"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Aurora Borealis in the center city of Umeå in northern Sweden

Formativ bedömning

Bild: Fredrik Larsson / Visit Umeå

Forskargrupp Ett huvudmål med gruppens forskning är att bidra med forskningsresultat som kan användas för att utveckla undervisning och lärande. Flera forskningsöversikter visar att användandet av en formativ klassrumspraktik är en av de utbildningsmässigt mest effektiva sätten att öka elevers lärande.

Flera forskningsöversikter visar att användandet av en formativ klassrumspraktik är en av de utbildningsmässigt mest effektiva sätten att öka elevers lärande (t ex Black & Wiliam, 1998; Hattie, 2009). Formativ bedömning handlar om att identifiera elevers lärandebehov och att anpassa undervisning och lärande efter dessa lärandebehov. Detta kan göras på flera olika sätt så formativ bedömning kan inkludera lärares feedback och lärares modifiering av undervisningsaktiviteter baserat på information om elevers kunskaper från korta och återkommande prov. Den formativa bedömningsprocessen kan också fokusera på elevernas stöd till varandra i denna process, samt deras självreglerade lärande.

Forskningen av den formativa bedömningsgruppen vid Umeå universitet fokuserar ofta på formativ bedömning som en sammanhållen enhet av de ovannämnda strategierna for formativ bedömning, och dess påverkan på elevers lärande. Ett speciellt fokus handlar om hur lärares utveckling av en formativ klassrumspraktik kan stödjas genom fortbildning och kombinerade forsknings- och skolutvecklingsprojekt.

Forskningsledare

Torulf Palm
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 71 22

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik

Externa finansiärer

Vetenskapsrådet, Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond

Externa finansiärer

Publikationer

Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2025, Vol. 10
Andersson, Catarina; Granberg, Carina; Palmberg, Björn; et al.
14nd Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME14), Bozen-Bolzano, Italy, February 4-8, 2025
Andersson, Catarina; Palm, Torulf; Winberg, Mikael T.
Scandinavian Journal of Educational Research
Brown, Gavin T. L.; Andersson, Catarina; Winberg, Mikael T.; et al.
Proceedings of FAME 1 – Feedback & Assessment in Mathematics Education (ETC 14): 5-7 June 2024, Utrecht, The Netherlands, Utrecht: Utrecht University 2024 : 35-38
Andersson, Catarina; Palm, Torulf
Cogent Education, Taylor & Francis Group 2024, Vol. 11, (1)
Palmberg, Björn; Granberg, Carina; Andersson, Catarina; et al.
Educational Studies in Mathematics, Springer Nature 2024, Vol. 115, (2) : 125-149
Säfström, Anna Ida; Lithner, Johan; Palm, Torulf; et al.
FAME 1 Proceedings: Feedback & Assessment in Mathematics Education 5-7 June, 2024 - Utrecht, The Netherlands, Utrecht: Utrecht University & ERME 2024 : 234-237
Palm, Torulf; Brown, Gavin T. L.; Palmberg, Björn
Research in Mathematics Education
Söderström, Sharmin; Palm, Torulf
Education Inquiry
Brown, Gavin T. L.; Andersson, Catarina; Winberg, Mikael T.; et al.
CADMO, Edizioni Franco Angeli 2023, (2) : 9-20
Palm, Torulf; Andersson, Catarina; Palmberg, Björn; et al.
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2023, Vol. 8
Brown, Gavin T. L.; Andersson, Catarina; Winberg, Mikael T.; et al.
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2023, Vol. 8
Boström, Erika; Palm, Torulf
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2022, Vol. 13
Hofverberg, Anders; Winberg, Mikael T.; Palmberg, Björn; et al.
Studies in Educational Evaluation, Elsevier 2021, Vol. 68
Granberg, Carina; Palm, Torulf; Palmberg, Björn
Frontiers in Education, Lausanne, Switzerland: Frontiers Media S.A. 2021, Vol. 6, (97)
Winberg, Mikael T.; Palm, Torulf
Frontiers in Education, Frontiers Media S.A. 2021, Vol. 6 : 1-17
Näsström, Gunilla; Andersson, Catarina; Granberg, Carina; et al.
Teacher Development, Taylor & Francis 2020, Vol. 24, (4) : 539-558
Boström, Erika; Palm, Torulf
Assessment Matters, New Zealand Council for Educational Research (NZCER) 2019, Vol. 13 : 71-90
Boström, Erika; Palm, Torulf
Scandinavian Journal of Educational Research, Vol. 62, (1) : 109-124
Boesen, Jesper; Lithner, Johan; Palm, Torulf
Assessment in education: Principles, Policy & Practice, Routledge 2018, Vol. 25, (6) : 576-597
Andersson, Catarina; Palm, Torulf
ICT in mathematics education: the future and the realities: Proceedings of MADIF 10 The tenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education Karlstad, January 26–27, 2016. Göteborg: SMDF, Göteborg: 2017 : 135-144
Palm, Torulf; Andersson, Catarina; Boström, Erika; et al.
Nordisk matematikkdidaktikk, Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning 2017, Vol. 22, (3) : 25-50
Palm, Torulf; Andersson, Catarina; Boström, Erika; et al.
Education Inquiry, Taylor & Francis Group 2017, Vol. 8, (2) : 104-122
Andersson, Catarina; Palm, Torulf
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) 2017, Vol. 22, (1) : 5-20
Andersson, Catarina; Boström, Erika; Palm, Torulf
Proceedings of the ninth conference of the European Society for Research in mathematics education (CERME9), Charles University in Prague, Faculty of Education and ERME 2015 : 2947-2948
Boström, Erika; Palm, Torulf
Journal of Mathematical Behavior, JAI Press Ltd 2014, Vol. 33 : 72-87
Boesen, Jesper; Helenius, Ola; Bergqvist, Ewa; et al.
European Journal of Psychology of Education, Springer 2014, Vol. 29, (4) : 673-691
Winberg, Mikael T.; Hellgren, Jenny M.; Palm, Torulf
Mathematical Thinking and Learning, Routledge 2011, Vol. 13, (3) : 221-246
Palm, Torulf; Boesen, Jesper; Lithner, Johan
Nationellt centrum för matematikutveckling 2010
Palm, Torulf; Hellgren, Jenny; Winberg, Mikael
The first sourcebook on nordic research in mathematics education: Norway, Sweden, Iceland, Denmark and contributions from Finland, Charlotte, NC: Information Age Publishing 2010 : 283-298
Lithner, Johan; Palm, Torulf
Göteborg: NCM 2010
Bergqvist, Ewa; Bergqvist, Tomas; Boesen, Jesper; et al.
Mathematics and mathematics education: Cultural and social dimensions, Linköping, Sweden: Svensk förening för matematikdidaktisk forskning, SMDF 2010 : 157-167
Lithner, Johan; Bergqvist, Ewa; Bergqvist, Tomas; et al.
Journal of Mathematical Modelling and Application, Blumenau: FURB 2009, Vol. 1, (1) : 59-76
Palm, Torulf; Nyström, Peter
Göteborg: NCM 2009
Bergqvist, Ewa; Bergqvist, Tomas; Boesen, Jesper; et al.
Practical Assessment, Research, and Evaluation, Vol. 13, (4)
Palm, Torulf
Educational Studies in Mathematics, Vol. 67, (1)
Palm, Torulf
Nordisk matematikkdidaktikk, Vol. 13, (2) : 49-70
Palm, Torulf
Modelling and Applications in Mathematics Education: The 14th ICMI study, New York: Springer 2007 : 201-208
Palm, Torulf
Pre-conference volume of the Study conference of the ICMI study 14: Applications and modelling in mathematics education, US: Springer 2007 : 201-208
Palm, Torulf
Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning, Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning 2007, Vol. 34, (4) : 9-12
Palm, Torulf
Proceedings of the Third International SweMaS Conference, Umeå, 2003 : 107-109
Palm, Torulf
Nordic Studies in Mathematics Education, Vol. 9, (3)
Palm, Torulf; Burman, Lars

Forskningsprojekt

FoU-samverkan om matematisk problemlösning i skolan
Forskningsområde: Matematik, Utbildningsvetenskap
Tid 1 juli 2020 till 30 juni 2022
Typ av projekt Forskningsprojekt
Utveckling av formativa bedömningspraktiker och dess effekter på elevers motivation och prestationer
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap
Tid 1 januari 2020 till 31 december 2023
Typ av projekt Forskningsprojekt
Utvärdering av resultatet från ett nationellt fortbildningsprogram för matematiklärare (Matematiklyftet)
Forskningsområde: Matematik, Utbildningsvetenskap
Tid 7 januari 2014 till 31 oktober 2016
Typ av projekt Forskningsprojekt
Att lära matematik genom imitativa och kreativa resonemang
Forskningsområde: Matematik, Utbildningsvetenskap
Tid 1 januari 2009 till 31 december 2025
Typ av projekt Forskningsprojekt
Nationella matematikprov som katalysator för implementering av utbildningsreformer
Forskningsområde: Matematik, Utbildningsvetenskap
Tid 5 december 2008 till 31 december 2010
Typ av projekt Forskningsprojekt
Lärandesituationens påverkan på elevers affektiva upplevelser och lärande.
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap
Tid 1 januari 2008 till 31 december 2012
Typ av projekt Forskningsprojekt

Nyheter

Över 20 miljoner till utbildningsvetenskaplig forskning

Fem projekt om AI, skrivprocesser, bedömning, matematik och fjärrundervisning får medel.

Datorstöd hjälper elever med matematiska svårigheter

Elever som kört fast kan få tips via datorn – ny form av återkoppling utvärderas i avhandling.

Senast uppdaterad: 2025-06-10