TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Till dig som är antagen till Kandidatprogrammet i Pedagogik. Varmt välkommen! Innan du kan börja på programmet måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopKom igång med dina studier
Du behöver registrera dig själv på kursen via studentwebben från och med 9 januari. Du registrerar dig på din egen studentsida. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen.
För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta här nedanför.
1. Aktivera ditt Umu-id.
Läs och aktivera Umu-id: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/.
2. Registrera dig på kurs
En registrering krävs för att du ska kunna fullfölja kursen och även kunna få beviljat studiemedel ifrån CSN. Du som student registrerar dig själv via studentwebben: https://www.umu.se/student/.
Webbregistreringen är öppen 9 januari - 17 januari. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.
Ifall du är antagen efter kursstart kommer du att registreras av kursadministratör. Har du frågor kan du ta kontakt med din studievägledare på: info.pedag@umu.se
3. Logga in på canvas
För att komma igång med studierna börjar du med att logga in på canvas: https://www.canvas.umu.se/. Logga in med ditt Umu-id. Följ instruktionerna på sidan.
Från den 9 januari hittar du info hur du startar upp dina studier via Canvas. På kursplattformen hittar du sedan all den information du behöver för att arbeta med din kurs.
För support kontakta: support-kurser@pedag.umu.se.
Fäll ihopProgramupplägg 2023/2024
Kandidatprogram i Pedagogik, 90 hp löper över tre terminer.
Vt23 läses Pedagogik A, 30 hp
Ht23 läses Pedagogik B, 30 hp
Vt24 läses Kandidatkurs i Pedagogik, 30 hp
TIPS!
Vill du veta mer om hur det är att vara ny student på distans, se länk nedan:
https://www.umu.se/student/mina-studier/ny-student/distans/
Umu-Studiestartsföreläsningar
Inför terminsstarten så ger Umeå universitet webbföreläsningar som ni gärna få ta del av. Se länk nedan till studentföreläsningarna som ges 10 – 13 januari Ny på univeristetet - studiestartsföreläsningar
Canvas
Du kommer åt programmets kurser genom programmets Canvassida. Därifrån kommer du vidare till din lärplattform dvs. ditt digitala klassrum under studierna. Du behöver använda dig av ditt Umu-id för att logga in. Läs mer om hur du aktiverar ditt Umu-id längre ner på sidan.
Programsida
Programmet har även en egen programsida där vi samlat det som gäller dina programstudier. Se direktlänk:
https://kurser.pedag.umu.se/course/view.php?id=10
Programansvarig för programmet är Elinor Adenling , Pedagogiska institutionen. Elinor nås på elinor.adenling@umu.se
Studievägledare är Jenny Dufweke, Pedagogiska institutionen. Övergripande programfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till Jenny, studievägledare på: info.pedag@umu.se
Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.
Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan du ställa till vår administratör Susanne Jakobsson på: administration.pedag@umu.se
Under jul/nyår så kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter vid Umu
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop