Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Magisteruppsats i Pedagogisk yrkesverksamhet

Jag som skriver detta heter Anna Olausson och är kursansvarig för denna kurs på 30 hp som ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV). Här hittar du information om vad du behöver göra för att kunna börja kursen. Vi vill hälsa dig varmt välkommen och ser fram emot att träffa dig till hösten vid kursstarten den 31 augusti.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej till din studieplats

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Registrering på kursen sker vid kursstart den 31 aug.

    Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan hävda din rätt till registrering. Var vänlig kontakta oss i så fall!

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg, annars riskerar du att förlora din plats.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Den lärplattform som kommer att användas är Canvas. För att kunna logga in i Canvas krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    Jag vill logga in i Canvas

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord eller användarnamn

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens innehåll

    Kursen består av självständigt uppsatsskrivande vilket innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. I kursplanen kan du bland annat se mer om kursens innehåll, mål och litteratur.

    Fäll ihop
  • Kursens upplägg

    Kursen genomförs på halvfart under höstterminen 2020 och vårterminen 2021. Den innefattar fem träffar varav tre är obligatoriska, samt individuell handledning. Kursintroduktionen och första träffen genomförs digitalt i zoom. Beroende på hur coronaläget utvecklar sig sker de övriga två träffarna antingen digitalt eller vid Campus i Umeå. Träffarna utgörs av kursintroduktion och seminarier, där tre leds av lärare och är obligatoriska och två genomförs i studentgruppen utan lärare.

    Kursintroduktion
    Onsdag 2/9  kl. 10.00-12.00 via Zoom

    Träff 1, seminarium 1
    Onsdag 2/9 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt) via Zoom

    Föreläsning/workshop, litteratursökning
    Tisdag 8/9 kl 10.00-12.00

    Tider för övriga träffar, se schemat

    Slutseminarium
    Onsdag 2/6 kl 09.00-16.00 (obligatoriskt)
    Lokal meddelas senare.

    All kommunikation i kursen kommer att ske via lärplattformen Canvas.

    Fäll ihop
  • Inför kursstart

    Före den första träffen behöver jag få uppgift om ämnesval för din magisteruppsats. Detta hjälper mig när handledare ska utses. Maila alltså till anna.olausson@umu.se en kort beskrivning av vad din planerade magisteruppsats kommer att handla om, gärna så snart som möjligt.

    Till den första träffen ska du ha förberett dig genom att göra två saker:

    1. Inför seminarium 1 ska du förbereda dig genom att börja fundera på vad det är du vill fördjupa dig i din uppsats. Om du har gjort en forskningsplan i en tidigare kurs kan du utgå från den. Ta också stöd i dokumentet Frågeställningar att utgå från inför seminarium 1 som finns på Canvas. Seminariet syftar till att formulera ditt forskningsproblem.

    2. Tisdag den 8/9 kommer ni att få utbildning via zoom i litteratursökning av Helen Hed vid UB (universitetsbiblioteket). Till dess har du i uppgift att fundera över vilka sökord som kan vara relevanta för ditt arbete. Utgå från din eventuella forskningsplan (från tidigare kurs) och fyll i dokumentet Sökformulär som finns i Canvas och ta med till workshopen på tisdag den 8/9 kl 10.00.

    Tveka inte att höra av dig till mig som kursansvarig, om du har några funderingar kring kursens upplägg eller innehåll - Anna Olausson.

    Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.

    Återigen varmt välkommen till kursen!
    Med vänlig hälsning
    Anna Olausson

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Fram till och med september kommer stora delar av undervisningen fortsatt att ske digitalt. Men biblioteket öppnar upp sina grupprum och studieytor redan från terminsstart. Här behöver vi förstås fortfarande hålla avstånd.

    Exakt hur resten av höstterminen kommer se ut är inte bestämt. Någon gång under hösten kan troligen alla samsas på campus igen, men vägen dit behöver ske i etapper. Universitetet planerar att fatta ett nytt beslut om höstterminen under andra halvan av augusti. Hur just din utbildning kommer att påverkas går tyvärr inte att ge tydliga besked om redan nu. Men håll dig uppdaterad genom Studentwebben. 

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Webbinarium: Studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)