Se ditt schema och dina kurser
Redigera innehåll på umu.se
Anställda medarbetare
Mina främsta forskningsintressen är elevers motivation och naturvetenskapens didaktik. I min nuvarande tjänst har jag även ett fokus på högskolepedagogik.
Docent, Forskare och lärarutbildare inom Matematikdidaktik, Kunskapsbedömning och Specialpedagogik samt kombinationer av dessa.
Gymnasielärare som efter 25 år börjat att forska! Min forskning tittar på samband mellan elevers medvetenhet om sina filterbubblor och elevers utveckling av naturvetenskaplig medborgarkunskap.
Lektor och excellent lärare i matematikdidaktik. Forskar om relationen mellan undervisning och lärande i matematik från förskola till gymnasienivå.
Lektor i matematikdidaktik. Forskar om ämnesspråk i matematik; om digitala läromedel men även t ex om användande av olika språkliga resurser för att erbjuda mening. Undervisar på lärarprogrammen.
Jag är doktorand inom naturvetenskapernas didaktik.
Specifikt fokuserar min forskning på kommunikationens betydelse för elevers meningsskapande och motivation.
Forskar om 1) formativ bedömnings effekter på elevers motivation och 2) hur elevers problemlösningsprocess i matematik kan stödjas på ett bra sätt.
Undervisar lärare/studenter i matematik samt NO-ämnenas didaktiska delar. Undervisar i kurser som handlar om bedömning och lärande.
Undervisning inom lärarutbildning och forskning om Bedömning för Lärande, dess genomförande och effekter på elevers kunskaper och motivation.
Jag är professor i naturvetenskapens didaktik och FD i växtfysiologi. Jag arbetar med forskning, praktikutveckling och undervisning samt är ordförande i Lärarhögskolans forskningskommitté.
Undervisar på lärarutbildningen.
Jag är universitetslektor och forskar på frågor kopplat till naturvetenskaplig utbildning, medborgarbildning och en hållbar samhällsförändring.
Docent i matematikdidaktik med forskningsintresse kring språk, kommunikation och resonemang i matematikundervisning. Prefekt vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Universitetslektor på NMD med undervisning inom lärarutbildningen, även universitetets representant för Teknikåttan.
Lärare och forskare med fokus på grundskolans tidigare år. Undervisar i biologi, kemi och utomhuspedagogik. Forskningssamarbetar med skolor och med lärarstudenter.
Arbetar som institutionsadministratör på NMD.
Docent i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, med fokus på lärande för hållbar utveckling och känslor i ingenjörsutbildningar.
Arbetar som studierektor på NMD, undervisar i lärarprogrammen och är programrådsordf för grundlärarprogrammen för fritidshem, F-3 och åk 4-6.
Vicedekan med ansvar för utbildning och utbildningssamverkan samt ordförande för Utbildningskommittén vid Teknisk-naturvetenskaplig fakultet. Docent i kemididaktik och excellent lärare.
Jag är doktorand och studerar vad som påverkar elevers matematiksvårigheter på gymnasiets yrkesprogram.
Jag är adjunkt och undervisar på kurser i lärarutbildningen, främst på kurser mot åk 4-6 och till stor del mattekurser.
Doktorand i matematikdidaktik.
Jag jobbar som doktorand inom naturvetenskaplig didaktik med inriktning mot åk. 4-6 och övergången till åk. 7-9. För tillfället deltar jag även i EU-projektet MULTIPLIERS.
Jag arbetar med undervisning och forskning inom utbildningsvetenskap och mina huvudsakliga områden är formativ bedömning samt språk och matematik.
Jag är föreståndare för Curiosum, ett nytt science center för lärande, kommunikation och upplevelse inom vetenskap och teknik på Konstnärligt campus.
Professor i matematikdidaktik. Primärt forskningsområde: Språkets och kommunikationens roll för kunskap och lärande i matematik. Biträdande prefekt med ansvar för forskning och forskarutbildning.
Docent i matematikdidaktik. Jag jobbar med estetik i matematik och bevis. Just nu jobbar jag med Curiosum science center i Umeå.
Docent i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
Arbetar för närvarande som studierektor på NMD. Jag undervisar även på grundlärar- och ämneslärarprogrammen. Min forskning är knuten till projektet "Learning by imitative and creative reasoning".
Mikael Winberg forskar kring elevers kunskapssyn och motivation påverkar lärandet och hur dessa i sin tur påverkas av undervisningens design.
Oleg Popov är docent i fysikdidaktik vid Umeå universitet. Hans forskning har särskilt berört hur undervisning och lärande i fysik påverkas av olika kontexter och kulturella sammanhang.
Doktorand i teknikens didaktik.
Docent i pedagogiskt arbete. Forskningsområde: Matematikdidaktik med fokus på matematiska resonemang och relationen mellan språk och matematik
Forskarstuderande med inriktning mot matematikdidaktik.