TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till Senare del av Masterprogrammet i Arkitektur och Stadsbyggnad, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kurserna. På det här programmet ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndagen den 23 augusti till och med måndagen den 30 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 30 augusti riskerar du att förlora din plats på programmet.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
Fäll ihopIntroduktion
Programmet startar med en gemensam introduktion den 30 augusti. Vi kommer att skicka ut mer information och länk till första träffen i ett separat mejl i god tid innan terminen börjar. Se därför till att hålla kolla på din mail veckorna före kursstart.
Läsåret på Umeå Arkitekthögskola börjar med en två veckor lång workshop (Vertical workshop, läs mer längre ner) där du kommer att undersöka en plats i Umeå. Workshoppen kommer att ske utomhus i mindre grupper och online. Den planeras att utföras på ett säkert sätt där de restriktioner och riktlinjer som gäller under tiden för workshoppen följs.
Som student förväntas du vara på plats i Umeå när terminen börjar och under terminen.
Notera att detta kan komma att ändras om situationen eller rekommendationerna ändras, vi håller dig i så fall uppdaterad genom mejl.
Schema
Schema för de inledande veckorna på terminen kommer att publiceras på vår hemsida senast fyra veckor innan kursstart.
Kan du inte delta vid kursstart?
Om du inte kan delta vid kursstart är det viktigt att du meddelar oss innan genom att mejla: info@arch.umu.se.
Ni som är antagna till senare del av programmet är antagna till olika terminer. Vilka kurser som just du är antagen till ser du i ditt antagningsbesked. Vilka kurser som ingår i vilken termin hittar du i utbildningsplanen.
Uppdaterad information om programmet hittar du på vår hemsida.
Fäll ihop
Läsåret på Umeå Arkitekthögskola börjar med en gemensam workshop för alla studenter och lärare. Du kommer att arbeta i grupp tillsammans med andra studenter. Varje år utforskar vi ett aktuellt problem relaterat till olika aspekter av hållbarhet och den lokala kontexten.
På grund av rådande omständigheter kommer workshoppen mest troligt att hållas delvis online (för att minska smittspridningen, se mer info här nedan). För att kunna delta i workshoppen krävs därför att du har tillgång till en dator och internet. En förutsättning för att kunna delta är du befinner dig på plats i Umeå.
På programmet använder vi ofta Zoom som verktyg för undervisning på nätet. Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.
Workshoppen är en viktig del av Arkitekthögskolans samarbeten med andra institutioner och omgivande samhället. Den fungerar som en bra möjlighet för nya studenter att lära känna Arkitekthögskolan och staden. Temat för i år, gruppindelning och uppgiftsbeskrivning kommer presenteras första dagen på terminen.
Fäll ihopArkitekthögskolan vid Umeå universitet invigdes 2009. Här studerar mellan 250-300 studenter vid något av utbildningsprogrammen. Utbildningen utmärker sig genom att ha en internationell profil och bygga på en vetenskaplig, konstnärlig och professionell bas. Här läggs mycket fokus på att reflektera kring social och ekologisk hållbarhet, resursmedvetenhet och integrerad design. Skolan präglas också av dynamiken mellan det lokala och regionala läget i norra Sverige och den internationella karaktären med lärare, gäster och studenter från hela världen.
Fäll ihop
Aktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 9-12 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Det här får du vet mer om:
Se datum och tid för varje föreläsning via länken
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop