Information till medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 4 juni 2020)

Hoppa direkt till innehållet
printicon
Personalbild Eva Silfver

Eva Silfver

Jag arbetar som professor vid institutionen. I min forskning intresserar jag mig främst för frågor om hur makt och maktrelationer tar sig uttryck i utbildning och skola.

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam vid

Anknytning
Plats
Hus Y, Beteendevetarhuset Umeå universitet, Mediagränd 14, Beteendevetarhuset, 901 87 Umeå

Jag är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik, men har även lång erfarenhet av undervisning i naturvetenskapliga skolämnen och matematik vid, främst, gymnasieskolan. Jag disputerade 2007 och min avhandling handlar om hur kön konstrueras i klassrumspraktiken samt om hur lärare kan förändra sin undervisning mot ett mer inkluderande naturvetenskapligt klassrum.

Mina forskningsintressen handlar sedan dess om normer och identitetsskapande i skola och samhälle. Frågor om makt, demokrati och delaktighet är centrala för min forskning som handlar om inkludering/exkludering, normalitet/avvikelse och jämlikhet/ojämlikhet. I mina analyser vill jag knyta samman mikro-, meso- och makronivå, dvs. involvera individ, skola/utbildning och samhälle/samhällsutveckling eftersom den politiska kontext som omger skola, klassrum och individ är avgörande för vad som händer där. Jag har undervisat i ett stort antal olika lärarutbildningskurser, bl.a. i kurser som rör identitet, sexualitet och samlevnad men också mer allmänpedagogiska kurser om bl.a. normkritisk pedagogik.

Tidigare studier har handlat om:

  • Hur arbete med autentiska samhällsfrågor i skolans naturvetenskapliga undervisning uppfattas av lärare. (Finansierat av Vetenskapsrådet).
  • Hur frågor om en pågående förändring inom akademin med bl. a. ökande krav på extern finansiering och internationell publicering kan betyda för könsmönstren inom universitetet, särskilt inom det utbildningsvetenskapliga fältet. (Finansierat av Vetenskapsrådet, Dnr 2008-4554, 2008-2010).
  • Hur införandet av nationella prov i matematik för elever i årskurs tre (9-10-åringar) påverkar elever, särskilt de i behov av extra stöd. (Finansierat av Vetenskapsrådet, Dnr 2008-4646, 2009-2012).
  • Hur naturvetenskaplig undervisning som förflyttas från klassrummet till ett s.k. science centre möjliggör för elever att inta nya positioner och överskrida stereotypt könade gränser (finansierat av Lärarhögskolan, UmU, 2013-2014).
  • Hur speciallärare och -pedagoger ser på införandet av betyg i särskolan.
  • Vad och hur lärare använder för typ av specialpedagogiskt stöd i sin undervisning.


Vidare är jag aktiv i Pedagogiska institutionens två områden GePS och Specialpedagogik. GePS (Genus och pedagogiska processer i samhället) samlar lärare, forskare och doktorander med intresse för hur genus skapas i pedagogiska processer medan Specialpedagogik samlar lärare och forskare intresserade av specialpedagogiska frågor. Jag är också aktiv i UmSER (Umeå science education research) vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik (NMD) där jag tidigare hade min anställning, samt inom Diskurs-seminariegruppen som samlar forskare från olika discipliner vid UmU intresserad av olika typer av diskursanalytiska angreppssätt i forskningen.

Läs mer om Forskningsområdet GePS
Läs mer om Forskningsområdet Specialpedagogik
Läs mer om Umeå science education research (UmSER)

2020
Science Education, John Wiley & Sons 2020, Vol. 104, (4) : 693-713
Ottemo, Andreas; Berge, Maria; Silfver, Eva
2020
Scandinavian Journal of Educational Research, Routledge 2020, Vol. 64, (3) : 313-332
Takala, Marjatta; Silfver, Eva; Karlsson, Yvonne; et al.
2019
NERA, Nordic Educational Research Association 2019
Andrée, Maria; Arvola-Orlander, Auli; Berge, Maria; et al.
2019
Studies in Graduate and Postdoctoral Education, Emerald Group Publishing Limited 2019, Vol. 10, (2) : 142-154
Angervall, Petra; Silfver, Eva
2019
European Journal of Engineering Education, Taylor & Francis 2019, Vol. 44, (5) : 650-665
Berge, Maria; Silfver, Eva; Danielsson, Anna
2019
NERA, Nordic Educational Research Association 2019
Danielsson, Anna; Silfver, Eva; Gonsalves, Allison; et al.
2019
Engineering Studies, Routledge 2019, Vol. 11, (3) : 172-195
Danielsson, Anna T.; Gonsalves, Allison J.; Silfver, Eva; et al.
2019
International Journal of STEM education, Springer 2019, Vol. 6, (13) : 1-17
Gonsalves, Allison J.; Silfver, Eva; Danielsson, Anna; et al.
2019
All Academic, Inc. 2019
Gonsalves, Allison; Silfver, Eva; Danielsson, Anna; et al.
2019
Cultural Studies of Science Education, Springer 2019, Vol. 14, (1) : 139-155
Silfver, Eva
2018
Higher Education Research and Development, Routledge 2018, Vol. 37, (6) : 1095-1108
Angervall, Petra; Gustafsson, Jan; Silfver, Eva
2018
ECER 2018 (European Conference on Educational Research): Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?, 3-7 September, Bolzano, Italy
Danielsson, Anna; Silfver, Eva; Berge, Maria
2018
ECER 2018: Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?, Bolzano, Italy, September 3-7, 2018
Danielsson, Anna; Silfver, Eva; Berge, Maria
2018
Atlanta: 2018
Danielsson, Anna; Silfver, Eva; Berge, Maria
2018
Pedagogisk forskning i Sverige, Vol. 23, (1-2) : 107-126
Ineland, Jens; Silfver, Eva
2018
ECER 2018 (European Conference on Educational Research): Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?, 3-7 September, Bolzano, Italy
Silfver, Eva; Danielsson, Anna; Gonsalves, Allison; et al.
2018
XVIII IOSTE symposium: Future educational challenges from science and technology perspectives, 13-17 August 2018, Malmö, Sweden
Silfver, Eva; Danielsson, Anna; Gonsalves, Allison; et al.
2018
Gender and Education
Silfver, Eva; Maritha, Jacobsson; Arnell, Linda; et al.
2017
Proceedings of the 45th SEFI Annual Conference 2017: Education Excellence for Sustainability, European Society for Engineering Education (SEFI) 2017 : 1393-1400
Berge, Maria; Ingerman, Åke; Danielsson, Anna; et al.
2017
Dublin: 2017
Danielsson, Anna; Silfver, Eva; Berge, Maria
2017
London: Middlesex University 2017
Danielsson, Anna T.; Silfver, Eva; Berge, Maria
2017
Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv: en vetenskaplig antologi från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska skolmyndigheten 2017 : 43-63
Silfver, Eva
2017
GEA conference 2017: programme & book of abstracts, London: Middlesex University 2017 : 56-57
Silfver, Eva; Danielsson, Anna T.; Berge, Maria
2016
ECER 2016, European Conference of Educational Research, Dublin, Ireland, August 23-26, 2016
Silfver, Eva
2016
ECER 2016 Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers
Silfver, Eva; Danielsson, Anna; Ingerman, Åke; et al.
2016
Ethnography and Education, Taylor & Francis 2016, Vol. 11, (3) : 237-252
Silfver, Eva; Sjöberg, Gunnar; Bagger, Anette
2015
Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD: [Nordic Studies in Mathematics Education], Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) 2015, Vol. 20, (1) : 55-75
Sjöberg, Gunnar; Silfver, Eva; Bagger, Anette
2014
Childhood Explorer, Washington, DC: Association for Childhood Education International 2014, Vol. 1, (4) : 6-8
Silfver, Eva
2014
G14: Att utmana makten, Umeå, 26- 28 november 2014
Silfver, Eva; Areljung, Sofie; Hentschel, Linn; et al.
2014
Pedagogiska Magasinet, Stockholm: Lärarförbundet 2014, (3) : 40-43
Sjöberg, Gunnar; Silfver, Eva
2013
Kön och karriär i akademin: en studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet, Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis 2013 : 19-37
Angervall, Petra; Gustafsson, Jan; Lundahl, Lisbeth; et al.
2013
Kön och karriär i akademin: en studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet, Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis 2013 : 124-142
Angervall, Petra; Gustafsson, Jan; Silfver, Eva
2013
Research in science education, Springer Netherlands 2013, Vol. 43, (2) : 599-617
Ekborg, Margareta; Ottander, Christina; Silfver, Eva; et al.
2013
Kön och karriär i akademin: en studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet, Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis 2013 : 53-71
Silfver, Eva
2013
Kön och karriär i akademin: en studie inom det utbildningsvetenskapliga fältet, Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis 2013 : 73-106
Silfver, Eva
2013
International Journal of Qualitative Methods, University of Alberta, Int. Inst. of Qualitative Methodology, Edmonton Clinic in Health Academy, Edmonton, Canada 2013, Vol. 12 : 39-51
Silfver, Eva; Sjöberg, Gunnar; Bagger, Anette
2012
Skrifter från Svensk matematikdidaktisk forskning, MADIF, linköping: Svensk förening för matematikdidaktisk forskning 2012 : 151-160
Nyroos, Mikaela; Bagger, Anette; Silfver, Eva; et al.
2012
Issues of heterogeneity and cultural diversity in science education and science education research: a collection of invited papers inspired by the 21th Symposium on Chemistry and Science Education held at the University of Dortmund, 17-19 May 2012, Aachen, Germany: Shaker Publishing 2012 : 61-72
Silfver, Eva
2011
GEA (Gender and Education Association) 8th International Conference: Gender and Education: Past, Present and Future, Exeter, UK
Angervall, Petra; Gustafsson, Jan; Silfver, Eva
2011
Angervall, Petra; Gustafsson, Jan; Silfver, Eva
2011
ESERA 2011
Broman, Karolina; Silfver, Eva; Johnels, Dan
2011
Resultatdialog 2011, Stockholm: Vetenskapsrådet 2011 : 93-98
Lindahl, Britt; Ekborg, Margareta; Ideland, Malin; et al.
2011
US-China Education Review B, David Publishing Company 2011, Vol. 1, (3) : 342-347
Lindahl, Britt; Rosberg, Maria; Ekborg, Margareta; et al.
2010
Contemporary science education research: preservice and inservice teacher education ; European Science Education Research Association, Ankara, Turkey: Pegem Akademi 2010 : 253-262
Ekborg, Margareta; Ottander, Christina; Nyström, Eva
2010
2010 NARST Annual International Conference in Philadelphia
Lindahl, Britt; Rosberg, Maria; Ekborg, Margareta; et al.
2010
Vårboken, Umeå: Umeå School of Education, Umeå University 2010 : 25-33
Silfver, Eva
2010
Modern barndom, Vol. 4, (10) : 19-19
Silfver, Eva
2010
Silfver, Eva; Angervall, Petra; Gustafsson, Jan
2009
ESERA, European Science Education Research Association
Nyström, Eva
2009
Gender and Education, Routledge, Taylor & Francis 2009, Vol. 21, (6) : 735-751
Nyström, Eva