Du är antagen till Specialpedagogprogrammet. Varmt välkommen! Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om Speciallärarprogrammet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
Det görs bara ett urval. Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara. Om du däremot inte längre är intresserad av din studieplats, är det väldigt bra att du så snart som möjligt lämnar återbud så att nästa sökande på tur kan få ett tidigt besked. Återbud gör du enklast via Mina sidor på Antagning.se
Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.
För att påbörja dina studier på programmet måste du registrera dig själv på första kursen "Introduktion till det specialpedagogiska fältet". Det gör du i studentwebben under perioden 230821-230829
Om du inte har registrerat dig senast 230829 eller meddelat oss förlorar du din plats på programmet. Använd denna mejl om du vill anmäla förhinder: elin.klint@umu.se
För att kunna logga in på studentwebben och registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt UMU-id.
Den första kursen heter "Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp" och ges vid Pedagogiska institutionen. Kursansvarig lärare är Erica Isberg
UmePedagogerna (UmPe) är kårsektionen för studenter som läser ett lärarprogram eller studie- och yrkesvägledarprogrammet. Vi på UmPe vill hälsa alla nya studenter välkomna till Umeå universitet och lärar-/studie- och yrkesvägledarprogrammet! Ni har en spännande tid framför er!
Mer information om UmPe och livet som student hittar du på vår hemsida www.umpe.se. Gilla även vår facebooksida UmePedagogerna
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.