Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Personalvetarprogrammet

Hej! Vi gratulerar dig till en plats på Personalvetarprogrammet i Umeå! I detta brev får du viktig och användbar information som du behöver ta del av inför hösten, så läs det noggrant. Om du har frågor är du välkommen att kontakta programvägledare Jenny Dufweke via kontaktformuläret längst ner. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Du behöver registreras på programmet för att kunna påbörja dina studier. Registrering sker i samband med uppropet på första dagen av terminen. Har du, av någon anledning inte möjlighet att närvara på uppropet, men vill behålla din plats på programmet, måste du meddela det till din programvägledare Jenny Dufweke innan uppropet. Gör du inte det, förlorar du din studieplats som då erbjuds någon på reservlistan.

    Vill du inte ha din studieplats inför kursstarten så vill du att du meddelar detta snarast möjligt. Enklaste sättet är att tacka nej till din studieplats på din sida på antagning.se 

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    Mån 30 augusti 2021

    Tid: kl. 8.00 alt 10.15

    Hitta till din sal genom att skriva in salsnumret på kartlänken ovan.

    Vi kommer att träffas i två omgångar, grupp 1 kl 8:00 och grupp 2 vid kl 10:15. Du kommer att få info via mail om din grupptillhörighet veckan före kursstart. 

     

    Fäll ihop

Om programmet

  • Välkommen till Personalvetarprogrammet, vid Umu

    Inför programstart

    - Vi vill alla ge dig en så bra start som möjligt. Som ny student kommer du att bli uppringd av någon av våra trevliga studenter från studentföreningen PLUM (Personalvetarna i Umeå) efter den 1 augusti. Passa då på att ställa de frågor du har innan programstarten. 

    - PLUM och studenter från år 2 kommer att arrangera en hel del trevliga aktiviteter för er under er första tid på universitetet. Mer info kommer skickas ut i augusti till den e-postadress som du angett på antagning.se.
    Vill du veta mer om PLUM, läs mer på deras hemsida: http://plum.nu/

    - Vi vill rekommendera dig att se Umu:s digitala introduktionsföreläsningar 24 - 27 aug för dig som ny student vid Umu. Se mer här: Ny student

    - Se till att ha aktiverat ditt Umu-id inför kursstart (se länkar längre ner på sidan hur du aktiverar ditt Umu-id). 
    Logga gärna in och bekanta dig med kurssidan för första kursen: https://www.canvas.umu.se/courses/3688 

    Introdagar

    Höstterminen 2021 börjar mån 30 augusti med tre introduktionsdagar. Vi kommer att träffas i mindre grupper under våra introdagar. 


    Förutom upprop första dagen, så får du under dessa dagar viktig information om Personalvetarprogrammet och dess innehåll, om studier vid Umeå universitet och ditt kommande yrkesliv. Du får träffa undervisande lärare och programmets styrgrupp Christer Mårtensson, Daniel Larsson Och Mikael Stattin samt programvägledare Jenny Dufweke. Christer, Mikael och Daniel är även några av de som undervisar på programmet och Daniel är även programmets studierektor. Christer, Daniel och Jenny finns som kontaktpersoner under dina tre år på utbildningen.

    Din första kurs

    Din första kurs på programmet heter 2PE165; HRM, organisation och arbetsliv, 15 högskolepoäng.

    Den startar tors 2 september kl. 10 i BET.E.101 (Bt 102) i Beteendevetarhuset och introducerar de områden som Personalvetarprogrammet kommer att inriktas mot.
    I schemat (följ schemalänken ovan) ser du upplägget för de kommande veckorna på kursen och i kursplanen kan du läsa om kursens innehåll och kurslitteratur och vad det är tänkt att du ska lära dig.

    Fäll ihop
  • Bra att veta

    Studiemedel

    Vid ansökan om studiemedel anger du följande terminstider för läsåret 2021/2022:
    Höstterminen: 30 aug 2021 - 16 januari 2022
    Vårterminen: 17 januari - 5 juni 2022

    Vi rekommenderar att du ansöker om studiemedel för hela första läsåret (höst- och vårtermin) på en gång. För mer information om studiemedel: www.csn.se

    Studera vid Umu

    För att trivas under studietiden är det många bitar som behöver falla på plats. På den här sidan kan du läsa mer om att komma igång med studierna vid Umu, skaffa boende och om Umeå som stad.

    Buddyprogrammet

    Är du intresserad av att träffa nya människor från olika kulturer? Vill du hjälpa internationella studenter att komma till rätta i Umeå? Eller vill du förbättra dina språkkunskaper? Då är buddyprogrammet något för dig!
    Om du planerar att söka en utbytesplats kan det räknas som en merit om du har varit buddy. Läs mer och ansök här: Bli Buddy

    Fäll ihop
  • Kontakt

    Under sommaren

    Du kan också kontakta din programvägledare Jenny Dufweke genom kontaktformuläret nedan. Hon är åter på kontoret 16 augusti, men Infocenter är öppet hela sommaren och kan besvara de flesta frågor via telefon.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)