Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Välkommen till kursen Datorspel och lärande I! Här hittar du den information som du behöver för att komma igång. Jag som är kursansvarig lärare heter Leif Marklund. Om du har frågor eller funderingar får du gärna kontakta mig eller vår studieadministratör Christina Sander Nordin. Du hittar våra kontaktuppgifter under ”Kontakta oss”. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid här på Umeå universitet!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig innan kursstart. Det kan du göra mellan 11 - 20 jan.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 20 januari riskerar du att förlora din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Kursen startar måndag den 18 januari i lärplattformen Moodle. Du loggar in i Moodle med ditt Umu-id (användarkonto).
Obs! Om du inte ser din kurs i Moodle beror det sannolikt på att du inte har registrerat dig. Om du ändå inte ser din kurs beror det på att läraren inte har öppnat kurssajten för er studenter än.
Kursens mål är att den studerande skall utveckla kunskap om hur datorspel och spelifiering kan användas för undervisning och lärande. Kursen avser stärka lärares kunskap och därigenom möjlighet att göra medvetna beslut i samband med introduktion av datorspel i undervisning eller vid spelifiering av undervisningsinslag. Den ger vidare viss inblick i spelkultur och kunskap om dess genus- respektive hälsorelaterade aspekter.
Kursinnehåll:
Informellt och formellt lärande med datorspelande
Datorspel som stöd för undervisning
Spelifiering/gamification av undervisningsinslag
Datorspel ur ett hälsoperspektiv samt ur genusperspektiv
Den litteratur som valts ut för att stödja arbetet med att nå kursens förväntade studieresultat inför våren 2021 består av artiklar och böcker. Böckerna som kursens arbete kretsar kring är Digital Games and Learning – Research and Theory (Whitton, 2014). Tre samtidiga lån av Whittons erbjuds via universitetsbiblioteket, www.ub.umu.se. Vidare ingår boken Det spelifierade klassrummet (Palmquist, 2018), vilken kan bytas ut till Gamify your classroom: a field guide to game-based learning (2017) om den studerande föredrar det. Forskningsöversikten med titeln När datorspelandet blir problematiskt: en kunskapsöversikt om gaming disorder hos barn och unga (Ragmar & Thomée, 2019) kommer också att behandlas. Den finns fritt tillgänglig online, vilket även gäller de artiklar vi inkluderar i kursen.
Den här kursen genomförs helt på distans, utan fysiska träffar. Vi använder Zoom-möten för att träffas vid redovisningar och seminarier och liknande.
Kommunikation mellan lärare och studenter sker framförallt via forum och meddelanden på kursplattformen. Där hittar du även studieguide med uppgifter, litteraturlista med mera. Du kommer att ägna en stor del av tiden till att läsa och bearbeta kurslitteraturen. Kursen bygger på deltagarnas aktiva engagemang och varje deltagares egna erfarenheter och frågor är viktiga.
Kursens upplägg tillåter i hög grad att arbete med uppgifter sker under tid det bäst passar den studerande, men det ingår även ett fåtal inslag där studiegrupper ska planera och genomföra möten online. Lämplig tidpunkt för dessa möten bestämmer studenterna som ingår i respektive studiegrupp. Viktigt att understryka är att arbete av samarbetskaraktär som ingår i kursen inte kan påverka deltagares individuella möjligheter att nå det högre betyget på hel kurs.
Kursen du kommer att läsa ges på kvartsfart (25% studietakt), vilket i praktiken innebär cirka 10 timmars arbete per vecka under terminen.
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.