"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Bild på Norrsken över campus

Learning by Imitative and Creative Reasoning

Bild: Mattias Pettersson

Forskargrupp LICR-programmet inriktas mot det sedan länge kända problemet att utantillärande genom imitation dominerar i matematikklassrum men leder till ytliga kunskaper. Syftet är att undersöka om, hur och under vilka förutsättningar elevers konstruktion av egna resonemang leder till effektivare lärande, och hur undervisning ska utformas för att främja elevers egna resonemang.

LICR-programmet består av ett 40-tal mer eller mindre närliggande avslutade och pågående forskningsstudier av relationer mellan 1) uppgifter, 2) lärar-elevinteraktion, 3) elevers resonemang och 4) läranderesultat. Programmet bygger på resultat från forskningslitteraturen, som visar att undervisning kan utformas så att den stödjer djupare lärande hos elever men även att sådan undervisning är svårare att designa och genomföra än den vanligt förekommande imitativa undervisningen. Ett förslag beskrivs av Brousseau's teori om didaktiska situationer, som hävdar att lärande är mer effektivt om eleverna konstruerar egna lösningar på problem i stället för att imitera givna lösningsmetoder. Resultaten från upprepade studier inom LICR visar att lärande via konstruktion av lösningar kan vara effektivare än lärande via imitation av givna lösningsmetoder.

Forskningsledare

Johan Lithner
Professor
E-post
E-post
Telefon
090-786 69 08

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik

Forskningsområde

Utbildningsvetenskap

Externa finansiärer

Skolforskningsinstitutet

Externa finansiärer

Nyheter

Bild på studenter
Ny rapportserie om STEM-ämnena

Här får du ta del av didaktisk forskning inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik.

Över 20 miljoner till utbildningsvetenskaplig forskning

Fem projekt om AI, skrivprocesser, bedömning, matematik och fjärrundervisning får medel.

Datorstöd hjälper elever med matematiska svårigheter

Elever som kört fast kan få tips via datorn – ny form av återkoppling utvärderas i avhandling.

Forskningsprojekt

Lärande om tal genom resonemang om representationer
Tid 21 juni 2023
Typ av projekt Forskningsprojekt
Uppgiftsdesign och lärarstöd som främjar elevers matematiska resonemang
Forskningsområde: Utbildningsvetenskap
Tid 1 januari 2023 till 31 december 2026
Typ av projekt Forskningsprojekt
Barns och elevers tidiga matematikundervisning
Forskningsområde: Matematik, Utbildningsvetenskap
Tid 30 maj 2022
Typ av projekt Forskningsprojekt
Att lära matematik genom imitativa och kreativa resonemang
Forskningsområde: Matematik, Utbildningsvetenskap
Tid 1 januari 2009 till 31 december 2025
Typ av projekt Forskningsprojekt

Publikationer

International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Taylor & Francis Group 2024, Vol. 55, (10) : 2645-2669
Söderström, Sharmin
Mediating mathematics: proceedings of MADIF14, Göteborg: Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF 2024 : 25-35
Olsson, Jan; Larsson, Maria; Granberg, Carina; et al.
Educational Studies in Mathematics, Springer Nature 2024, Vol. 115, (2) : 125-149
Säfström, Anna Ida; Lithner, Johan; Palm, Torulf; et al.
Trends in Neuroscience and Education, Elsevier 2022, Vol. 29
Karlsson Wirebring, Linnea; Wiklund-Hörnqvist, Carola; Stillesjö, Sara; et al.
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) 2022, Vol. 27, (1) : 5-25
Bergqvist, Tomas; Norqvist, Mathias
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2022, Vol. 12
Jonsson, Bert; Mossegård, Julia; Lithner, Johan; et al.
Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, National Academy of Sciences 2021, Vol. 118, (46)
Stillesjö, Sara; Karlsson Wirebring, Linnea; Andersson, Micael; et al.
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], (3–4) : 131-151
Säfström, Anna Ida; Palmberg, Björn; Granberg, Carina; et al.
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2020, Vol. 11
Jonsson, Bert; Granberg, Carina; Lithner, Johan
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Taylor & Francis 2020, Vol. 51, (7) : 1120-1136
Jäder, Jonas; Lithner, Johan; Sidenvall, Johan
Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning, (4) : 23-31
D'Arcy, Denice; Olsson, Jan
Technology, Knowledge and Learning, Springer 2019, Vol. 24, (3) : 419-436
Olsson, Jan; Granberg, Carina
Data in Brief, Elsevier 2019, Vol. 25
Norqvist, Mathias; Jonsson, Bert; Lithner, Johan
Journal of Mathematical Behavior, Elsevier 2019, Vol. 55
Norqvist, Mathias; Jonsson, Bert; Lithner, Johan; et al.
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], Göteborgs universitet 2019, Vol. 24, (1) : 51-74
Sidenvall, Johan
Umeå Studies in the Educational Sciences, 33
Sidenvall, Johan
Umeå: Umeå universitet 2019
Jäder, Jonas
Scandinavian Journal of Educational Research, Vol. 62, (1) : 109-124
Boesen, Jesper; Lithner, Johan; Palm, Torulf
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: volume 3. Research reports Ham - Pi, Umeå: PME 2018 : 419-426
Norqvist, Mathias
Proceedings of the 42ndConference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå, Sweden: PME 2018 : 419-426
Norqvist, Mathias
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Springer 2017, Vol. 49, (6) : 937-949
Lithner, Johan
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Vol. 47, (8) : 1206-1225
Jonsson, Bert; Kulaksiz, Yagmur C.; Lithner, Johan
Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Volume 1, Szeged, Hungary: International Group for the Psychology of Mathematics Education 2016 : 110-110
Norqvist, Mathias
Studies in Science and Technology Education, 86
Sidenvall, Johan
Studies in Science and Technology Education. Licentiatavhandling, 86
Sidenvall, Johan
Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Prague: Charles University 2015 : 502-503
Norqvist, Mathias; Lithner, Johan; Jonsson, Bert; et al.
Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Prague: Charles University 2015 : 2590-2591
Olsson, Jan
Proceedings of the 39th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Hobart: UniPrint, University of Tasmania 2015 : 35-50
Lithner, Johan
Current State of Research on Mathematical Beliefs XX: Proceedings of the MAVI-20
Sidenvall, Johan; Jäder, Jonas; Sumpter, Lovisa
Journal of Mathematical Behavior, JAI Press Ltd 2014, Vol. 33 : 72-87
Boesen, Jesper; Helenius, Ola; Bergqvist, Ewa; et al.
Journal of Mathematical Behavior, Elsevier 2014, (36) : 20-32
Jonsson, Bert; Norqvist, Mathias; Liljekvist, Yvonne; et al.
Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education and the 36th Conference of the North American Chapter of the Psychology of Mathematics Education (Vol. 6), Vancouver: PME 2014 : 114-114
Jäder, Jonas; Sidenvall, Johan
Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 5., Kiel, Germany: PME 2013 : 136-136
Norqvist, Mathias; Liljekvist, Yvonne; Jonsson, Bert; et al.
Kristiansand: 2013
Lithner, Johan
EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) SIG 22 - Neuroscience and Education, 2012 meeting. London, UK, 2012
Lithner, Johan; Jonsson, Bert; Norqvist, Mathias; et al.
Journal of Mathematical Behavior, Elsevier 2012, Vol. 31, (2) : 252-269
Bergqvist, Tomas; Lithner, Johan
The Neuroscience and Education 2012 meeting of the EARLI SIG 22. Institute of Education, University of London. England
Jonsson, Bert; Karlsson, Linnea; Lithner, Johan; et al.
Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Vol. 4: developing mathematical thinking : 305-312
Viholainen, Antti
Mathematical Thinking and Learning, Routledge 2011, Vol. 13, (3) : 221-246
Palm, Torulf; Boesen, Jesper; Lithner, Johan
Ajankohtaista matemaattisten aineiden opetuksen ja oppimisen tutkimuksessa (About the actual research in teaching and learning of mathematical subjects): Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät Joensuussa 22.-23.10.2009 (Symposium of the Finnish Mathematics and Science Education Research Association, Joensuu, October 22-23, 2009), Joensuu: University of Eastern Finland 2010 : 87-102
Viholainen, Antti
The first sourcebook on nordic research in mathematics education: Norway, Sweden, Iceland, Denmark and contributions from Finland, Charlotte, NC: Information Age Publishing 2010 : 283-298
Lithner, Johan; Palm, Torulf
Dimensio, Forssa Print: Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL (Finska förbundet för lärare i matematiska ämnen) 2010, (6) : 70-72
Viholainen, Antti
Göteborg: NCM 2010
Bergqvist, Ewa; Bergqvist, Tomas; Boesen, Jesper; et al.
Mathematics and mathematics education: Cultural and social dimensions, Linköping, Sweden: Svensk förening för matematikdidaktisk forskning, SMDF 2010 : 157-167
Lithner, Johan; Bergqvist, Ewa; Bergqvist, Tomas; et al.
Problem solving in mathematics education : 23-37
Lithner, Johan
Göteborg: NCM 2009
Bergqvist, Ewa; Bergqvist, Tomas; Boesen, Jesper; et al.
Educational Studies in Mathematics, Springer 2008, Vol. 67, (3) : 255-267
Lithner, Johan
Journal of Mathematics Teacher Education, Springer 2005, Vol. 8, (2) : 171-191
Bergqvist, Tomas
Educational Studies in Mathematics, Vol. 41 : 165-190
Lithner, Johan
Senast uppdaterad: 2025-07-10