"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Digitala verktyg i Slöjd

Välkommen! Här får du veta vad du måste göra, hur och när innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i augusti!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig på studentwebben innan kursstart. Det kan du göra mellan 23 - 30 augusti.

    Mer information om studentwebben hittar du här.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 30 augusti riskerar du att förlora din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering! Läs mer under "Ny vid Umeå universitet"

    Antagen med villkor 

    Observera att om du är antagen med "villkor" och inte kan registrera dig på studentwebben måste du kontakta studieadministratören för att få information om vad du saknar för att vara behörig (se kontaktinformation nedan).

    Lämna återbud

    Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    8 september

    Tid: 13:00-16

    Plats: Zoom, länk finns i Canvas

    Inom 24 timmar efter det att du har registrerat dig får du åtkomst till vår lärplattform. Ofta krävs även aktivitet under kursens första veckor för att du inte ska bli avregistrerad.

    Kom ihåg! För att komma åt kursen måste du först ha registrerat dig.

    • OBS! Vi reserverar oss för ev ändringar rörande kursstarten då universitetet följer folkhälsomyndighetens  rekommendationer rörande COVID-19.
      Mer information hittar du här.

    Kursstart

    Kursen består av en digital inledande träff och ett träfftillfälle i våra verkstäder i Umeå närmare slutet av kursen. Praktiskt och teoretiskt arbete sker på hemorten innan och efter träffen. Du måste ha genomfört ett antal praktiska moment för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att den fysiska kursträffen är obligatorisk.

    Inledningsvis bearbetar du viss litteratur samt designar och förbereder digitala filer i programvaror. Under träffen arbetar vi med digitalt styrd bearbetning i trä, metall och slöjdens kompletterande material i vårt sloydlab. Vi avslutar kursträffen med ett Makeathon, ett möte mellan slöjd och digital bearbetning i mindre grupper. Detta sammantaget ligger till grund för analyser och diskussioner om implementering av digitala tekniker i slöjdämnet.

    Du behöver ha tillgång till en uppkopplad dator med programvaror för vektorgrafik (Adobe Illustrator eller inkscape exempelvis) samt programvara för att arbeta med 3d-modeller. Det finns möjlighet att ladda hem gratis programvaror att arbeta i mellan träffarna i Umeå. (Inkscape för vektorgrafik och sketch-ups gratisversion.)

    I canvas finns mer information om kursen, samt om den inledande kursträffen. För att behålla din plats på kursen behöver du göra uppgift 1, "Nulägesbeskrivning" under de första 3 veckorna av kursen.

    Om våra verkstäder:
    Våra verkstäder är låsta med med access endast för våra studenter. Av säkerhetsskäl arbetar studenter aldrig ensamma i verkstäderna, utan det behöver finnas minst två personer på plats i lokalen. Arbete kan ske fram till 19.00. Vi vill ta tillfället i akt att påminna om att endast studenter får vistas i lokalen. Det är alltså inte tillåtet att ta med ex. barn eller spädbarn. Återigen av säkerhetsskäl.

    • Att ta med till kursträffen:
      Personlig skyddsutrustning (glasögon, hörselskydd)
      Personlig slöjdutrustning, såsom penna, skjutmått, slöjdkniv...
      Skiss- och anteckningsblock

    Material:
    Materialet i workshopen under kursen betalas till självkostnadspris under kursträffen.

    Digitala träffar sker via Zoom

    Information om Zoom

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen går på kvartsfart (25% studietakt). Att läsa en kurs med 25% studietakt innebär ca 10 timmars studier per vecka. Kursen går på distans men med obligatoriska fysiska samt digitala träffar. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand mellan träffarna och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på kursens lärplattform.

     

    Fäll ihop
  • Vem ska jag fråga?

    Frågor kring registrering?
    Kontakta studieadministratör

    Frågor kring Litteratur och kursinnehåll?
    Ansvarig lärare: Sara Rylander

    Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord? Problem med aktivering?  inloggning?
    Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
    Telefonnummer: 090-786 63 00

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)