Umeå Translational Respiratory EXercise group (U-TREX)

Forskargrupp Umeå Translational Respiratory EXercise group är en multidisciplinär forskargrupp med inriktning på patientnära forskning bland personer med respiratoriska sjukdomar.

Vår frontlinje berör translationell forskning inriktad på effekter och förklarande mekanismer av olika former av fysisk träning bland personer med kroniskt obstruktiv lungsjukdom och specifikt avseende olika extrapulmonella manifestationer såsom nedsatt muskel-, kardiovaskulär-, och kognitiv funktion.

Forskningsledare

Andre Nyberg

Översikt

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

Forskningsområde

Folkhälsovetenskap och hälsovetenskap
  • Medlemmar

Erik Frykholm
    Postdoktor
    Sarah Marklund
    Postdoktor
    Per Stål
    Ann Sörlin
    Universitetslektor, övrig/annan befattning
    Thomas Sandström
    Professor, överläkare
    Ludvig Backman
    Carl-Johan Boraxbekk
    Professor, övrig/annan befattning
    Mattias Hedlund
    Universitetslektor med förenad klinisk anställning
    Nina Lindelöf

Externa gruppmedlemmar

• Francois Maltais, MD/ Professor, Centre de recherche, Institut Universitaire de Cardiologie et de Pneumologie de Québec, Faculté de médecine, Université Laval, Québec, QC, Canada.
    • Didier Saey, Physiotherapist/PhD Centre de recherche, Institut Universitaire de Cardiologie et de Pneumologie de Québec, Faculté de médecine, Université Laval, Québec, QC, Canada.
    • Mickael Martin, Kinesiologist / MSc, Centre de recherche, Institut Universitaire de Cardiologie et de Pneumologie de Québec, Faculté de médecine, Université Laval, Québec, QC, Canada.
    • Sara Gèphine, Physiotherapist/PhD-student, Centre de recherche, Institut Universitaire de Cardiologie et de Pneumologie de Québec, Faculté de médecine, Université Laval, Québec, QC, Canada.
    • Chris Burtin, Physiotherapist / Assistant Professor, Hasselt University, Hasselt, Belgium.
    • Jana De Brant, Movement Scientist / PhD-student, Hasselt University, Hasselt, Belgium.
    • Peter Klijn, Exercise Physiologist / PhD, Department of Pulmonology, Pulmonary Rehabilitation Centre Merem, Hilversum, The Netherlands / Department of Pulmonology,
    • Academic Medical Center, Amsterdam, The Netherlands
    • Hieronymus W. H. van Hees, PhD. Department of Pulmonary Diseases, Radboud UMC, Nijmegen, The Netherlands

Forskningsprojekt

Två Umeåforskare får ERC Starting Grant

Belönas med EU-pengar för innovativ forskning inom kemi och samhällsmedicin.

Högintensiv intervallträning kan ge personer med KOL bättre liv

Andre Nyberg vill se om högintensiv kortvarig intervallträning ger goda hälsoeffekter för personer med KOL.

Senast uppdaterad: 2023-05-03