TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Jag som skriver detta heter Anders Råde och är kursansvarig för denna kurs på 30 hp som ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV). Här hittar du information om vad du behöver göra för att kunna börja kursen. Vi vill hälsa dig varmt välkommen och ser fram emot att träffa dig till hösten vid kursstarten den 29 augusti.
Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopPå denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 22-29 augusti.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen.
Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i god tid i så fall.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 29 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Viktigt! Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg. Detsamma gäller om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursen består av självständigt uppsatsskrivande vilket innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. I kursplanen kan du bland annat se mer om kursens innehåll, mål och litteratur.
Fäll ihopKursen genomförs på halvfart under höstterminen 2022 och vårterminen 2023. Den innefattar kursintroduktion, tre obligatoriska seminarier, föreläsning/workshop samt individuell handledning. Kursintroduktion sker måndag 29/8 digitalt via zoomlänk som framgår av kurssajten.
Följande seminarier och workshop/föreläsning erbjuds som digitala zoom-träffar men där även fysisk närvaro är möjlig för studenter som så önskar.
Preliminärt schema för kursen är enligt följande (kan justeras något utifrån handledarnas bemanningssituation)
Kursintroduktion - via Zoom
Måndag 29/8 kl. 15.00-17.00
Föreläsning/workshop, litteratursökning - via Zoom
Torsdag 8/9 kl. 13.00-15.00
Seminarium 1 - via Zoom
Tisdag 13/9 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt)
Inlämning av uppsats till mittseminarium
Måndag 23/1-23 senast
Mitt-seminarium - via Zoom
Fredag 30/1-23 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt)
Lokal meddelas senare om träffen blir i Umeå
Inlämning av uppsats till slutseminarium
Måndag 22/5-23 senast
Slutseminarium - via Zoom
Måndag 29/5-23 kl 13.00-16.00 (obligatoriskt)
All kommunikation i kursen kommer att ske via lärplattformen Canvas.
Fäll ihopTill den första träffen ska du ha förberett dig genom att göra två saker:
1. Inför seminarium 1 ska du förbereda dig genom att börja fundera på vad det är du vill fördjupa dig i din uppsats. Om du har gjort en forskningsplan i en tidigare kurs kan du utgå från den. Ta också stöd i dokumentet Frågeställningar att utgå från inför seminarium 1 som finns på Canvas. Seminariet syftar till att formulera ditt forskningsproblem.
2. Fredag den 9/9 kommer ni att få utbildning via zoom i litteratursökning av Helen Hed vid UB (universitetsbiblioteket). Till dess har du i uppgift att fundera över vilka sökord som kan vara relevanta för ditt arbete. Utgå från din eventuella forskningsplan (från tidigare kurs) och fyll i dokumentet Sökformulär som finns i Canvas inför workshopen på torsdag den 8/9 kl. 13.00.
Tveka inte att höra av dig till mig som kursansvarig, om du har några funderingar kring kursens upplägg eller innehåll - Anders Råde
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Återigen varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Anders Råde
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop