TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Hej och välkommen till kursen Tillämpad IT i skolan. Jag som skriver det här heter Leif Marklund och är kursansvarig lärare. Innan kursen startar är det några viktiga saker du behöver göra. Nedan beskrivs vad du måste göra, hur och när. Vi ses i slutet av augusti!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig innan kursstart. Det kan du göra mellan 24 aug - 2 sep.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 2 september riskerar du att förlora din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Jag vill aktivera mitt Umu-id
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord
Fäll ihopKursen startar måndag den 31 augusti, i lärplattformen Moodle. Du loggar in i Moodle med ditt Umu-id (användarkonto).
Obs! Om du inte ser din kurs i Moodle beror det sannolikt på att du inte har registrerat dig. Om du ändå inte ser din kurs beror det på att läraren inte har öppnat kurssajten för er studenter än.
Kursens mål är att den studerande skall utveckla kunskap och färdighet om hur IT kan användas i dagens och morgondagens skola. I kursen studeras hur IT kan användas för att stödja och utveckla lärprocesser, med särskilt fokus på teknologi och arbetsmetoder som är aktuella utifrån ett skolperspektiv. Kursen hösten 2020 ger de studerande möjlighet att kunskapsmässigt närma sig en språkutvecklande undervisning med digitala verktyg, arbete med flippat lärande och arbete med nätbaserade möten. Den litteratur som valts ut för att stödja arbetet med att nå kursens förväntade studieresultat inför hösten 2020 är Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning (Diaz, 2019), Flipped Learning in Finland (Toivola, Peura & Humaloja, 2020) och Virtuella möten: hur du leder människor i möten på distans (Lacianai & Darmell, 2016).
Fäll ihopSom du säkert redan vet ges kursen på distans helt utan fysiska träffar. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand genom de resurser du kommer att finna i lärplattformen "Moodle". Att vara aktiv i diskussionsforumen är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens 20 veckor kommer du säkert ha en hel del frågor och då är det väldigt viktigt att vi lärare får möjlighet att hjälpa dig. Däri ligger ett stort ansvar att du som student vågar fråga om hjälp när det dyker upp något du inte förstår. Vår erfarenhet säger oss också att det är viktigt att ni studenter hjälper varandra när så är möjligt. Tyvärr är verkligheten den att vi lärare inte kommer att ha möjlighet att dagligen gå in i forumen för att besvara eventuella frågor, och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktig. Det är också centralt att frågor behandlas i de för kursen avsedda forumen och inte via mailkonversation direkt till någon av kursens lärare. Genom att använda kursens forum kan flera lärare, men också ni studenter hjälpas åt att besvara det som efterfrågas. Dessutom kan forumen användas som en kunskapsdatabas under hela terminen. Kanske är din fråga redan ställd och besvarad av någon annan student?
Fäll ihopHör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.
Frågor om kursens innehåll kan du ställa till mig som kursansvarig, Leif Marklund.
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Leif Marklund
Aktivera ditt Umu-id
Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel
När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Så här aktiverar jag mitt Umu-id.
Det här funkar ju inte. Hjälp!
Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.
Fäll ihopSkaffa Umu-kort
När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som
Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.
Fäll ihopDigitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari
Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Tillgång till hela Microsoft Office 365
Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.
Office 365 och hur jag installerar det.
Fäll ihopOm något krånglar finns Infocenter
Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå.
Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).
Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.
Fäll ihop