TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Konflikthantering i skolan 7,5 hp vid Umeå universitet. Kursen ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV) och är nätbaserad. Den ges i 25% studietakt och pågår därför under hela vårterminen. Jag som skriver det här brevet heter Annika Nilsson och vill hälsa dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig innan kursstart. Det kan du göra mellan 11 - 20 jan.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 20 januari riskerar du att förlora din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord eller användarnamn
Fäll ihopKursen startar måndag den 18 januari i lärplattformen Canvas. Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto).
I kursen får du möjlighet att sätta dig in i teorier om konflikthantering, makt och kön, samt belysa elevers konflikter i förskola och skola ur olika perspektiv. Särskild tonvikt i kursen kommer att läggas på vuxnas förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer i skolmiljö. Kursens innehåll behandlar även konfliktsituationer i relation till aktuella styrdokument och riktlinjer för skolan gällande konflikthantering, diskriminering och likabehandling. Kursen bygger på aktivt deltagande i konstruktiv dialog, exempelvis får ni som deltagare möjlighet att veckovis diskutera erfarenhetsbaserade dilemmasituationer och på så vis hjälpa varandra med tips på konkreta strategier i arbetet med konflikthantering. I kursens uppgifter ingår också att ni som deltagare ska ge feedback till varandras analyser av konfliktsituationer.
Fäll ihopKursen är helt webbaserad vilket innebär att möten mellan oss endast sker via nätet och på flexibla tidpunkter inom en given arbetsordning. Erfarenheter från tidigare kurser visar att det går att skapa närhet, intresse och engagemang via nätet på det här sättet då du som student kommer att tillhöra en mindre grupp som aktivt kommunicerar kring de uppgifter ni får. En utförlig beskrivning kursens upplägg, av arbetsordning och innehåll i uppgifterna kommer att finnas på kurssajten i Canvas vid terminsstarten.
Under kursen kommer ni att diskutera egna erfarenheter av konfliktsituationer och konflikthantering. När ni delger varandra sådana erfarenheter är det viktigt att ni anonymiserar dem så att ingen kan känna igen de verkliga personerna.
Om du har frågor om kursens innehåll kan du kontakta mig: Annika Nilsson
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Fäll ihopSkriv en kort presentationstext där du berättar om: din studie-/yrkes-bakgrund, ett fritidsintresse och dina förväntningar på kursen. När kursen har startat och kurssajten har öppnats ska du lägga in din presentation i Canvas under fliken Konflikthantering i skolan. Lägg gärna in ett digitalt foto av dig i din profil. Det är trevligt att se vem vi lärare, samt medstudenter, är i kontakt med. Första dagen på kursen kommer du att bli indelad i en grupp. Vilken grupp du är med i, står i Canvas, under din profil eller i menyraden till vänster. Utförligare instruktioner om hur du går tillväga med detta kommer att finnas i lärplattformen Canvas under fliken Moduler.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning,
Annika Nilsson, kursansvarig
Annica Brännlund, lärare
Sara Carlbaum, lärare
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop