TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Välkommen till kandidatprogrammet i industridesign och Designhögskolan
Grattis, du har antagits till utbildningen! Du behöver inte tacka ja till platsen men om du av någon anledning inte längre är intresserad av din studieplats är det bra att du snarast lämnar återbud så att en reserv kan få den. Det gör du enklast via Mina sidor på Antagning.se
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopRegistrering sker första dagen på terminen av administratör i samband med Designhögskolans upprop 28 augusti 09.00.
Om du i förväg vet att du av någon anledning inte kan närvara vid uppropet måste du anmäla det till oss i förväg, annars riskerar du att förlora din plats. Kontakta: adrian.lowander@umu.se
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
Fäll ihopSchema publiceras 1 månad innan terminsstart.
Allmän information om programmets upplägg och kurser:
https://www.umu.se/designhogskolan/utbildning/program/kandidatprogrammet-i-industridesign/http://www.uid.umu.se/sv/utbildning/kandidatprogrammet-i-industridesign/
Introduktion och upprop
Vi börjar terminen med ett gemensamt upprop och introduktionsdag för alla studenter på Designhögskolan. Information om samlingen skickas ut till er under sommaren. Under dagen får du viktig information om programmet och Designhögskolan. Du får även möjlighet att lära känna alla de andra nya studenterna på skolan.
Information från "Welcoming officer" till nya studenter
Under sommaren kommer du att bli kontaktad av Designhögskolans ”Welcoming officer” som kan svara på dina frågor och ge bra information inför terminstart. Du blir bland annat inbjuden till en gemensam Facebook grupp, där kan du komma i kontakt med andra studenter och ställa frågor om Designhögskolan, studentlivet och Umeå som stad.
På Designhögskolans & UMU web hittar du samlad information för nya studenter: https://www.umu.se/designhogskolan/utbildning/livet-pa-uid/
https://www.umu.se/student/mina-studier/ny-student/campus/
Aktivera ditt användarkonto
Det är viktigt att att du aktiverar ditt användarkonto. Det behöver du bland annat för att komma åt datorlabb och nätverk. Det är också en förutsättning för att beställa UmU kortet vilket används som passerkort in i studentstudion. Mer information om aktivering hittar du längre ner i välkomsbrevet.
Kurslitteratur, material & utrustning
Eventuell kurslitteratur du behöver under kurs får du besked om när du börjat utbildningen. I de flesta fall kan litteratur lånas på universitetsbiblioteket.
Studenter står för eget kursmaterial, t ex pennor, markers m.m. Vilket material du behöver meddelas av kursansvarig lärare vid kursstart.
För att försäkra dig om att kunna delta i undervisning digitalt kommer du att behöva en dator med web-kamera och internetuppkoppling tillräcklig för att delta i videokonferens.
Terminstider:
År 1
Hösttermin 2023: 28 augusti 2023 - 14 januari 2024
Vårtermin 2024: 15 januari 2023 – 2 juni 2024
År 2
Hösttermin 2024: 02 september 2024 - 19 januari 2025.
Vårtermin 2025: 20 januari 2025 – 8 juni 2025
År 3
Hösttermin 2025: 01 september 2025 - 18 januari 2026.
Vårtermin 2026: 19 januari 2025 – 7 juni 2026
Som det står i början av det här brevet behöver du inte tacka ja via antagning.se. Det är bara om du tänker tacka nej som du behöver göra det via antagning.se.
Däremot behöver vi en bekräftelse från dig att du tänker ta erbjuden studieplats. Det är till stor hjälp i planering inför hösten och möblering av studentstudion som du och dina kurskamrater kommer att sitta i.
Bekräftelse skickas till adrian.lowander@umu.se senast 1 juni.
Fäll ihopDu är varmt välkommen att kontakta oss om du har frågor om programmet eller skolan.
Programansvarig för Kandidatprogrammet
Per Sihlen
per.sihlen@umu.se
+46 90 786 70 67
Institutionsadministratör
Adrian Löwander
adrian.lowander@umu.se
+46 90 786 51 60
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Läs mer om varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop