Per Nenzelius

Med fokus på fantasi och symbolik undersöker Per Nenzelius dissociationen mellan existentiella frågor och vårt vardagsliv.

Hans arbeten tar form ur personliga upplevelser och ett globalt informationsflöde; som en pilbåge av den typ som kinesiska studenter använde för att belägra sitt universitet i Hongkong 2019, men gjord av längdskidor från Returbutiken på Gimonäs, eller en egentillverkad camping-utrustning av material från Ikea, till en kostnad som är 20 gånger lägre än för jämförbar produkt från Naturkompaniet.

Konstnären undersöker hur vi själva kan tillgodose våra materiella önskningar och ställer frågor om behov, konsumtion, överlevnad och lyx. Installationen Building a Desert består av två komponenter och gestaltar mötet mellan idébilden av en främmande öken och den lokalt välkända sparken, där något så till synes oförenligt som tidens gång och eftertanke kolliderar.

Utställda verk och examensutställning

Building a Desert: Installation: Sand, sparkstötting

Intervju

Per Nenzelius, född 1984, Kramfors.

Senast uppdaterad: 2022-02-17