Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 22 februari 2021)
Jag är lektor i språkdidaktik, lärarutbildare och forskningsledare för Litum. Min forskning är främst inriktad mot andraspråksutveckling, flerspråkighet och litteracitet.
I min forskning har jag främst inriktat mig på läsande och skrivande bland vuxna andraspråksinlärare av svenska. Jag har utifrån ett sociokulturellt perspektiv studerat skriftpraktiker bland elever inom svenska för invandrare (sfi). I min avhandling (Norlund Shaswar 2014) använde jag etnografisk metod för att undersöka vilka samband som fanns mellan det fem sfi-elever läste och skrev i vardagslivet och inom sfi-utbildningen. Jag är även intresserad av aktionsforskning. I två studier har jag undersökt digitala och flerspråkiga skriftpraktiker hos sfi-elever och utforskat hur dessa praktiker kan tas tillvara som resurser för att utveckla undervisningen.
2015-2018 deltog jag i projektet Läs- och skrivinterventioner som finansierades av Litum. Där utförde vi två interventionsstudier inriktade mot genrepedagogiska modeller för att ta reda på om och hur dessa stödde elevers läs- respektive skrivutveckling.