UMU-58011
    Repetitionskursen startar måndag 23 augusti, kl 09:00. Mer information såsom schema och salar hitar du på www.umu.se/student/matematik-och-matematisk-statistik/basfardigheter-i-algebra/
    Kursbok: Basfärdigheter i algebra, Albertson m.fl., Studentlitteratur

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Välkommen till Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Ny på universitetet – introduktionsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till digitala studiestartsföreläsningar 11-14 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – en överblick 
    • Varför finns studentkåren? 
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera 
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden 
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)