"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Interpersonell kommunikation i polisiär konflikthantering

Grattis! Du är antagen till kursen Interpersonell kommunikation i polisiär konflikthantering, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du aktivera ditt Umu-id och sedan registrera dig på kursen. Följ stegen nedan. På Umeå universitet används något som heter Studentwebben för kursregistrering. På den här kursen måste du själv registrera dig via Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med 2023-03-15 till och med 2023-03-29. Om du inte har registrerat dig via Studentwebben senast den 2023-03-29 förlorar du din plats på kursen. 

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.

    Steg 1 Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Steg 2 Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig via Studentwebben.

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Kursen börjar den 22:a mars och kursens Canvas-sida kommer att finnas tillgänglig från den 15:e mars. 

    Från den 15:e mars kommer det att finnas en introduktionsföreläsning tillgänglig, där vi berättar mer om kursen och dess innehåll. Vi kommer också att ha en frivillig informationsträff den 22:a mars mellan klockan 15-16, där ni kan ställa eventuella frågor direkt till oss. Länk till Zoom-mötet skickas ut innan träffen.

    Kursen börjar sedan formellt den 22: a mars. Till detta datum bör ni ha införskaffat kurslitteraturen, i övrigt krävs inga förberedelser.

    Merparten av undervisningen kommer att ske på distans i form av till exempel inspelade föreläsningar. 

    Under kursens gång kommer vi också att erbjuda ett antal tillfällen där ni kan ställa frågor eller diskutera kursinnehållet. Dessa tillfällen är helt frivilliga och tider meddelas i samband med kursstart.

     

    Hälsningar

    Mikael Emsing och Anders Bek

     

    Den obligatoriska träffen på campus
    Vi kommer att ha en obligatorisk fysisk träff: onsdag 3/5 klockan 10:00 till och med torsdag den 4/5 klockan 15:00. Under dessa dagar kommer vi att tillämpa kursens innehåll praktiskt. Ni kommer också att redovisa en gruppuppgift som ni jobbat mer under kursen. Det kommer inte att vara möjligt att vara med på distans under träffen, utan fysisk närvaro krävs.

    Se schema ovan. 

    Undervisningen kommer förutom den träffen att delvis ske via videoverktyget Zoom. Det innebär att du som student behöver ha tillgång till en dator eller telefon med web-kamera, en bra internet-uppkoppling, och gärna hörlurar med mikrofon. Zoom når du via lärplattformen Canvas.

    När du registrerar dig på din kurs i Studentwebben så kommer du även att få tillgång till kursen på lärplattformen Canvas https://www.canvas.umu.se/

     

    Kursen startar den 22 mars på lärplattformen Canvas. 

    Kom ihåg! För att kunna få tillgång till Canvas måste du först:

    1. Aktivera ditt Umu-id
    2. Registrera dig på kursen i Studentwebben

    Fäll ihop

Om kursen

  • Lärplattformen Canvas

    Kursen ges till sörsta del på distans och undervisningen sker då via lärplattformen Canvas. I Canvas kommer du att hitta allt du behöver veta om kursen, så som kursmaterial, studieguide, föreläsningar, instruktioner och uppgifter.

    Kom ihåg! För att få tillgång till Canvas måste du först:

    1. Aktivera ditt Umu-id
    2. Registrera dig på kursen i Studentwebben

    För att du ska få aviseringar behöver du prenumerera på kursen diskussionsforum. Mer om detta och inställningar för avisering till egen e-post hittar du på sidan för "Stöd för studenter i Canvas": https://umu.instructure.com/courses/37

     

    Kursen bygger vidare på de kunskaper och färdigheter som studenten utvecklat i yrket och/eller i sina studier i polisiärt arbete, och syftar till att belysa hur teorier och metoder inom professionell kommunikation och konflikthantering kan användas för att förstå och hantera situationer i polisiär verksamhet. Under kursen behandlas interpersonell kommunikation i en polisiär kontext, med fokus på samtalsmetodik och icke-verbal kommunikation. Vidare behandlas affekter och kognition, och hur dessa aspekter påverkar interpersonell kommunikation och konfliktsituationer. Kursens fokus ligger på att förmedla kunskap om verktyg för att genomföra svåra samtal och att hantera affektladdade situationer. Kursen ger också möjlighet att utforska och tillämpa kursens innehåll genom simuleringar, rollspel eller andra studerandeaktiva övningar.

    Fäll ihop
  • Kurslitteratur

    Se kursplan, länk under rubriken "börja kursen". 

    Fäll ihop
  • Kontaktuppgifter

    Vid frågor om kursens innehåll och upplägg, kontakta ansvarig lärare.

    Mikael Emsing eller Anders Bek

    Vid frågor om kursregistrering i studentwebben, lärplattformen osv, kontakta kursadministratören.

    Sabinha Önnerlöv 

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)