"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kostvetarprogrammet

Du är antagen till Kostvetarprogrammet vid Umeå universitet. Jag som skriver det här brevet heter Annica Nylander och är programsamordnare. Du kommer att träffa mig vid det digitala uppropet. Jag vill påminna dig om att tacka ja till din studieplats på antagning.se innan svarstiden går ut, för att du ska behålla din studieplats. Om du inte vill behålla din plats på programmet är vi tacksamma om du svarar nej via antagning.se. Varmt välkommen, vi hoppas att du ska få en mycket givande studietid!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    Programmet startar med upprop och introduktion.

    Det är du själv som ansvarar för att registrera dig på kursen. Det gör du genom att logga in på studentwebben med ditt Umu-Id. Läs mer nedan hur du aktiverar ditt Umu-id.

    Webbregistreringen är öppen mellan 22/8 - 30/8

    Det är viktigt att du ser till att registrera dig i tid så du inte riskerar att förlora din plats på kursen eller få problem med CSN. Du kommer inte heller att kunna komma åt kursen i lärplattformen Canvas förrän du är registrerad.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 29 augusti 2022

    Tid: 10:00

    Plats: Zoom

    Har du inte möjlighet att närvara vid introduktionen måste du anmäla det i förväg till studieadministratören annars förlorar du din studieplats.

    En månad före kurs/modulstart är schemat klart. Det kan dock ske mindre förändringar, så ha för vana att titta på schemat.

    De två första modulerna kommer att samläsas med Gastronomiprogrammet som läser sitt program på campus i Umeå. Det innebär att på schemat anges både sal på campus samt en zoomlänk för att delta digitalt i undervisningen.


    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets upplägg!

    Kostvetarprogrammet är på distans med två fysiska träffar per termin i Umeå. Merparten av undervisningen sker på distans med schemalagda föreläsningar, laborationer och seminarier under dagtid varje vecka via lärplattform. Det betyder att du kan studera majoriteten av din studietid genom att bo kvar på din hemort. Under hösten kommer det vara två fysiska träffar.

    Den här terminens träffar är vecka 40 och 49.

    Att läsa på distans innebär att du som student måste ta ett stort eget ansvar för dina studier och att du är aktiv i lärplattformen där information om studieupplägg finns. Studietakten är 100% vilket innebär att vi förväntar oss att du kan lägga ner ca 40 timmar i veckan på dina studier.

    Tänk på att det kan vara bra att köpa eller beställa kurslitteraturen till första modulen i god tid så att du har den vid kursstart.

    Kursplan med litteraturlista hittar du här: Kursplan

    Fäll ihop
  • Digitala verktyg i studierna

    Under utbildningen använder vi oss av lärplattformen Canvas och det är där du till stora delar kommer att bedriva dina studier och kommunicera med lärare och medstudenter. Du får tillgång till Canvas efter din registrering. I samband med introduktionsdagarna kommer vi att gå igenom och visa Canvas och dess funktioner. I Canvas hittar du allt du behöver för kursen och där kommer du även att lämna in arbeten och examinationer, samt delta i diskussioner och seminarier.

    Förutom Canvas så använder vi oss av e-mötesverktyget Zoom i undervisningen (för att komma igång med Zoom, se instruktion nedan). Det är därför viktigt att du har tillgång till bra uppkoppling, dator och headset. 

    Fäll ihop
  • Kontakta oss!

    Studieadministratör:
    Patrik Wallström

    Programansvarig:
    Annica Nylander

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)