TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Hej och välkommen till kursen Tillämpad IT i skolan. Jag som skriver det här heter Leif Marklund och är kursansvarig lärare. Innan kursen startar är det några viktiga saker du behöver göra. Nedan beskrivs vad du måste göra, hur och när. Vi ses i slutet av augusti!
På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig innan kursstart. Det kan du göra mellan 24 aug - 2 sep.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 2 september riskerar du att förlora din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här: https://www.umu.se/student/mina-studier/registrering-pa-kurs/
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering!
Jag vill aktivera mitt Umu-id
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord
Fäll ihopKursen startar måndag den 31 augusti, i lärplattformen Moodle. Du loggar in i Moodle med ditt Umu-id (användarkonto).
Obs! Om du inte ser din kurs i Moodle beror det sannolikt på att du inte har registrerat dig. Om du ändå inte ser din kurs beror det på att läraren inte har öppnat kurssajten för er studenter än.
Kursens mål är att den studerande skall utveckla kunskap och färdighet om hur IT kan användas i dagens och morgondagens skola. I kursen studeras hur IT kan användas för att stödja och utveckla lärprocesser, med särskilt fokus på teknologi och arbetsmetoder som är aktuella utifrån ett skolperspektiv. Kursen hösten 2020 ger de studerande möjlighet att kunskapsmässigt närma sig en språkutvecklande undervisning med digitala verktyg, arbete med flippat lärande och arbete med nätbaserade möten. Den litteratur som valts ut för att stödja arbetet med att nå kursens förväntade studieresultat inför hösten 2020 är Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning (Diaz, 2019), Flipped Learning in Finland (Toivola, Peura & Humaloja, 2020) och Virtuella möten: hur du leder människor i möten på distans (Lacianai & Darmell, 2016).
Fäll ihopSom du säkert redan vet ges kursen på distans helt utan fysiska träffar. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand genom de resurser du kommer att finna i lärplattformen "Moodle". Att vara aktiv i diskussionsforumen är något jag redan nu vill lyfta som en mycket viktig del för en lyckad distansutbildning. Under kursens 20 veckor kommer du säkert ha en hel del frågor och då är det väldigt viktigt att vi lärare får möjlighet att hjälpa dig. Däri ligger ett stort ansvar att du som student vågar fråga om hjälp när det dyker upp något du inte förstår. Vår erfarenhet säger oss också att det är viktigt att ni studenter hjälper varandra när så är möjligt. Tyvärr är verkligheten den att vi lärare inte kommer att ha möjlighet att dagligen gå in i forumen för att besvara eventuella frågor, och då blir hjälp och support mellan er studenter extra viktig. Det är också centralt att frågor behandlas i de för kursen avsedda forumen och inte via mailkonversation direkt till någon av kursens lärare. Genom att använda kursens forum kan flera lärare, men också ni studenter hjälpas åt att besvara det som efterfrågas. Dessutom kan forumen användas som en kunskapsdatabas under hela terminen. Kanske är din fråga redan ställd och besvarad av någon annan student?
Fäll ihopHör gärna av dig till oss om du har funderingar kring något som rör kursen.
Frågor om kursens innehåll kan du ställa till mig som kursansvarig, Leif Marklund.
Frågor av administrativ karaktär kan du ställa till vår studieadministratör Christina Sander Nordin.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Med vänlig hälsning
Leif Marklund
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop