Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Digitala verktyg i Slöjd

Välkommen! Här får du veta vad du måste göra, hur och när innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i augusti!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den den 23 juli 2021.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig på studentwebben innan kursstart. Det kan du göra mellan 23 - 30 augusti.

    Mer information om studentwebben hittar du här.

    Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 30 augusti riskerar du att förlora din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering! Läs mer under "Ny vid Umeå universitet"

    Antagen med villkor 

    Observera att om du är antagen med "villkor" och inte kan registrera dig på studentwebben måste du kontakta studieadministratören för att få information om vad du saknar för att vara behörig (se kontaktinformation nedan).

    Lämna återbud

    Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    8 september

    Tid: 13:00-16

    Plats: Zoom, länk finns i Canvas

    Inom 24 timmar efter det att du har registrerat dig får du åtkomst till vår lärplattform. Ofta krävs även aktivitet under kursens första veckor för att du inte ska bli avregistrerad.

    Kom ihåg! För att komma åt kursen måste du först ha registrerat dig.

    • OBS! Vi reserverar oss för ev ändringar rörande kursstarten då universitetet följer folkhälsomyndighetens  rekommendationer rörande COVID-19.
      Mer information hittar du här.

    Kursstart

    Kursen består av en digital inledande träff och ett träfftillfälle i våra verkstäder i Umeå närmare slutet av kursen. Praktiskt och teoretiskt arbete sker på hemorten innan och efter träffen. Du måste ha genomfört ett antal praktiska moment för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att den fysiska kursträffen är obligatorisk.

    Inledningsvis bearbetar du viss litteratur samt designar och förbereder digitala filer i programvaror. Under träffen arbetar vi med digitalt styrd bearbetning i trä, metall och slöjdens kompletterande material i vårt sloydlab. Vi avslutar kursträffen med ett Makeathon, ett möte mellan slöjd och digital bearbetning i mindre grupper. Detta sammantaget ligger till grund för analyser och diskussioner om implementering av digitala tekniker i slöjdämnet.

    Du behöver ha tillgång till en uppkopplad dator med programvaror för vektorgrafik (Adobe Illustrator eller inkscape exempelvis) samt programvara för att arbeta med 3d-modeller. Det finns möjlighet att ladda hem gratis programvaror att arbeta i mellan träffarna i Umeå. (Inkscape för vektorgrafik och sketch-ups gratisversion.)

    I canvas finns mer information om kursen, samt om den inledande kursträffen. För att behålla din plats på kursen behöver du göra uppgift 1, "Nulägesbeskrivning" under de första 3 veckorna av kursen.

    Om våra verkstäder:
    Våra verkstäder är låsta med med access endast för våra studenter. Av säkerhetsskäl arbetar studenter aldrig ensamma i verkstäderna, utan det behöver finnas minst två personer på plats i lokalen. Arbete kan ske fram till 19.00. Vi vill ta tillfället i akt att påminna om att endast studenter får vistas i lokalen. Det är alltså inte tillåtet att ta med ex. barn eller spädbarn. Återigen av säkerhetsskäl.

    • Att ta med till kursträffen:
      Personlig skyddsutrustning (glasögon, hörselskydd)
      Personlig slöjdutrustning, såsom penna, skjutmått, slöjdkniv...
      Skiss- och anteckningsblock

    Material:
    Materialet i workshopen under kursen betalas till självkostnadspris under kursträffen.

    Digitala träffar sker via Zoom

    Information om Zoom

    Fäll ihop

Om kursen

  • Programmets/kursens upplägg

    Kursen går på kvartsfart (25% studietakt). Att läsa en kurs med 25% studietakt innebär ca 10 timmars studier per vecka. Kursen går på distans men med obligatoriska fysiska samt digitala träffar. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand mellan träffarna och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på kursens lärplattform.

     

    Fäll ihop
  • Vem ska jag fråga?

    Frågor kring registrering?
    Kontakta studieadministratör

    Frågor kring Litteratur och kursinnehåll?
    Ansvarig lärare: Sara Rylander

    Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord? Problem med aktivering?  inloggning?
    Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
    Telefonnummer: 090-786 63 00

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Fram till och med september kommer stora delar av undervisningen fortsatt att ske digitalt. Men biblioteket öppnar upp sina grupprum och studieytor redan från terminsstart. Här behöver vi förstås fortfarande hålla avstånd.

    Exakt hur resten av höstterminen kommer se ut är inte bestämt. Någon gång under hösten kan troligen alla samsas på campus igen, men vägen dit behöver ske i etapper. Universitetet planerar att fatta ett nytt beslut om höstterminen under andra halvan av augusti. Hur just din utbildning kommer att påverkas går tyvärr inte att ge tydliga besked om redan nu. Men håll dig uppdaterad genom Studentwebben. 

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Webbinarium: Studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)