Bild: Mostphotos/André Jonsson

Blickar från periferin: När global energiomställning möter nordisk glesbygd

Forskningsprojekt Projektet undersöker hur man tänker sig den förnybara energiomställningen, hur den genomförs och ifrågasätts i de nordliga delarna av Sverige och Finland samt på Grönland.

Genom sju djupgående fallstudier undersöks hur perifiera områden föreställs som den "rätta platsen" för att skapa ren energi i framtiden. Projektet engagerar forskare inom idé- och teknologihistoria, miljöhistoria, socialantropologi, humanekologi, statskunskap, ekologi och socialvetenskaplig energiforskning.

Projektansvarig

Erland Mårald

Projektöversikt

Projektperiod:

2022-09-01 2025-08-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Arktiskt centrum vid Umeå universitet, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap (EMG), Institutionen för idé- och samhällsstudier, Statsvetenskapliga institutionen

Forskningsområde

Ekologi, Historia, Idéhistoria, Statsvetenskap, Utbildningsvetenskap

Externa finansiärer

Svenska litteratursällskapet i Finland

Projektbeskrivning

Utbyggnaden av förnybar energi bär på löften om att stärka globala och nationella klimatåtaganden, samtidigt som det skapar arbetstillfällen och utveckling. Men det skapar också motstånd. Genom fallstudier i norra Sverige, Finland och på Grönland undersöker detta tvärvetenskapliga program hur visioner av förnybar energi framställs, ifrågasätts och materialiseras i lokala sammanhang, samt hur hur mötet mellan globala agendor och lokala platser, samhällen och människor skapar nya perspektiv från periferin med potential att förändra synen på vad global hållbarhetsomställning egentligen innebär.

Aktuellt i projektet

Aktiviteter i projektet

Här kan du se kommande och genomförda aktiviteter i projektet.

Senast uppdaterad: 2023-11-24