Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 26 februari 2021)
Forskningsprojekt Centrum för utvärderingsforskning har Skolverkets uppdrag att utvärdera effekter av Läslyftet, en satsning på att utveckla kollegialt lärande för att förbättra elevers språk- läs- och skrivutveckling. Utvärderingen genomförs av forskare från fyra lärosäten.
Syftet med utvärderingen är att ta fram kunskap som möjliggör förbättringar av Läslyftet och som kan vara till nytta för Skolverket och för huvudmän i genomförandet av liknande satsningar. Detta syfte ska nås genom att undersöka om Läslyftet lett till önskade effekter och söka förklaringar till resultaten.
Eva Andersson, Pedagogiska institutionen, Göteborgs universitet
Michael Tengberg, Karlstad universitet
Astrid Roe, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
I utvärderingen söks bl.a. svar på följande: I vilken mån och hur förändrar Läslyftet lärarnas undervisning med avseende på läs- och skrivprocesser? I vilken mån och hur kan observerade förändringar i undervisningen knytas till exempelvis det kollegiala lärande som organiseras inom ramen för Läslyftet? Vilka avtryck lämnar Läslyftet efter att det avslutats på lärarnas kollegiala lärande och på lärarnas undervisning?
Slutrapport från den nationella utvärderingen av Läslyftets
genomförande och effekter i olika skolformer
Delrapport 1: De första 13 modulerna
Delrapport 2: Erfarenheter av läslyftet läsåret 2015/16
Delrapport 4: Erfarenheter av Läslyftet i gymnasieskolan 2016/17
Delrapport 5: Läslyftets organisering och genomförande i förskolan
Delrapport 6: En fallstudie av Läslyftets avtryck och effekter i grundskolan
Delrapport 7: Uppföljning av Läslyftets kvarstående effekter i grundskolan hösten 2017
Delrapport 8: Fyra moduler riktade till förskolan
Delrapport 9: En fallstudie av Läslyftets avtryck och effekter i gymnasieskolan
Delrapport 10: En intervjustudie av skolbibliotekariernas roll i Läslyftet
Delrapport 11: Erfarenheter av Läslyftets genomförande och
effekter i förskolan 2017/18
Delrapport 12: Uppföljning av Läslyftets kvarstående effekter i
gymnasieskolan ett och ett halvt år efter deltagande
Delrapport 13: Uppföljning av huvudmännens erfarenheter av
effekter i olika skolformer hösten 2018