Hoppa direkt till innehållet
printicon

Forskning på NMD

NMDs forskning bedrivs inom utbildningsvetenskap på förskole-, skol- och universitetsnivå, främst i ämnena na­turvetenskap, teknik och matematik. En stor del av vår forskning sker i samverkan med kommuner och skolor.

Alla  forskare och doktorander vid NMD ingår i någon av forskningsmiljöerna Umeå Science Education Research (UmSER) eller Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM).

Forskarutbildning och forskningsmiljöer

Utbildning på forskarnivå

NMD bedriver forskarutbildning inom två ämnesområden, pedagogiskt arbete och ämnesdidaktik.

Umeå Science Education Research

UmSER är ett tvärvetenskapligt nätverk av forskare, doktorander samt lärare från skola och högskola

Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM)
Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM)

UFM är ett tvärvetenskapligt nätverk av forskare, doktorander samt lärare från skola och högskola.

Senaste publikationer

2019
Journal of Research in Science Teaching, John Wiley & Sons 2019, Vol. 56, (2) : 184-210
Höft, Lars; Bernholt, Sascha; Blankenburg, Janet S.; et al.
2019
Early Child Development and Care, Abingdon: Taylor & Francis 2019, Vol. 189, (3) : 376-391
Borg, Farhana; Winberg, Mikael; Vinterek, Monika
2019
Umeå Studies in the Educational Sciences, 33
Sidenvall, Johan
2019
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], Göteborgs universitet 2019, Vol. 24, (1) : 51-74
Sidenvall, Johan
2019
European Journal of Psychology of Education, Springer 2019, Vol. 34, (2) : 295-315
Winberg, Mikael T.; Hofverberg, Anders; Lindfors, Maria
2019
CBE - Life Sciences Education, Vol. 18, (1) : 1-17
Knekta, Eva; Runyoun, Christopher; Eddy, Sarah
2019
Research in Science & Technological Education
Berge, Maria; Danielsson, Anna; Lidar, Malena
2019
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning: Bidrag från konferensen FobasNT18 13 – 14 mars 2018 i Norrköping, Linköping: Linköpings universitet 2019 : 49-70
Berglund, Ammie; Ottander, Christina
2019
Chemistry Teacher International, De Gruyter Open 2019, Vol. 1, (1)
Broman, Karolina; Johnels, Dan
2019
European Variety In Chemistry Education 2019: Abstract Booklet : 32-32
Broman, Karolina; Johnels, Dan
2019
European Variety In Chemistry Education 2019: Abstract Booklet : 24-24
Broman, Karolina; Mårell-Olsson, Eva; Johnels, Dan
2019
Kemisk tidskrift, Vol. 1 : 24-27
Broman, Karolina
2019
Israel Journal of Chemistry, Wiley-VCH Verlagsgesellschaft 2019, Vol. 59 : 554-564
Bernholt, Sascha; Broman, Karolina; Siebert, Sara; et al.
2019
All Academic, Inc. 2019
Gonsalves, Allison; Silfver, Eva; Danielsson, Anna; et al.
2019
Fjärde nationella konferensen i Pedagogiskt arbete, Umeå, 19-20 augusti, 2019
Mårell-Olsson, Eva; Broman, Karolina
2019
8th Research in Engineering Education Symposium (REES 2019): Making connections : 262-271
Lönngren, Johanna
2019
International Journal of STEM education, Springer 2019, Vol. 6, (13) : 1-17
Gonsalves, Allison J.; Silfver, Eva; Danielsson, Anna; et al.
2019
Book of abstracts: EARLI 2019, RWTH Aachen University 2019 : 131-132
Bernholt, Andrea; Kampa, Nele; Lindfors, Maria; et al.
2019
ESERA 2019
Broman, Karolina; Bernholt, Sascha
2019
ESERA 2019: 2019 ESERA conference in Bologna, Italy, August 26-30, 2019
Broman, Karolina
2019
Den fjärde nationella konferensen i pedagogiskt arbete. Umeå universitet, 19–20 augusti, 2019
Popov, Oleg