TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen HRM, organisation och arbetsliv, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopWebbregistrering
Du behöver registrera dig själv på kursen på Ladok för studenter som du når via Studentwebben från och med 21 augusti 2023. Detta behöver du göra för att bekräfta att du önskar delta på kursen.
För att kunna logga in på Studentwebben (och senare även din kursplattform) behöver du ett aktivt Umu-id. Läs och aktivera Umu-id:
1. Aktivera ditt Umu-id.
Läs och aktivera Umu-id: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/umu-id/.
2. Registrera dig på kurs
En registrering krävs för att du ska kunna fullfölja kursen och även kunna få beviljat studiemedel ifrån CSN. Du som student registrerar dig själv via nationella Ladokportalen som nås via studentwebben: https://www.umu.se/student/.
Webbregistreringen är öppen 21 augusti - 29 augusti. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.
Har du villkorlig behörighet (VI) på din antagning till kursen behöver du intyga att du uppfyller behörigheten innan du kommer kunna registrera dig på din kurs. Senast kursstart måste du ha intygat din behörighet till studievägledaren.
OBS! Har du tidigare haft en registrering på samma kurskod behöver du kontakta vår administratör för att få hjälp med din registrering: administration.pedag@umu.se
3. Logga in på canvas
För att komma igång med studierna börjar du med att logga in på canvas: https://www.canvas.umu.se/. Logga in med ditt Umu-id. Följ instruktionerna på sidan.
Från den 21 augusti hittar du info hur du startar upp dina studier via Canvas. På kursplattformen hittar du sedan all den information du behöver för att arbeta med din kurs.
För support kontakta: support-kurser@pedag.umu.se
Fäll ihopSchemat publiceras 4 veckor innan kursstart.
Övergripande kursfrågor så som studieplanering, behörighet mm kan du ställa till vår studievägledare Jenny på: info.pedag@umu.se
Frågor av administrativ karaktär, så som registrering, intyg mm kan ni ställa till vår administratör Susanne på: administration.pedag@umu.se
Du når även studievägledningen via kontaktformuläret längst ner på den här sidan.
Under semesterperioden juli/början av augusti så kan du alltid ställa dina frågor tiill vårt Infocenter
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop