Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Elin Nilsson

Elin Nilsson

Elin Nilsson är lektor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring och konsumentbeteende. 

Kontakt

Verksam vid

Anknytning
Universitetslektor vid Handelshögskolan vid Umeå universitet Enhet: Företagsekonomi, Marknadsföring
Plats
Samhällsvetarhuset, Biblioteksgränd 6, B30224 Umeå universitet, 901 87 Umeå
Anknytning
Plats
Samhällsvetarhuset, Plan 5 Samhällsvetarhuset Umeå universitet, 901 87 Umeå

Dr. Elin Nilsson forskar i konsumentbeteende och marknadsföring på Handelshögskolan vid Umeå Universitet. Elin har en stark förankring i forskning kring detaljhandel, butiksval, digital interaktion och konsumentbeteende. Hennes internationellt prisbelönta doktorsavhandling berörde vad som påverkar konsumenternas val av livsmedelsbutiker och hur olika situationer påverkar valen. I hennes postdoktorala stipendium från Handelsrådet har hon fokuserat på hur online-interaktion (som gamification och sociala medier) påverkar konsumenternas köpbeteende. Elins forskning omfattar även digital servicescape, service dominant logik och co-creation. Elin är anknuten till Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet (Cerum). 

Elin har publicerat i vetenskapliga tidsskrifter så som: Journal of Services Marketing, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Service Marketing Quarterly samt International Journal of Retail and Distribution Management.

Elin har stor erfarenhet av att vara moderator samt föreläsa och hålla workshops för studenter samt för företag och andra intressenter. Hon brinner för retail och har en gedigen kunskap kring branschen, konsumentbeteende och digital interaktion. 

Services Marketing Quarterly
Nilsson, Elin; Pers, Johannes; Grubbström, Linn
Gamification for tourism, Channel View Publications 2021 : 100-117
Sigala, Marianna; Nilsson, Elin
Gamification for Tourism, Channel View Publications 2021 : 100-117
Sigala, Marianna; Nilsson, Elin
ANZMAC, Australian New Zeeland marketing academy conference, Wellington, New Zealand, December 2-4, 2019
Nilsson, Elin
ANZMAC, Australian New Zeeland marketing academy conference, Adelaide, Australia, December 3-5, 2018
Nilsson, Elin
Journal of Services Marketing, Emerald Group Publishing Limited 2017, Vol. 31, (3) : 226-235
Ballantyne, David; Nilsson, Elin
ANZMAC 2017 : Marketing for Impact: Conference proceedings : 197-197
Nilsson, Elin
International Review of Retail Distribution & Consumer Research, Vol. 27, (4) : 334-351
Nilsson, Elin; Gärling, Tommy; Marell, Agneta
ANZMAC, Australian New Zeeland marketing academy conference, Christchurch, New Zealand, December 5-7, 2016
Nilsson, Elin
Studier i företagsekonomi. Serie B, 91
Nilsson, Elin
International Journal of Retail & Distribution Management, Emerald Group Publishing Limited 2015, Vol. 43, (1) : 63-91
Nilsson, Elin; Gärling, Tommy; Marell, Agneta; et al.
International Review of Retail Distribution & Consumer Research, Vol. 25, (1) : 1-19
Nilsson, Elin; Gärling, Tommy; Nordvall, Anna-Carin; et al.
NRWC, Nordic Retail and Wholesale Conference, Stockholm, Sweden, November 5-6, 2014
Nilsson, Elin
13th international research conference in Service Management, France, 2014
Nilsson, Elin
Journal of Services Marketing, Vol. 28, (5) : 374-379
Nilsson, Elin; Ballantyne, David
International Journal of Sales, Retailing and Marketing, Access Press UK 2013, Vol. 2, (4) : 72-90
Nilsson, Elin; Gärling, Tommy; Marell, Agneta
22nd Nordic Academy of Management Conference held at University of Iceland Reykjavik, 21-23 August, 2013: Final Program and Abstracts
Nilsson, Elin; Hagberg, Johan

Elin utnämndes 2021 till excellent lärare. Hon undervisar inom marknadsföring, konsumentbeteende, forskningsmetod samt handleder uppsatser på olika nivåer.