Hoppa direkt till innehållet

Kakor

För att kunna chatta behöver du tillåta att Microsoft Dynamics använder kakor.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Masterprogrammet i arkitektur och stadsbyggnad

Du är antagen till Senare del av Masterprogrammet i Arkitektur och Stadsbyggnad, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Your offer

    You have been admitted. If you want to keep your place (seat), you do not have to reply to your offer.

    If you do not want to keep your place you should decline your offer by logging in to 'My pages' on universityadmissions.se, and follow the instructions. You should click "I wish to decline this offer" next to the course or programme you want to decline.

    If you see "Reserve" next to your course or programme in the Notification of selection results, this means that you've been placed on a waiting list for that course/programme.

    Support for students with disabilities

    If you are in need of special support due to disability, you should apply for that in good time before you start your studies. Find more information about support for studying with disabilities.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kurserna. På det här programmet ska du själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndagen den 23 augusti till och med måndagen den 30 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 30 augusti riskerar du att förlora din plats på programmet.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. 

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    Måndag, 30 augusti 2021

    Tid: 11:00

    Introduktion
    Programmet startar med en gemensam introduktion den 30 augusti. Vi kommer att skicka ut mer information och länk till första träffen i ett separat mejl i god tid innan terminen börjar. Se därför till att hålla kolla på din mail veckorna före kursstart. 

    Läsåret på Umeå Arkitekthögskola börjar med en två veckor lång workshop (Vertical workshop, läs mer längre ner) där du kommer att undersöka en plats i Umeå. Workshoppen kommer att ske utomhus i mindre grupper och online. Den planeras att utföras på ett säkert sätt där de restriktioner och riktlinjer som gäller under tiden för workshoppen följs. 

    Som student förväntas du vara på plats i Umeå när terminen börjar och under terminen. 

    Notera att detta kan komma att ändras om situationen eller rekommendationerna ändras, vi håller dig i så fall uppdaterad genom mejl. 

    Schema
    Schema för de inledande veckorna på terminen kommer att publiceras på vår hemsida senast fyra veckor innan kursstart.

    Kan du inte delta vid kursstart?
    Om du inte kan delta vid kursstart är det viktigt att du meddelar oss innan genom att mejla: info@arch.umu.se.

    Fäll ihop

Om programmet

  • Programmets/kursens upplägg

    Ni som är antagna till senare del av programmet är antagna till olika terminer. Vilka kurser som just du är antagen till ser du i ditt antagningsbesked. Vilka kurser som ingår i vilken termin hittar du i utbildningsplanen.

    Uppdaterad information om programmet hittar du på vår hemsida

     

    Fäll ihop
  • Vertical Workshop

    Läsåret på Umeå Arkitekthögskola börjar med en gemensam workshop för alla studenter och lärare. Du kommer att arbeta i grupp tillsammans med andra studenter. Varje år utforskar vi ett aktuellt problem relaterat till olika aspekter av hållbarhet och den lokala kontexten. 

    På grund av rådande omständigheter kommer workshoppen mest troligt att hållas delvis online (för att minska smittspridningen, se mer info här nedan). För att kunna delta i workshoppen krävs därför att du har tillgång till en dator och internet. En förutsättning för att kunna delta är du befinner dig på plats i Umeå. 

    På programmet använder vi ofta Zoom som verktyg för undervisning på nätet. Här finns en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du skapar ett konto och loggar in med ditt Umu-id.

    Workshoppen är en viktig del av Arkitekthögskolans samarbeten med andra institutioner och omgivande samhället. Den fungerar som en bra möjlighet för nya studenter att lära känna Arkitekthögskolan och staden. Temat för i år, gruppindelning och uppgiftsbeskrivning kommer presenteras första dagen på terminen. 

    Fäll ihop
  • Om Arkitekthögskolan

    Arkitekthögskolan vid Umeå universitet invigdes 2009. Här studerar mellan 250-300 studenter vid något av utbildningsprogrammen. Utbildningen utmärker sig genom att ha en internationell profil och bygga på en vetenskaplig, konstnärlig och professionell bas. Här läggs mycket fokus på att reflektera kring social och ekologisk hållbarhet, resursmedvetenhet och integrerad design. Skolan präglas också av dynamiken mellan det lokala och regionala läget i norra Sverige och den internationella karaktären med lärare, gäster och studenter från hela världen.

     

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Fram till och med september kommer stora delar av undervisningen fortsatt att ske digitalt. Men biblioteket öppnar upp sina grupprum och studieytor redan från terminsstart. Här behöver vi förstås fortfarande hålla avstånd.

    Exakt hur resten av höstterminen kommer se ut är inte bestämt. Någon gång under hösten kan troligen alla samsas på campus igen, men vägen dit behöver ske i etapper. Universitetet planerar att fatta ett nytt beslut om höstterminen under andra halvan av augusti. Hur just din utbildning kommer att påverkas går tyvärr inte att ge tydliga besked om redan nu. Men håll dig uppdaterad genom Studentwebben. 

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Webbinarium: Studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)