"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Studie- och yrkesvägledarprogrammet

Du är antagen till Studie- och yrkesvägledarprogrammet, CAMPUS. Här får du information om vad du måste göra, hur och när. Du kan även här läsa mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Du måste registrera dig på den första kursen och sedan delta vid uppropet och programstarten för att behålla din plats på programmet.

    a. Registrering på din första kurs

    På programmets första kurs ska du själv registrera dig på studentwebben innan kursstart. Det kan du göra mellan 22-29 augusti. Om du inte har registrerat dig senast den 29 augusti förlorar du din plats på kursen. Instruktioner för självregistrering hittar du här. 

    Obs! För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id (användarkonto).

    Jag vill aktivera mitt Umu-id

    Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig

    Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord eller användarnamn

    b. Upprop

    Efter att du har tackat ja till din plats på antagning.se och registrerat dig på första kursen via studentwebben, måste du även delta på uppropet och programstarten den 29 augusti. Obs! Om du pga exempelvis sjukdom inte kan delta på uppropet och programstarten måste du i förväg meddela detta till studievägledaren på Lärarhögskolan, annars förlorar du din plats.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    29 augusti 2022

    Tid: Kl 10.15

    Programstart och upprop 29 augusti
    Dagen inleds kl 10.15 i Aula Nordica, här på campus. Vi startar med ett upprop, och därefter blir det information från Lärarhögskolan fram till kl 12.00. Kom ihåg att meddela ev frånvaro till studievägledare Magdalena Hagelin!

    Kursstart på campus 29 augusti
    Kl 13.00 samlas vi i sal NAT.C1.213 för kursstart.

    Schema till din första kurs hittar du här: 
    Datorvänlig version
    Mobilvänlig version

    Kommande kursers scheman kommer du att se på studentwebben senast 30 dagar innan respektive kurs startar.

    Fäll ihop

Om programmet

  • Om din första kurs

    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV) är kursansvarig för den första kursen på programmet - "Studie- och yrkesvägledningens grunder, 15 hp". Kursens upplägg och uppgifter kommer att finnas på kurssajten i Canvas i god tid innan kursstart.

    Kursplan med litteraturlista finner du här, tänk på att välja den senaste versionen: Kursplan 6SY003

    Kursansvarig lärare är Annica Ceder

    Lärplattformen Canvas
    Den lärplattform som används under hela programmet heter Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel information om kursen och dess uppgifter, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på Canvas du lämnar in dina uppgifter. Vi kan även komma att använda oss av Zoom för digitala videomöten.

    OBS - Efter den 29 aug kommer endast de som har registrerat sig att ha behörighet till kurssajten. Som nämnts inledningsvis måste du själv se till att du blir registrerad på kursen enligt givna instruktioner. För att kunna logga in på Canvas behöver du aktivera ditt UMU-id.

    Jag vill logga in i Canvas

    Guide till de vanligaste funktionerna i Zoom

    Fäll ihop
  • Utdrag ur belastningsregistret

    När du påbörjar din praktik termin 3 måste du för ansvarig rektor visa upp ett intyg ur polisens belastningsregister. Beställ ett intyg i god tid innan din praktik - handläggningstiden är ca två veckor. Intyget är kostnadsfritt och är i normalfallet giltigt i ett år.

    Ansökningsblankett finns på polisens webbplats.

    Fäll ihop
  • Övrig information

    Studentsidan

    Här finner du all information du behöver, exempelvis studieplansverktyget, praktikinfo, bokning för studievägledning mm: https://www.umu.se/student/mina-studier/studie--och-yrkesvagledarprogrammet/

    UmPe – din studentkår

    UmePedagogerna (UmPe) är kårsektionen för dig som studerar ett program eller en kurs vid Lärarhögskolan, Umeå universitet. UmPe värnar studenternas intressen och rättigheter genom bland annat utbildningsbevakning. Under UmPe finns kårföreningarna Hectos och TUFF, som i första hand arrangerar studiesociala aktiviteter till exempel insparken. Vill du veta mer om UmPe och våra kårföreningar? Besök vår hemsida www.umepedagogerna.se eller kom förbi vårt kontor i naturvetarhuset (entréplan, bredvid ljusgården). Vi ses i höst!

    PS vi finns även på Facebook och Instagram (UmePedagogerna).

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student behöver du ett Umu-id (ditt användarkonto). Ditt Umu-id använder du för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Så här aktiverar jag mitt Umu-id.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att att logga in eller aktivera ditt Umu-id så kontakta IT-supporten Servicedesk där du kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det.

    Ansök om Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Digitala studiestartsföreläsningar 10-13 januari

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 10-13 januari då vi guidar dig genom studiestarten. Föreläsningarna är ca en timme lång och ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – en överblick
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Under din studietid har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster. Allt för att underlätta studierna och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Office 365 och hur jag installerar det.

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Infocenter hjälper dig med det du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student. Här kan du till exempel få hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare. Infocenter håller till i huset Universum, mitt på Campus Umeå. 

    Hitta till Infocenter på Campus Umeå (Mazemap).

    Infocenter – ger svar, hjälp och vägledning.

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)