"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kandidatprogram i pedagogik

Till dig som är antagen till Kandidatprogrammet i Pedagogik. Varmt välkommen! Innan du kan börja på programmet måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i vår!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Kom igång med dina studier

    Du behöver registrera dig själv på kursen via studentwebben från och med 9 januari. Du registrerar dig på din egen studentsida. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen. 

    För att kunna göra detta krävs att du har aktiverat ditt användarkonto (Umu-id). Läs mer om detta här nedanför.

    1. Aktivera ditt Umu-id.
    Läs och aktivera Umu-id: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/.

    2. Registrera dig på kurs
    En registrering krävs för att du ska kunna fullfölja kursen och även kunna få beviljat studiemedel ifrån CSN. Du som student registrerar dig själv via studentwebben: https://www.umu.se/student/.

    Webbregistreringen är öppen 9 januari - 17 januari. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    Ifall du är antagen efter kursstart kommer du att registreras av kursadministratör. Har du frågor kan du ta kontakt med din studievägledare på: info.pedag@umu.se

    3. Logga in på canvas
    För att komma igång med studierna börjar du med att logga in på canvas: https://www.canvas.umu.se/. Logga in med ditt Umu-id. Följ instruktionerna på sidan.

    Från den 9 januari hittar du info hur du startar upp dina studier via Canvas. På kursplattformen hittar du sedan all den information du behöver för att arbeta med din kurs. 

    För support kontakta: support-kurser@pedag.umu.se.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    16 januari 2023

    Tid: Se kursstartsinformation nedan

    Plats: Se kursstartsinformation nedan

    Scheman publiceras senast 4 veckor innan kursstart.

    Våren 2023 läser du:

    - Pedagogik A, 30 hp - Läs välkomstbrev på kurssidan

     

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets upplägg och uppstart

    Programupplägg 2023/2024

    Kandidatprogram i Pedagogik, 90 hp löper över tre terminer.

    Vt23 läses Pedagogik A, 30 hp 

    Ht23 läses Pedagogik B, 30 hp

    Vt24 läses Kandidatkurs i Pedagogik, 30 hp

    TIPS!

    Vill du veta mer om hur det är att vara ny student på distans, se länk nedan:

    https://www.umu.se/student/mina-studier/ny-student/distans/

    Umu-Studiestartsföreläsningar
    Inför terminsstarten så ger Umeå universitet webbföreläsningar som ni gärna få ta del av. Se länk nedan till studentföreläsningarna som ges 10 – 13 januari Ny på univeristetet - studiestartsföreläsningar

    Fäll ihop
  • Lärplattform och zoom

    Canvas
    Du kommer åt programmets kurser genom programmets Canvassida. Därifrån kommer du vidare till din lärplattform dvs. ditt digitala klassrum under studierna. Du behöver använda dig av ditt Umu-id för att logga in. Läs mer om hur du aktiverar ditt Umu-id längre ner på sidan.

    Programsida
    Programmet har även en egen programsida där vi samlat det som gäller dina programstudier. Se direktlänk: 

    https://kurser.pedag.umu.se/course/view.php?id=10


    Fäll ihop
  • Kontakt

    Programansvarig för programmet är Elinor Adenling , Pedagogiska institutionen. Elinor nås på elinor.adenling@umu.se

    Studievägledare är Jenny Dufweke, Pedagogiska institutionen. Övergripande programfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till Jenny, studievägledare på: info.pedag@umu.se
    Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.

    Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan du ställa till vår administratör Susanne Jakobsson på: administration.pedag@umu.se

    Under jul/nyår så kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter vid Umu

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)