TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ
Du är antagen till Studie- och yrkesvägledarprogrammet, DISTANS. Fysisk närvaro på Umeå universitet och deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras. Här får du information om vad du måste göra inför kursstarten. Du kan även här läsa mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Du måste registrera dig på den första kursen och delta vid programstarten och uppropet för att behålla din plats på programmet.
1. Registrering på din första kurs
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med 26 augusti till och med 2 september. Om du inte har registrerat dig senast den 2 september förlorar du din plats på kursen och programmet.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering. Kontakta då studieadministrationen på inst. för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV)
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Jag har ett aktiverat Umu-id och vill registrera mig.
Jag har ett aktiverat Umu-id men glömt mitt lösenord.
2. Upprop
När du har tackat ja till din plats, måste du delta vid uppropet i samband med programstarten den 2 september. Då behåller du också din plats på programmet. Om du inte kan vara med på programstarten måste du meddela oss i förväg annars förlorar du din plats. Meddela Lärarhögskolans studievägledare Magdalena Hagelin på magdalena.hagelin@umu.se om du inte kan vara med på uppropet.
Den 2 september klockan 10-11.30 väntar en spännande upptakt i Aula Nordica för alla som studerar program vid Lärarhögskolan. Det är en dag med viktig information som du har nytta av under din kommande studietid. Du kommer att lära dig om de praktiska delarna av att vara student och bli inspirerad av en föreläsning som belyser din viktiga roll i utbildningssystemet. De studenter som läser utbildningen på distans kan delta via länk, men de som befinner sig i Umeå med omnejd är självklart välkommen till upptakten i Aula Nordica.
Zoomlänk för uppstart
På eftermiddagen börjar du din första kurs. Läs mer om det nedan.
Programmet ges på distans med 100% studietakt. Undervisningen och studier genomförs digitalt via Umeå universitets lärplattform Canvas och Zoom. Studie- och yrkesvägledarprogremmat på distans innebär också träffar på Umeå universitet med inslag som är viktiga för att kunna utveckla kunskaper och kompetenser för det kommande yrket.
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kurserna, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Första kursen
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap (TUV) är kursansvarig för den första kursen på programmet. Efter programstarten börjar du din första kurs:
6SY003 Studie- och yrkesvägledningens grunder, 15 hp
Kursens upplägg och uppgifter med obligatoriska moment kommer att finnas på kurssajten Canvas i god tid innan kursstart. Kursen börjar den 2 september med en introduktion kl. 13:00 i Zoom.
Zoomlänk för att delta vid introduktionen.
I kursen ingår obligatorisk närvaro på Umeå universitet 23 -27 september. Vid detta tillfälle genomförs bl.a examinationer och tillämpning. I kursen ingår även schemalagda obligatoriska digitala träffar via internet med bl.a. föreläsningar, seminarium och tillämpning. Tillgång till dator med bredbandsuppkoppling krävs för att delta i kursen och fullgöra de uppgifter som ingår. Vid digitala examinerande tillfällen krävs kamera och headset för att säkerställa rättssäker examination.
Kursplan med litteraturlista finner du här, tänk på att välja den senaste versionen: Kursplan 6SY003
Kursansvarig lärare är Nina Wendel
Tänk på att vi har sommarledigt och vi svarar så snart vi är på plats igen i augusti.
Lärplattformen Canvas
Den lärplattform som används under hela programmet heter Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel uppgifter, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på Canvas du lämnar in dina uppgifter.
OBS - Efter den 2 september kommer endast de som har registrerat sig att ha behörighet till kurssajten. Som nämnts inledningsvis måste du själv se till att du blir registrerad på kursen enligt givna instruktioner. För att kunna logga in på Canvas behöver du aktivera ditt UMU-id.
Zoom
När du påbörjar din praktik termin 3 måste du för ansvarig rektor visa upp ett intyg ur polisens belastningsregister. Beställ ett intyg i god tid innan din praktik - handläggningstiden är ca två veckor. Intyget är kostnadsfritt och är i normalfallet giltigt i ett år.
Frågor, vänligen kontakta
För allmänna frågor hänvisas till Infocenter
Specifika frågor som rör t.ex. behörigheter och liknande vänligen kontakta Lärarhögskolans studievägledare Magdalena Hagelin. Du når henne på magdalena.hagelin@umu.se eller 090-786 68 76.
Information från Umepedagogerna - din blivande kårsektion
UmePedagogerna (UmPe) är kårsektionen för studenter som läser ett lärarprogram eller studie- och yrkesvägledarprogrammet. Vi på UmPe vill hälsa alla nya studenter välkomna till Umeå universitet och lärar-/studie- och yrkesvägledarprogrammet! Ni har en spännande tid framför er innan ni en dag förhoppningsvis tar er examen.
Mer information om UmPe och livet som student hittar du på vår hemsida www.umpe.se. Gilla även vår facebooksida "UmePedagogerna"
UmPe har två underföreningar som kommer anordna mottagning, evenemang och gemenskap.
Tuff - Studenter som läser till lärare inom förskolan, fritidshem, grundskolan F-3 och 4-6.
Hectos - Studenter som läser till ämneslärare med inriktning 7-9 och gymnasiet, yrkeslärarprogrammet, speciallärar- och specialpedagogprogrammet samt KPU.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.