Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Kompletteringsutbildning för personer med avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete

Till dig som är antagen till socionomprogrammet vid Umeå universitet, Campus Umeå. Jag heter Marie-Louise Snellman och är studierektor på institutionen för socialt arbete. Jag vill påminna dig om att tacka ja till din studieplats på antagning.se innan svarstiden går ut, för att du ska behålla din studieplats. Om du inte vill behålla din plats på programmet är vi tacksamma om du svarar nej via antagning.se. Vi hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej till din studieplats

    Det görs bara ett urval och därför behöver du inte tacka ja till platsen. Om du av någon anledning inte längre är intresserad av din studieplats är det viktigt att du snarast lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast via Mina sidor på Antagning.se

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få för funktionsnedsättning och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på första kursen på programmet. Du ska själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart.
    Första kursen heter Socialt arbeSocialt arbete: En introduktion för kompletteringsutbildning i socialt arbete, 7,5 hp. Du kan registera dig från och med Måndag 23 augusti till och med Måndag 30 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 30 augusti förlorar du din plats på kursen. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Se nedan under rubriken Aktivera ditt Umu-id, hur du går till väga.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Måndag 30 augusti

    Tid: kl 12:00

    Plats: Via zoom: https://umu.zoom.us/my/annsofie

    Programmet startar med en introduktionsdag den 30 augusti, kl. 12. På grund av covid-19 så kommer introduktionen höstterminen 2021 att ske via Zoom, ett e-mötesverktyg som du kommer att använda regelbundet under utbildningen för föreläsningar, seminarier, grupparbeten osv. Längre ner i Välkomstbrevet hittar du instruktioner om hur du laddar ner och kommer igång med Zoom, så att du är väl förberedd vid terminsstarten.

    Du kommer bla att få information om Umeå universitetet, Institutionen för socialt arbete, Biblioteket, SOSUM, Studentcentrum och mycket mer. Introduktionen handlar mycket om att få en bra start på studierna och de ger dig också möjlighet att börja lära känna dina studiekamrater, innan kursen startar på allvar. Du kommer även att få information om aktiviteter som anordnas av Sosum/Socskoj.

    För dig som vill testa Zoom i förväg, eller har frågor och funderingar om kursen och programmet, så finns kursansvarig Ann-Sofie Grönlund tillgänglig på Zoom fredag innan terminsstarten, den 25 augusti kl.15-16. Då loggar du in via denna länk: https://umu.zoom.us/my/annsofie

    Länk till schemat för kursen hittar du här ovanför. Gå gärna igenom schemat för att se vilka inslag som sker via digitala verktyg och vilka inslag som sker med fysisk närvaro på campus. Du kommer exempelvis att träffa din basgrupp på campus redan de första dagarna på terminen. Observera att de schemalagda aktiviteterna skapar en struktur för kursen och hur du kan lägga upp dina studier. Icke-schemalagd tid används för att planera in egna studier eller arbete i basgrupp.

     

    Kursansvarig:
    Ann-Sofie Grönlund, ann-sofie.gronlund@umu.se

    Studievägledare:
    Ann-Christin Olsson, ann-christin.olsson@umu.se

    Studentexpeditionen:
    Cecilia Andersson, cecilia.andersson@umu.se

    Fäll ihop

Om kursen

  • Lärplattformen Canvas & Zoom

    Under utbildningen använder vi oss av lärplattformen Canvas och det är där du till stora delar kommer att bedriva dina studier och kommunicera med lärare och medstudenter. Du får tillgång till Canvas efter din registrering. I samband med introduktionsdagarna i Umeå kommer vi att gå igenom och visa Canvas och dess funktioner. I Canvas hittar du allt du behöver för kursen och där kommer du även att lämna in arbeten och examinationer, samt delta i diskussioner och seminarier.

    För att logga in på Canvas måste du ha en aktiverad användaridentitet Umu-id
    se nedan under Aktivera användarkonto

    Logga in på Canvas https://www.umu.se/student/

    Förutom Canvas så använder vi oss av e-mötesverktyget Zoom i undervisningen (för att komma igång med Zoom, se instruktion nedan). Det är därför viktigt att du har tillgång till bra uppkoppling, dator och headset.

    OBS! Med tanke på situationen kring covid-19 så kan det ordinarie upplägget när det gäller planerade undervisningsinslag på campus förändras eller eventuellt ställas in. Om vi behöver göra sådana förändringar så meddelar vi det så snart vi kan.

     

    Att komma igång med Zoom:

    Zoom är ett verktyg vi använder oss av för undervisning på nätet. Det är också ett bra verktyg för dig som student som vill träffa dina studiekamrater digitalt. Som student kan du både vara deltagare i ett möte och värd för ett möte. Här nedan hittar du en länk till hur du kommer igång med Zoom samt en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du loggar in med ditt Umu-id.

     

    Länk till Zoom för studenter- en guide:

    https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/

     

    Fäll ihop
  • Kursplaner och litteraturlistor

  • Information från kårföreningen SOSUM

    Socionomprogrammet campus Umeå!

    SOSUM är er kårförening som representerar socionomstudenterna vid Umeå Universitet och jobbar för såväl bättre studerandemiljö och utbildningsupplägg på socialt arbete. Föreningen jobbar även med studiesociala aktiviteter såsom mottagningsverksamhet, idrottsturneringar, sittningar och dylikt.

     

    Ert uppdrag just nu är att gå med i er ”klassfacebook”, där ni kommer att samverka med varandra under hela er studietid. Skriv in namnet som du ser nedanför i sökrutan på facebook.

    Socionom Umeå HT21

    Eller gå in på länken:https://www.facebook.com/groups/829736074335500

    Gå även in och gilla vår sida så du kan hålla dig uppdaterad om allt gött som händer i föreningen. Skriv in namnet som du ser nedanför i sökrutan på facebook.

    SOSUM - socionomstuderandeföreningen vid Umeå Universitet

    Du kan komma i kontakt med oss på denna mail eller via vår facebook-sida om du har några frågor:

    sosum@umeastudentkar.se

    Varmt välkommen till Umeå universitet och vårt fina socionomprogram!

    SOSUM

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)