"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Studie- och yrkesvägledarprogrammet

Välkommen till Studie- och yrkesvägledarprogrammet, DISTANS. Här får du information om vad du måste göra, hur och när. Du kan även här läsa mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på kursen

    På programmets första kurs ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra mellan 24-31 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 31 augusti förlorar du din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här. 

    Obs! För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id (användarkonto).

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord eller användarnamn

  • 4. Börja kursen

    2020-08-31

    Tid: Någon gång under dagen

    Programmet startar den 31 aug. Schema hittar du på schemalänken ovan, samt på studentwebben i inloggat läge. Kommande kursers scheman kommer du att se på studentwebben senast 30 dagar innan respektive kurs startar.

    På grund av rådande läge kommer utbildningen att bedrivas helt och hållet på distans till att börja med, dvs inga fysiska träffar i Umeå. 

    Du hittar även samtliga terminsöversikter på Lärarhögskolans hemsida.

    Obs! Om du inte deltar i den första digitala sammankomsten och inte heller meddelar giltig frånvaro till kursansvarig lärare, kommer vi att lägga ett tidigt avbrott på dig.

Om kursen

  • Om din första kurs

    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV) är kursansvarig för den första kursen på programmet - "Studie- och yrkesvägledningens grunder, 15 hp ". Kursens upplägg och uppgifter kommer att finnas på kurssajten i Canvas i god tid innan kursstart.

    Kursplan med litteraturlista finner du här: Kursplan 6SY003

    Kursansvarig lärare är Ulrika Engfors Holmbom.

    Lärplattformen Canvas
    Den lärplattform som kommer att användas under programmets första kurs heter Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel information om kursen och dess uppgifter, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på Canvas du lämnar in dina uppgifter.

    OBS - Efter den 31 aug kommer endast de som har registrerat sig att ha behörighet till kurssajten. Som nämnts inledningsvis måste du själv se till att du blir registrerad på kursen enligt givna instruktioner. För att kunna logga in på Canvas behöver du aktivera ditt UMU-id

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    Jag vill logga in i Canvas

  • Utdrag ur belastningsregistret

    När du påbörjar din praktik termin 3 måste du för ansvarig rektor visa upp ett intyg ur polisens belastningsregister. Beställ ett intyg i god tid innan din praktik - handläggningstiden är ca två veckor. Obs! Tänk på att intyget är giltigt endast 1 år från beställningsdatumet. Ansökningsblankett finns på polisens webbplats

  • Information från Umepedagogerna - din blivande kårsektion

    UmePedagogerna (UmPe) är kårsektionen för studenter som läser ett lärarprogram eller studie- och yrkesvägledarprogrammet. Vi på UmPe vill hälsa alla nya studenter välkomna till Umeå universitet och lärar-/studie- och yrkesvägledarprogrammet! Ni har en spännande tid framför er innan ni en dag förhoppningsvis tar er examen.

    Mer information om UmPe och livet som student hittar du på vår hemsida www.umpe.se. Gilla även vår facebooksida "UmePedagogerna

    UmPe har tre underföreningar som kommer anordna mottagning, evenemang och gemenskap. Er underförening är:

    Hectos - Studenter som läser till studie- och yrkesvägledare, ämneslärare med inriktning 7-9 och gymnasiet, yrkeslärarprogrammet, speciallärar- och specialpedagogprogrammet samt KPU.

    http://hectos.nu/  

    Samtliga tre föreningar kommer anordna mottagning för sina nya studenter som du är varmt välkommen att delta på, mer information om respektive mottagning hittar du i facebookgruppen "UmPes evenemangsgrupp

    Återigen välkommen till UmPe och vi ses på programstarten!

     

     

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)