Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Välkommen till Studie- och yrkesvägledarprogrammet, DISTANS. Här får du information om vad du måste göra, hur och när. Du kan även här läsa mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
På programmets första kurs ska du själv registrera dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra mellan 24-31 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 31 augusti förlorar du din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här.
Obs! För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id (användarkonto).
Programmet startar den 31 aug. Schema hittar du på schemalänken ovan, samt på studentwebben i inloggat läge. Kommande kursers scheman kommer du att se på studentwebben senast 30 dagar innan respektive kurs startar.
På grund av rådande läge kommer utbildningen att bedrivas helt och hållet på distans till att börja med, dvs inga fysiska träffar i Umeå.
Obs! Om du inte deltar i den första digitala sammankomsten och inte heller meddelar giltig frånvaro till kursansvarig lärare, kommer vi att lägga ett tidigt avbrott på dig.
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV) är kursansvarig för den första kursen på programmet - "Studie- och yrkesvägledningens grunder, 15 hp ". Kursens upplägg och uppgifter kommer att finnas på kurssajten i Canvas i god tid innan kursstart.
Lärplattformen Canvas Den lärplattform som kommer att användas under programmets första kurs heter Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel information om kursen och dess uppgifter, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på Canvas du lämnar in dina uppgifter.
OBS - Efter den 31 aug kommer endast de som har registrerat sig att ha behörighet till kurssajten. Som nämnts inledningsvis måste du själv se till att du blir registrerad på kursen enligt givna instruktioner. För att kunna logga in på Canvas behöver du aktivera ditt UMU-id
När du påbörjar din praktik termin 3 måste du för ansvarig rektor visa upp ett intyg ur polisens belastningsregister. Beställ ett intyg i god tid innan din praktik - handläggningstiden är ca två veckor. Obs! Tänk på att intyget är giltigt endast 1 år från beställningsdatumet. Ansökningsblankett finns på polisens webbplats
UmePedagogerna (UmPe) är kårsektionen för studenter som läser ett lärarprogram eller studie- och yrkesvägledarprogrammet. Vi på UmPe vill hälsa alla nya studenter välkomna till Umeå universitet och lärar-/studie- och yrkesvägledarprogrammet! Ni har en spännande tid framför er innan ni en dag förhoppningsvis tar er examen.
Mer information om UmPe och livet som student hittar du på vår hemsida www.umpe.se. Gilla även vår facebooksida "UmePedagogerna"
UmPe har tre underföreningar som kommer anordna mottagning, evenemang och gemenskap. Er underförening är:
Hectos - Studenter som läser till studie- och yrkesvägledare, ämneslärare med inriktning 7-9 och gymnasiet, yrkeslärarprogrammet, speciallärar- och specialpedagogprogrammet samt KPU.
Samtliga tre föreningar kommer anordna mottagning för sina nya studenter som du är varmt välkommen att delta på, mer information om respektive mottagning hittar du i facebookgruppen "UmPes evenemangsgrupp"
Återigen välkommen till UmPe och vi ses på programstarten!
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska: • registrera dig på kurser • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat • kolla din studentmejl • skaffa Umu-kort • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.