TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Välkommen till kandidatprogrammet i industridesign och Designhögskolan
Grattis, du har antagits till utbildningen! Du behöver inte tacka ja till platsen men om du av någon anledning inte längre är intresserad av din studieplats är det bra att du snarast lämnar återbud så att en reserv kan få den. Det gör du enklast via Mina sidor på Antagning.se
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopRegistrering sker första dagen på terminen av administratör i samband med Designhögskolans upprop 29 augusti 09.00.
Om du i förväg vet att du av någon anledning inte kan närvara vid uppropet måste du anmäla det till oss i förväg, annars riskerar du att förlora din plats. Kontakta: adrian.lowander@umu.se
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Fäll ihopSchema publiceras 1 månad innan terminsstart.
Allmän information om programmets upplägg och kurser: http://www.uid.umu.se/sv/utbildning/kandidatprogrammet-i-industridesign/
Introduktion och upprop
Vi börjar terminen med ett gemensamt upprop och introduktionsdag för alla studenter på Designhögskolan. Information om samlingen skickas ut till er under sommaren. Under dagen får du viktig information om programmet och Designhögskolan. Du får även möjlighet att lära känna alla de andra nya studenterna på skolan.
Information från "Welcoming officer" till nya studenter
Under sommaren kommer du att bli kontaktad av Designhögskolans ”Welcoming officer” som kan svara på dina frågor och ge bra information inför terminstart. Du blir bland annat inbjuden till en gemensam Facebook grupp, där kan du komma i kontakt med andra studenter och ställa frågor om Designhögskolan, studentlivet och Umeå som stad.
På Designhögskolans & UMU web hittar du samlad information för nya studenter: https://www.umu.se/en/student/umea-institute-of-design/new-at-uid/
https://www.umu.se/student/mina-studier/ny-student/campus/
Aktivera ditt användarkonto
Det är viktigt att att du aktiverar ditt användarkonto. Det behöver du bland annat för att komma åt datorlabb och nätverk. Det är också en förutsättning för att beställa UmU kortet vilket används som passerkort in i studentstudion. Mer information om aktivering hittar du längre ner i välkomsbrevet.
Kurslitteratur, material & utrustning
Eventuell kurslitteratur du behöver under kurs får du besked om när du börjat utbildningen. I de flesta fall kan litteratur lånas på universitetsbiblioteket.
Studenter står för eget kursmaterial, t ex pennor, markers m.m. Vilket material du behöver meddelas av kursansvarig lärare vid kursstart.
För att försäkra dig om att kunna delta i undervisning digitalt kommer du att behöva en dator med web-kamera och internetuppkoppling tillräcklig för att delta i videokonferens.
Terminstider:
År 1
Hösttermin 2022: 29 augusti 2022 - 15 januari 2023
Vårtermin 2023: 16 januari 2023 – 4 juni 2023
År 2
Hösttermin 2023: 28 augusti 2023 - 14 januari 2024.
Vårtermin 2024: 15 januari 2024 – 2 juni 2024
År 3
Hösttermin 2024: 2 september 2024 - 19 januari 2025.
Vårtermin 2025: 20 januari 2025 – 8 juni 2025
Som det står i början av det här brevet behöver du inte tacka ja via antagning.se. Det är bara om du tänker tacka nej som du behöver göra det via antagning.se.
Däremot behöver vi en bekräftelse från dig att du tänker ta erbjuden studieplats. Det är till stor hjälp i planering inför hösten och möblering av studentstudion som du och dina kurskamrater kommer att sitta i.
Bekräftelse skickas till adrian.lowander@umu.se senast 1 juni.
Fäll ihopDu är varmt välkommen att kontakta oss om du har frågor om programmet eller skolan.
Programansvarig för Kandidatprogrammet
Per Sihlen
per.sihlen@umu.se
+46 90 786 70 67
Institutionsadministratör
Adrian Löwander
adrian.lowander@umu.se
+46 90 786 51 60
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop