Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 15 april 2021)
TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen! Här får du veta vad du måste göra, hur och när innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i januari!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd kan du lämna återbud på Studentwebben (logga in med Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
Fäll ihopPå denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig på studentwebben innan kursstart. Det kan du göra mellan 11 - 18 januari.
Mer information om studentwebben hittar du här.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 18 januari riskerar du att förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Detta kan du göra några veckor innan kursstart. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering! Läs mer under "Ny vid Umeå universitet"
Observera att om du är antagen med "villkor" och inte kan registrera dig på studentwebben måste du kontakta studieadministratören för att få information om vad du saknar för att vara behörig (se kontaktinformation nedan).
Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se
Fäll ihop15 januari
Tid: 10:00
Inom 24 timmar efter det att du har registrerat dig får du åtkomst till kursens lärplattform. Ofta krävs även aktivitet under kursens första veckor för att du inte ska bli avregistrerad.
Kom ihåg! För att komma åt kursen måste du först ha registrerat dig.
Kursen startar upp den 18 januari men första träffen ligger några dagar senare.
Kursen bedrivs på heldistans, det innebär att du bedriver dina studier på egen hand hemifrån och att du har stöd från lärare via Zoom och kursmaterial finns på lärplattformen Cambro.
Kursen består av sju träfftillfällen varav en är frivillig, praktiskt arbete sker mellan zoomträffarna och redovisas på zoomträffarna. Du måste ha genomfört dessa praktiska moment för att bli godkänd på kursen.
Uppstart av kursen blir: Träff 1: Fre 15/1 kl. 10-14
nästa Zoomträff är: Träff 2: Ti 26/1 kl. 9-15
Här följer lite information inför kursen:
Vi kommer att fokusera på kompletterande material till trä och metall. Läder och lite näver är huvudsakliga materialområden. Vi arbetar också med digitala verktyg och rörlig bild.
Du behöver ha tillgång till handverktyg och enklare hantverkslokaler under kursen.
När du registrerat dig på kursen via självregistrering kommer du att få tillgång till en ny Cambrosite: ”Slöjd 2b mer än Trä och metall?”. Där finns mer information om kursen.
Vi kommer att lägga ut filmat material i Cambro som ni ska ta del av.
Zoom
Alla digitala föreläsningar sker via verktyget Zoom. Mer information om zoom hittar du här.
Logga in till Zoom kan du göra när du har ditt umu-id.
Kursen går på halvsfart (50% studietakt). Att läsa en kurs med 50% studietakt innebär ca 20 timmars studier per vecka. Kursen går mestadels på distans men med ett antal fysiska träffar här på Umeå universitets campus/digitala träffar. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand mellan träffarna och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på kursens lärplattform.
Fäll ihopFrågor kring registrering?
Kontakta studieadministratör
Frågor kring Litteratur och kursinnehåll?
Ansvarig lärare: Sara Rylander, Magnus Wink
Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord? Problem med aktivering? inloggning?
Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
Telefonnummer: 090-786 63 00
Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Det är annorlunda tider och vi är mitt i en pandemi där vi håller avstånd och visar hänsyn till varandra. Det är fortfarande så att utbildningar som hålls på campus kan komma att påverkas på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt.
Bästa stället att hålla sig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas är på Studentwebben. Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.
Förändringar på grund av Covid-19
Fäll ihopDet du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!
Ny student på Umeå universitet
Fäll ihopHar du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att hålla reda på. Välkommen till våra digitala introduktionsföreläsningar 13-15 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?
Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel
Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.
Fäll ihopNär du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.
Fäll ihopStudielivet är mycket mer än bara studier! Studentkårerna arrangerar till studiestarten en mottagning för att välkomna alla nya studenter på Umeå universitet.
Du som väljer att vara med får vänner för livet, känna hur studentlivet fungerar och lära dig studentikosa ord och sånger. För visst vill du också få ut det mesta av din studietid i Umeå du med?
När: Mottagningen börjar den 13 januari och slutar den 29 januari.
Här håller du koll på och går med i mottagningen
Fäll ihopStudentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.
Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?
Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.
På Umeå universitet har vi tre studentkårer
Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.
Fäll ihop
Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.
Infocenter ger svar, hjälp och vägledning
Fäll ihop