TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Jag som skriver detta heter Anders Råde och är kursansvarig för denna kurs på 30 hp som ges vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV). Här hittar du information om vad du behöver göra för att kunna börja kursen. Vi vill hälsa dig varmt välkommen och ser fram emot att träffa dig till hösten vid kursstarten den 29 augusti.
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 22 juli 2022.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopPå denna kurs tillämpar vi självregistrering, vilket innebär att du själv ska logga in och registrera dig via studentwebben. Det kan du göra mellan 22-29 augusti.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar! Om du inte har registrerat dig senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen.
Är du antagen med villkor måste du styrka din behörighet och få villkoret släckt innan du kan genomföra din självregistrering. Var vänlig kontakta oss i god tid i så fall.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Om du får problem med att skapa ditt Umu-id eller har glömt dina inloggningsuppgifter måste du kontakta IT-supporten.
Hjälp hittar du här.
Kursen startar måndag den 29 augusti. Den lärplattform som kommer att användas är Canvas, och du loggar in där med ditt aktiverade Umu-id (användarkonto). Vi kommer även att använda oss av Zoom för digitala videomöten.
Viktigt! Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg. Detsamma gäller om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan närvara vid introduktionstillfället.
Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom
Om du inte kan se din kurs i Canvas beror det sannolikt på att kurssajten inte är publicerad för er studenter ännu, alternativt att du inte har registrerat dig på kursen än.
Kursen består av självständigt uppsatsskrivande vilket innebär en fördjupning och aktivt kunskapssökande inom det valda undersökningsområdet. I kursplanen kan du bland annat se mer om kursens innehåll, mål och litteratur.
Fäll ihopKursen genomförs på halvfart under höstterminen 2022 och vårterminen 2023. Den innefattar kursintroduktion, tre obligatoriska seminarier, föreläsning/workshop samt individuell handledning. Kursintroduktion sker måndag 29/8 digitalt via zoomlänk som framgår av kurssajten.
Följande seminarier och workshop/föreläsning erbjuds som digitala zoom-träffar men där även fysisk närvaro är möjlig för studenter som så önskar.
Preliminärt schema för kursen är enligt följande (kan justeras något utifrån handledarnas bemanningssituation)
Kursintroduktion - via Zoom
Måndag 29/8 kl. 15.00-17.00
Föreläsning/workshop, litteratursökning - via Zoom
Torsdag 8/9 kl. 13.00-15.00
Seminarium 1 - via Zoom
Tisdag 13/9 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt)
Inlämning av uppsats till mittseminarium
Måndag 23/1-23 senast
Mitt-seminarium - via Zoom
Fredag 30/1-23 kl. 13.00-16.00 (obligatoriskt)
Lokal meddelas senare om träffen blir i Umeå
Inlämning av uppsats till slutseminarium
Måndag 22/5-23 senast
Slutseminarium - via Zoom
Måndag 4/6-23 kl 13.00-16.00 (obligatoriskt)
All kommunikation i kursen kommer att ske via lärplattformen Canvas.
Fäll ihopTill den första träffen ska du ha förberett dig genom att göra två saker:
1. Inför seminarium 1 ska du förbereda dig genom att börja fundera på vad det är du vill fördjupa dig i din uppsats. Om du har gjort en forskningsplan i en tidigare kurs kan du utgå från den. Ta också stöd i dokumentet Frågeställningar att utgå från inför seminarium 1 som finns på Canvas. Seminariet syftar till att formulera ditt forskningsproblem.
2. Fredag den 9/9 kommer ni att få utbildning via zoom i litteratursökning av Helen Hed vid UB (universitetsbiblioteket). Till dess har du i uppgift att fundera över vilka sökord som kan vara relevanta för ditt arbete. Utgå från din eventuella forskningsplan (från tidigare kurs) och fyll i dokumentet Sökformulär som finns i Canvas inför workshopen på torsdag den 8/9 kl. 13.00.
Tveka inte att höra av dig till mig som kursansvarig, om du har några funderingar kring kursens upplägg eller innehåll - Anders Råde
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Återigen varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Anders Råde
Ny student – det du behöver göra och veta
Här finns det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe för en lyckad start. Både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Varmt välkommen och lycka till med dina studier hos oss!
Ny student – det du behöver göra och veta
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar du ditt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.
Fäll ihopDu har tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studieted har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Läs om Office 365 och hur du installera det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Mitt på Campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter som ger svar, hjälp och vägledning. De hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Du kan exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Här ligger Infocenter på Campus Umeå.
Fäll ihopSave the date – välkomstmässa 1 september
Nu börjar det – din nya fas i livet. Studentlivet är såklart mer än bara föreläsningar och nudlar, därför ger vi dig chansen att upptäcka mer av vad Umeå har att erbjuda. Kom och träffa 100-tals utställare som berättar om sin grej. Det handlar om nöjen, hälsa, bostad och extraknäck.
Välkommen till Välkomstmässan 1 september 2022!
Fäll ihop