"False"
Hoppa direkt till innehållet
umu.se
För studenter
Bibliotek
För medarbetare
Logga in
Student
Se ditt schema och dina kurser
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English site
Sök
Meny
X stäng menyn
Meny
Sök
Sök inom:
Sök inom:
Allt
Utbildning
Forskning
Personal
Studentwebb
Nyheter
Medarbetarwebb
Andra söktjänster
Hitta kurser och program
Sök kursplan
Sök välkomstbrev
Bibliotekets söktjänst
Sök i regelverket
Huvudmenyn dold.
Logga in
Student
Se ditt schema och dina kurser
Redigera
Redigera innehåll på umu.se
English
Start
Forskning
Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik (UmSOD)
Du är här:
Pågående forskning
Pågående forskning
Publikationer
2023
Att balansera uppdragen att förmedla och kritiskt granska värderingar: en empirisk fallstudie
Mellan kunskap och fostran: en bok om syfte och mål med skolans undervisning om etik
, Lund: Studentlitteratur AB 2023 : 31-42
Lindström, Niclas
2022
Moral Taste and Moral Education: An Interview Study
Athens Journal of Education
, Aten: Athens Institute for Education and Research (ATINER) 2022, Vol. 9, (3) : 365-376
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2022
On how RE Teachers Address the Sometimes Conflicting Tasks of Conveying Fundamental Values and Facilitating Critical Thinking
Athens Journal of Education
, Athens Institute for Education and Research 2022, Vol. 9, (1) : 23-36
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2021
Wayfinding Through Disrupting Controversies in the Religious Education Classroom: Teachers’ Views
Education in the North
, Aberdeen: 2021, Vol. 28, (1) : 68-81
Lindström, Niclas; Sullivan, Kirk P H
2020
Controversial Issues and their Role in RE
Conference proceedings: the future of education
, Florence: Filodritto Editore 2020 : 489-493
Lindström, Niclas
2020
On how RE Teachers Address the Sometimes-Conflicting Tasks of Conveying Basic Values and Tools for Critical Thinking
Abstract Book: 22nd Annual International Conference on Education, 18-21 May 2020, Athens, Greece
, Athens: Athens Institute for Education and Research (ATINER) 2020 : 41-41
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2019
Etiskt resonerande: smörgåsbord eller verktygslåda?
Religionskunskapsämnet i fokus: utmaningar och möjligheter
, Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap 2019 : 148-165
Samuelsson, Lars; Lindström, Niclas
2019
Individualismens betydelse för moral- och etikundervisningen
Religionskunskapsämnet i fokus: utmaningar och möjligheter
, Malmö: Föreningen lärare i religionskunskap 2019 : 115-129
Lindström, Niclas; Samuelsson, Lars
2019
The Coddling of the American Mind: How Good Intentions and Bad Ideas Are Setting Up a Generation for Failure
Högre Utbildning
, Oslo: Cappelen Damm Akademisk 2019, Vol. 9, (2) : 25-28
Lindström, Niclas
Forskningsprojekt
Kritiskt tänkande, social tillhörighet och demokratiskt deltagande: yrkeselevers medborgarbildning och lärares undervisning
De sista jugoslaverna? En avhandlingsstudie om konstruktionen, införlivningen och reproduktionen av ett gammalt kulturarv
Omsorgsberättelser från mellanstadiet
Språngbrädor och parenteser: Framställningar av frihetstiden och Gustav III:s regeringstid i historiekultur 1870–1990
Att förmedla grundläggande värderingar och verktyg att kritiskt granska ideal, normer och värderingar
Ämnesintegrerad undervisning och bedömning i SO i årskurs 5 och 6
SO-undervisning i skolans tidigare år 1919-2011: kunskapsorganisering och progression
Kontroversiella frågor i samhällsorienterande undervisning: En komparativ ämnesdidaktisk studie
Barn och läroplan. Existentiella frågor och skolans svar
Teaching Rival Histories: History Teachers’ Epistemological Stances and Epistemic Switching
Senast uppdaterad:
2020-02-05