"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Socionomprogrammet

Till dig som är antagen till socionomprogrammet vid Umeå universitet, distansprogram, studieort Umeå. Jag heter Marie-Louise Snellman och är studierektor på institutionen för socialt arbete. Jag vill påminna dig om att tacka ja till din studieplats på antagning.se innan svarstiden går ut, för att du ska behålla din studieplats. Om du inte vill behålla din plats på programmet är vi tacksamma om du svarar nej via antagning.se. Varmt välkommen, vi hoppas att du ska få en mycket givande studietid!

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på första kursen på programmet. Du ska själv logga in och registrera dig via studentwebben innan kursstart.
    Första kursen heter Socialt arbete: En introduktion. Du kan registera dig från och med Måndag 22 augusti till och med Tisdag 30 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 30 augusti förlorar du din plats på programmet. För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id. Se nedan under rubriken Aktivera ditt Umu-id, hur du går till väga.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).



    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Tisdag 30 augusti

    Tid: kl 12:00

    Programmet startar med introduktionsdagar på plats i Umeå, den 30­– 31 augusti. Vi träffas tisdag 30 augusti kl. 12.00, i lokal SAM.A.333 (S311) i Samhällsvetarhuset (se även schemat).

    Programmet under introduktionsdagarna består av olika informationspass och instruktioner kring den första kursen, och ni kommer även att bli indelade i grupper och få starta upp det projektarbete som ingår i kursen. Vi önskar att man som ny student deltar vid introduktionsdagarna i Umeå, då man annars riskerar att gå miste om mycket information.

     

    Under introduktionsdagarna kommer du bl.a att få information om Umeå universitetet, Biblioteket, SOSUM, Studentcentrum, men också om programmet och den kurs du först ska läsa. Vi går också igenom schema, litteraturlista, kursplan och lärplattformen Canvas och ni får träffa några av oss som arbetar vid institutionen för socialt arbete. Introduktionsdagarna handlar mycket om att få en bra start på studierna och de ger dig också möjlighet att börja lära känna dina studiekamrater, innan kursen startar på allvar. Du kommer även att få information om aktiviteter som anordnas av Sosum/Socskoj.

     

    Under kursen kommer vi att regelbundet mötas via Zoom i olika undervisningsinslag. För dig som vill testa Zoom i förväg, eller har frågor och funderingar om kursen och programmet, så finns kursansvarig Marie-Louise Snellman tillgänglig på Zoom fredag innan terminsstarten, 26 augusti kl. 9-10. Då loggar du in via denna länk:https://umu.zoom.us/my/marielouisesnellman.

     

    Zoom är ett e-mötesverktyg som du kommer att använda regelbundet under utbildningen för föreläsningar, seminarier, grupparbeten osv. Längre ner i Välkomstbrevet hittar du instruktioner om hur du laddar ner och kommer igång med Zoom, så att du är väl förberedd vid terminsstarten.

     

    ....................................................................................................


    Frågor:

    • Programmet och studierna, kontakta:
    Gudrun Hedberg, programvägledare

    gudrun.hedberg@umu.se

    • Kursen, kontakta:
    Marie-Louise Snellman, kursansvarig distans

    marie-louise.snellman@umu.se

    • Registrering mm, kontakta:
    Cecilia Andersson, studieadministratör

    cecilia.andersson@umu.se

    .....................................................................................................

     

     

    Fäll ihop

Om kursen

  • Lärplattformen Canvas, Zoom, antal obligatoriska träffar och tillgodräknande

    Under utbildningen använder vi oss av lärplattformen Canvas och det är där du till stora delar kommer att bedriva dina studier och kommunicera med lärare och medstudenter. Du får tillgång till Canvas efter din registrering. I samband med introduktionsdagarna i Umeå kommer vi att gå igenom och visa Canvas och dess funktioner. I Canvas hittar du allt du behöver för kursen och där kommer du även att lämna in arbeten och examinationer, samt delta i diskussioner och seminarier.

    För att logga in på Canvas måste du ha en aktiverad användaridentitet Umu-id
    se nedan under Aktivera användarkonto

    Logga in på Canvas https://www.umu.se/student/

    Förutom Canvas så använder vi oss av e-mötesverktyget Zoom i undervisningen (för att komma igång med Zoom, se instruktion nedan). Det är därför viktigt att du har tillgång till bra uppkoppling, dator och headset. Utöver den undervisning som sker i Canvas och i Zoom, så kommer utbildningen också regelbundet att innehålla obligatoriska inslag (såsom examinationer, seminarier och övningar) på campus i Umeå. De obligatoriska träffarna för distansstudenterna schemaläggs i Umeå mellan 3 – 6 tillfällen per termin och respektive tillfälle kan omfatta 1 – 3 dagar. Salstentamen skrivs i Umeå. Schema för varje kurs där obligatoriska träffar i Umeå framgår publiceras senast en månad innan kursstart.

     

    Att komma igång med Zoom:

    Zoom är ett verktyg vi använder oss av för undervisning på nätet. Det är också ett bra verktyg för dig som student som vill träffa dina studiekamrater digitalt. Som student kan du både vara deltagare i ett möte och värd för ett möte. Här nedan hittar du en länk till hur du kommer igång med Zoom samt en guide till de vanligaste funktionerna i Zoom. Du loggar in med ditt Umu-id.

     

    Länk till Zoom för studenter- en guide:

    https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/

     

    Tillgodoräknande av kurser:

    När du har blivit antagen till vårt socionomprogram kan du ansöka om tillgodoräknande för tidigare utbildning/kurser du själv anser kan motsvara de kurser som ingår i socionomprogrammet. Bifogar länken till information om tillgodoräknande här: https://www.umu.se/student/mina-studier /tillgodoraknande/  OBS! Du måste registrera dig på kursen och påbörja dina studier i väntan på beslut. Något förhandsbesked kan inte lämnas utan formellt beslut i ärendet måste avvaktas. UmUs handläggningstid får som längst ta 2 månader fr o m att ärendet är registrerat. 

     

    Fäll ihop
  • Kursplan och litteraturlista

  • Information från kårföreningen SOSUM

    Hej och grattis till er antagning till socionomprogrammet vid Umeå Universitet!

    SOSUM är er kårförening som representerar socionomstudenterna vid Umeå Universitet och jobbar både för att ni ska få en så bra studiemiljö som vanligt samt att värna om ert studiesociala liv, genom att hålla i evenemang av olika slag. 

    Som ett första uppdrag från oss är att gå med i er ”klassfacebook”, där ni kommer att samverka med varandra under hela er studietid. Skriv in namnet som du ser nedanför i sökrutan på facebook.

    ”Socionom Umeå HT22”

    Eller gå in på länken:   https://www.facebook.com/groups/824879678915894/?ref=share_group_link

    Gå även in och gilla vår sida på Facebook (SOSUM) och följ oss på Instagram (sosumumea) så du kan hålla dig uppdaterad om allt gött som händer i föreningen.

    Det är via Facebook och Instagram du kommer i kontakt med oss lättast om du skulle ha några funderingar! 

    PSST. Nyfiken på insparken? Följ ert insparkskonto @socionomht22 på Instagram för att inte missa något! / Era gökisar 

    Varmt välkommen till Umeå universitet och vårt fina socionomprogram!

    SOSUM

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)