TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Till dig som är antagen till masterprogrammet i socialt arbete vid Umeå universitet. Jag heter Liv Zetterberg och är studierektor på avancerad nivå vid institutionen för socialt arbete. I det här välkomstbrevet hittar du viktig information, dels om programmet och dels för dig som är ny vid Umeå universitet. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Programmet startar med en introduktion på Zoom (hitta länk nedan) måndag den 28 augusti kl 11:15-12:00. Om du inte har möjlighet att närvara vid det här tillfället måste du meddela oss det, i annat fall riskerar du att förlora din plats på programmet. Skicka ett mail till studieadministratör Jeanette Nilsson, jeanette.nilsson@umu.se om det är så att du inte kan vara med på introduktionen.
Lärplattformen Canvas & Zoom
Under utbildningen använder vi oss av lärplattformen Canvas och det är där du till stora delar kommer att bedriva dina studier och kommunicera med lärare och medstudenter. I Canvas hittar du allt du behöver för kursen och där kommer du även att lämna in arbeten och examinationer samt delta i diskussioner och seminarier.
För att logga in på Canvas måste du ha en aktiverad användaridentitet, se nedan under Aktivera ditt Umu-id.
Förutom Canvas så använder vi oss av e-mötesverktyget Zoom i undervisningen (för att komma igång med Zoom, se instruktion nedan). Det är därför viktigt att du har tillgång till bra uppkoppling, dator och headset. Utöver den undervisning som sker i Canvas och i Zoom, så kommer utbildningen också regelbundet att innehålla obligatoriska inslag (såsom examinationer, seminarier och övningar) som i vissa av kurserna är på campus i Umeå. Schema för varje kurs publiceras senast en månad innan kursstart, därutöver finns kursplanerna som beskriver undervisningens upplägg.
Att komma igång med Zoom:
Zoom är ett verktyg vi använder oss av för undervisning på nätet. Det är också ett bra verktyg för dig som student som vill träffa dina studiekamrater digitalt. Som student kan du både vara deltagare i ett möte och värd för ett möte. Här nedan hittar du en länk till hur du kommer igång med Zoom samt en guide till de vanligaste funktionerna. Du loggar in med ditt Umu-id.
Länk till Zoom för studenter- en guide:
https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/
Termin 1
Utbildningen inleds med att du läser 15 hp valbara kurser på avancerad nivå inom huvudområdet socialt arbete.
Studieperiod 1 (28 augusti - 27 september) har du möjlighet att välja någon av följande tre kurser:
Barn, unga och familj i socialt arbete, 7,5 hp
Våld i nära relation, 7,5 hp
Barnrätt i samhälle och professionspraktik, 7,5 hp
Studieperiod 2 (28 september - 30 oktober) har du möjlighet att välja någon av följande två kurser:
Migration, integration och etniska relationer i socialt arbete, 7,5 hp
Socialt arbete för delaktighet och medborgarskap-samhällsstöd vid psykisk och intellektuell funktionsnedsättning, 7,5 hp
Skicka ett mail med dina val av två kurser, senast onsdag den 23 augusti till studieadministratör Jeanette Nilsson, jeanette.nilsson@umu.se Eventuella byten av kurs/kurser därefter kan endast ske under första veckan och i mån av plats.
Studieperiod 3 och 4 (31 oktober - 14 januari) ges följande obligoriska kurs:
Vetenskapsteori och teorier för socialt arbete, 15 hp
Oavsett om du väljer att läsa mot en magister- eller masterexamen behöver kursen Vetenskapsteori och teorier i socialt arbete vara avklarad för att du ska vara behörig till uppsatskursen För att skriva magisteruppsats termin 2 behöver du förutom den obligatoriska 15 hp kursen termin 1 även ha minst 7,5 hp avklarad metodkurs med relevans för socialt arbete på avancerad nivå. Väljer du att fortsätta läsa på termin 3 och termin 4 på programmet behöver ytterligare en 7,5 hp metodkurs förutom de båda kurserna Att forska i socialt arbete, 7,5 hp (termin 2) och Fördjupade akademiska färdigheter, 15 hp (termin 3) vara avklarade för att vara behörig till masteruppsatskursen termin 4.
Termin 2
Inför termin 2 behöver du bestämma dig för om du vill läsa mot en magister- eller masterexamen.
Studieperiod 1 (15 januari - 14 februari) och studieperiod 2 (15 februari - 19 mars) läser alla följande två kurser:
Kvantitativ metod för samhällsvetenskaperna 7,5
Kvalitativ metod i socialt arbete, 7,5 hp
Studieperiod 3 (20 mars - 25 april) och studieperiod 4 (26 april - 2 juni) läser du endera kursen:
Magisteruppsats i socialt arbete, 15 hp
eller följande två kurser:
Att forska i socialt arbete, 7,5 hp
Databaser, register, arkiv och myndighetsmaterial, 7,5 hp
På programmets utbildningssida Masterprogram i socialt arbete hittar du ytterligare information, översikt för termin 3 och 4 samt länk till programmets utbildningsplan.
Studierektor Liv Zetterberg liv.zetterberg@umu.se
Studievägledare Helén Bergström helen.bergstrom@umu.se
Studieadministratör Jeanette Nilsson jeanette.nilsson@umu.se
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.