TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Till dig som är antagen till Kandidatprogrammet i Pedagogik. Varmt välkommen! Innan du kan börja på programmet måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 18 december 2023.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopKom igång med dina studier
Du behöver registrera dig själv på kursen via studentwebben från och med 8 januari. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta.
För att kunna logga in på Studentwebben (och senare även din kurssida) behöver du ett aktivt Umu-id. Läs och aktivera Umu-id:
1. Aktivera ditt Umu-id.
Läs och aktivera Umu-id: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/.
2. Registrera dig på kurs
En registrering krävs för att du ska kunna fullfölja kursen och även kunna få beviljat studiemedel ifrån CSN.
Webbregistreringen är öppen 8 januari - 16 januari. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.
Ifall du är antagen efter kursstart kommer du att registreras av kursadministratör. Har du frågor kan du ta kontakt med din studievägledare på: info.pedag@umu.se
3. Logga in på canvas
För att komma igång med studierna börjar du med att logga in på canvas: https://www.canvas.umu.se/. Logga in med ditt Umu-id. Följ instruktionerna på sidan.
Från den 8 januari hittar du info hur du startar upp dina studier via Canvas. På kursplattformen hittar du sedan all den information du behöver för att arbeta med din kurs.
För support kontakta: support-kurser@pedag.umu.se.
Fäll ihopProgramupplägg 2024/2025
Kandidatprogram i Pedagogik, 90 hp löper över tre terminer.
Vt24 läses Pedagogik A, 30 hp
Ht24 läses Pedagogik B, 30 hp
Vt25 läses Kandidatkurs i Pedagogik, 30 hp
TIPS!
Vill du veta mer om hur det är att vara ny student på distans, se länk nedan:
https://www.umu.se/student/mina-studier/ny-student/distans/
Umu-Studiestartsföreläsningar
Inför terminsstarten så ger Umeå universitet webbföreläsningar som ni gärna få ta del av. Se länk nedan till studentföreläsningarna.
Canvas
Du kommer åt programmets kurser genom programmets Canvassida. Därifrån kommer du vidare till din lärplattform dvs. ditt digitala klassrum under studierna. Du behöver använda dig av ditt Umu-id för att logga in. Läs mer om hur du aktiverar ditt Umu-id längre ner på sidan.
Programsida
Programmet har även en egen programsida där vi samlat det som gäller dina programstudier. Se direktlänk:
https://kurser.pedag.umu.se/course/view.php?id=10
Programansvarig för programmet är Elinor Adenling , Pedagogiska institutionen. Elinor nås på elinor.adenling@umu.se
Studievägledare är Jenny Dufweke, Pedagogiska institutionen. Övergripande programfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till Jenny, studievägledare på: info.pedag@umu.se
Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.
Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan du ställa till vår administratör Susanne Jakobsson på: administration.pedag@umu.se
Under jul/nyår så kan du alltid ställa dina frågor till vårt Infocenter vid Umu
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop