Profilområde
Inom aktuellt tema bedrivs en forskar- och undervisningsmiljö inom offentlig upphandling, SCPP – Swedish Centre for Public Procurement.
Professor Tom Madell leder tillsammans med professor Sofia Lundberg samt flera andra medarbetare vid Handelshögskolan vid Umeå universitet en forskar- och undervisningsmiljö inom offentlig upphandling, SCPP – Swedish Centre for Public Procurement.
Externa samarbeten
I samarbete med Ekonomihögskolan vid Lunds universitet bedrivs under läsåret 2024/25 projektet ”Upphandling, uppföljning och otillåten påverkan inom välfärdssektorn: Nätverksbygge i juridik, nationalekonomi och praktik” tillsammans med professor Fredrik Andersson och docent Ulrika Wennersten.
Inom ramen för projektet har under läsåret i samarbete med ACLU anordnats flera seminarier och i augusti kommer en konferens att anordnas. Syftet med dessa sammankomster är att genom möte mellan forskare inom olika discipliner och praktiker såväl ringa in risker och problem som att hitta olika förslag på lösningar.
Vid det inledande seminariet diskuterades om ett officiellt ratingregister kunna motverka korruption och oseriösa företag. Ett sådant register skulle möjliggöra jämförelser mellan olika företag skulle kunna visa på vilka aktörer som levererat varor och tjänster i enlighet med det tilldelade kontraktet och vilka aktörer som av olika anledningar inte har gjort det. Förslaget bygger på att det borde vara möjligt för offentliga upphandlare, att på liknande sätt som konsumenter lämnar omdömen på internet, betygsätta leverantörer i ett öppet system. Det skulle skapa incitament för leverantörer att hålla god kvalitet eftersom brister skulle försämra chanserna till nya kontrakt. Samtidigt skapas incitament att hålla hög kvalitet eftersom det stärker deras position inför framtida upphandlingar. Ett sådant jämförelsesystem väcker dock en rad frågor, inte minst om det skulle vara förenligt med upphandlingslagstiftningen, men också i vilket skede av upphandlingen det skulle kunna användas: innan upphandlingen startar, vid uteslutnings-, kvalificerings- eller urvalsfasen eller till och med efter det att ett kontrakt har tilldelats en leverantör.
Vid det andra seminariet lyftes frågan om den samhällsekonomiska effektiviteten i offentligt upphandlade verksamheter hindras av beställarnas svaga drivkrafter att kräva att avtalen följs. Frågeställningen tog sin utgångspunkt i det faktum att den uppföljning av upphandlande kontrakt som sker i dag många gånger är bristfällig. Vad den bristfälliga uppföljningen beror på kan givetvis ha olika orsaker men seminariet fokuserade på frågan om de brister som finns är resultatet av vänskapskorruption eller rentav bekvämlighetskorruption, dvs. en medveten underlåtelse att ingripa mot eventuella brister i leveransen. Den forskning som lyftes fram visar bl.a. på att lojaliteten mot det allmänna bästa i vissa fall verkade åsidosättas i förhållande till offentliga tjänstepersoners agerande gentemot de privata leverantörerna. Det behöver dock inte bero på att enskilda tjänstepersoner erhåller mutor eller annan personlig vinning, det kan eventuellt bottna i att tjänstepersoner får en bekvämare vardag när de slipper bråka – ett slags institutionell korruption.
Vid den avslutande konferensen den 26 augusti 2025 möts praktiska perspektiv och forskning, med särskilt fokus på otillbörlig påverkan i offentlig upphandling – från regelrätt välfärdskriminalitet till otillbörlig välvilja i relationer mellan offentliga tjänstemän och de privata aktörer man samarbetar med. Programmet spänner från handfasta erfarenheter, över generella problem med korruption i offentlig upphandling, till akademiska utblickar kring problemens karaktär och omfattning. Följande ämnen tas upp: frågor om gränsdragningen mellan korruption och legitimt samarbete i olika sammanhang, om exempel på och svårigheter förenade med att mäta korruption och vad vi i ljuset av detta vet om korruption i Sverige i jämförelse med andra länder; korruption vid offentliga inköp; korruption i offentlig upphandling – vad ser vi och vad behöver göras?; Konkurrensverkets arbete med korruption där otillåtna direktupphandlingar är ett stort riskområde; offentlig upphandling som verktyg mot ekonomisk och organiserad brottslighet samt Region Skånes arbete med avtalsuppföljning och det systematiska arbetet med hur man upptäcker oegentligheter inom offentlig upphandling och valfrihetssystem.